Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tutkimus: Sosiaalinen media saa lapset syömään roskaruokaa: "Markkinoijat tietävät tämän oikein hyvin"

Tutkimuksen mukaan sosiaalinen media rohkaisee lapsia syömään roskaruokaa.
Tutkimuksen mukaan sosiaalinen media rohkaisee lapsia syömään roskaruokaa.
Julkaistu 26.06.2023 10:18

Jonna Kumpula

jonna.kumpula@mtv.fi

Sosiaalisessa mediassa olevat mainokset saattavat saada lapsen ylensyömään, kertoo amerikkalainen uutissivusto CNN.

Sosiaalisen median vaikutuksista lapsen kehitykseen on kiistelty viime vuosien aikana. Erään tutkimuksen mukaan liiallinen ruutuaika voi vaikuttaa muun muassa lapsen kognitiivisiin taitoihin. Sosiaalisen median epäillään olevan nykyisin myös yksi iso syy nuorten ahdistukseen.

Se voi myös olla linkittyneenä lasten ja nuorten ylipainoon, sillä tutkimukset osoittavat, että sosiaalinen media rohkaisee lapsia syömään roskaruokaa. 

LUE MYÖS: Nuoriso hylkää Facebookin – näissä palveluissa uutisista keskustellaan nyt

Some-vaikuttajilla vaikutusta lasten ruokailutottumuksiin

Uusi tutkimus osoittaa, että sosiaalisella medialla on vaikutusta lasten ruokailutottumuksiin. Ongelman ydin löytynee mainoksista ja alan kaupallistumisesta.

Nykypäivänä mainonnalta on mahdotonta välttyä, sillä sovellukset ja sivustot ovat täynnä erilaisia – myös hyvin huomaamattomia – mainoksia. Silmiemme eteen ponnahtelee mainosikkunoita tuon tuostakin ja yhä useampi tavantallaaja markkinoi eri brändien tuotteita ja palveluita mitä erilaisemmin keinoin.

shutterstock_1069857269Lapset ja nuoret ottavat todella paljon vaikutteita sosiaalisesta mediasta. He suosivat tuotteita ja palveluita, joita heidän seuraamansa some-vaikuttajat sosittelevat ja markkinoivat.Shutterstock

Jos esimerkiksi sosiaalisen median vaikuttaja tekee kaupallista yhteistyötä jonkin pikaruokaketjun kanssa, nuori alkaa tutkimustulosten mukaan itsekin suosimaan kyseisen ketjun ruokatarjontaa. Ei kuitenkaan ole merkitystä, onko kyse vain tuotesijoittelusta vai suositteleeko vaikuttaja tuotteita tai palveluita katsojalle suoraan.

Tutkimuksen mukaan sama ei päde päinvastaisessa tilanteessa. Vaikka some-vaikuttaja markkinoisikin terveystuotteita, lapsi ei välttämättä muuta ruokailutottumuksiaan terveellisimmiksi.

Tutkijat uskovat, että roskaruoan mainonta on silmiinpistävämpää. Kenties syy on fysiologinen, sillä erään tutkimuksen mukaan ihmisen aivot saattavat automaattisesti ohjata hänet himoamaan roskaruokaa ja syömään epäterveellisesti.

Tubettajat ovat julkkiksia vakuuttavampia

Tutkimuksen avulla saatiin myös selville, että tubettajat ja muut some-vaikuttajat ovat julkisuuden henkilöitä vakuuttavampia vaikuttajia. Lapset luottavat tubettajiin enemmän siksi, koska nämä ovat heidän mielestään luotettavampia ja samaistuttavampia.

– Sosiaalinen media hämärtää viihteen ja mainostamisen rajoja tavalla, jolla mainoksista voidaan tehdä äärimmäisen tehokkaita, kertoo apulaisprofessori Marie Bragg NYU Langone's Department of Population Health -laitoksesta.

Tavallisesti ihmiset seuraavat brändejä ja henkilöitä, joiden tuottama sisältö kiinnostaa. Usein vaikuttaja on myös samaa ikäluokkaa seuraajansa kanssa. Näin ollen seuraajalle tulee tunne kuin tubettaja tai Instagram-vaikuttaja olisi hänelle tuttu – ikään kuin tuotetta suosittelisi ystävä tai perheenjäsen.

roskaruokaHerkut ovat lasten mieleen. Tämän tietävät myös yritykset, jotka haluavat kohdentaa markkinointiaan lapsille.Shutterstock

Ei siis ole ihme, että monet yritykset ja brändit markkinoivat palveluitaan enenevissä määrin erilaisten some-vaikuttajien kautta.

– Roskaruoka maistuu lapsista hyvälle ja sitä on helposti saatavilla. Markkinoijat tietävät tämän hyvin ja kohdentavatkin mainoksensa lapsille, jotka ovat erityisen alttiita tällaisille houkutuksille, avaa lastenlääkäri Natalie Muth American Academy of Pediatrics -nimisestä organisaatiosta.

LUE MYÖS: Suosittu tubettaja Iina-Katariina kertoo, mitä tubettaminen vaatii – ilkeä kommentointi johti rikosilmoitukseen

COLOURBOXTutkijat haluavat varoittaa lasten vanhempia ja kehottavat vanhempia rajoittamaan lasten nettiaikaa haitallisten mainosten vuoksi.Thongkoch Chutpattarachai

Tutkimus on tärkeä, vaikkei välttämättä niin paikkansapitävä

Tutkimustuloksia ei voida kuitenkaan pitää täysin paikkansapitävinä, sillä tutkimus toteutettiin pienellä otannalla. Tutkijat pitävät tutkimusta kuitenkin tärkeänä. He haluavat tulosten kautta viestittää lasten vanhempia siitä, miten some-vaikuttajien harjoittama mainostaminen puree etenkin lapsiin.

– Loppujen lopuksi tutkimus osoittaa, että ruokamainonta toimii, mikä voi saada lapset ylensyömään, apulaisprofessori Bragg pohtii.

Tästä syystä tutkijat kehottavatkin lasten vanhempia rajoittamaan lastensa nettiaikaa haitallisten mainosten vuoksi.

Lähde: CNN, 

LUE MYÖS: Nuoret kuvaavat varsin epätavallisia aterioitaan someen – asiantuntijat varoittavat uuden haasteen vakavista riskeistä

LUE MYÖS: Melkein joka neljäs lapsi ja nuori on ylipainoinen – pojilla selvästi yleisempää kuin tytöillä

Lue kaikki uusimmat lifestyle-aiheiset artikkelit!

Lisää aiheesta:

Jo alle 10 minuutin TikTok-selailu on haitallista: "Voi olla vain jäävuoren huippu"Jakaako sinunkin lapsesi liian hövelisti lupia netissä? Tästä kannattaa keskustella kotonaNettisovellusten "lapsiversioiden" rankka epäonnistuminen – kouluammuntaa esittävä video ja syömishäiriöille altistavaa materiaalia Tutkimus: Sosiaalinen media aiheuttaa ulkonäköpaineita etenkin nuorille naisillePainonvartijat lanseerasi lapsille suunnatun laihdutussovelluksen – asiantuntijat ja vanhemmat peloissaan: "Se on kuin antaisit lapselle välineet syömishäiriön hankkimiseen"Laaja aivotutkimus starttasi Yhdysvalloissa – alustavat tiedot mobiililaitteiden vaikutuksista lapsiin eivät lupaa hyvää
Sosiaalinen mediaLapsetTerveys ja hyvinvointiRuokaInternetYouTubeLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sosiaalinen media
  • 10:54
    Sanna Marin

    Asiantuntija Sanna Marinin viestinnästä: "Taustalla suunnitelma, se on aivan selvä"

  • 29.10.20:08
    Henkirikokset

    Murhasta epäilty houkutteli nuorta naista ajelulle matkallaan verityöhön – yhdessä kuvassa karmiva yksityiskohta

  • 25.10.05:30
    Koirat

    Siiri-koira katosi tuntemattoman naisen matkaan – seurasi erikoinen jäljitysoperaatio

  • 22.10.09:09
    TikTok

    Kylmäävä totuus Tiktokista – asiantuntijat ihmettelevät, miksi yksi asia on yhteiskunnalle ja perheille niin vaikeaa

  • 21.10.18:50
    Virukset

    Ethän sorru tähän herpeksen hoitoniksiin? "Heikentää tilannetta entisestään"