Tutkimus: Sosiaalinen media saa lapset syömään roskaruokaa: "Markkinoijat tietävät tämän oikein hyvin"
Sosiaalisessa mediassa olevat mainokset saattavat saada lapsen ylensyömään, kertoo amerikkalainen uutissivusto CNN.
Sosiaalisen median vaikutuksista lapsen kehitykseen on kiistelty viime vuosien aikana. Erään tutkimuksen mukaan liiallinen ruutuaika voi vaikuttaa muun muassa lapsen kognitiivisiin taitoihin. Sosiaalisen median epäillään olevan nykyisin myös yksi iso syy nuorten ahdistukseen.
Se voi myös olla linkittyneenä lasten ja nuorten ylipainoon, sillä tutkimukset osoittavat, että sosiaalinen media rohkaisee lapsia syömään roskaruokaa.
Some-vaikuttajilla vaikutusta lasten ruokailutottumuksiin
Uusi tutkimus osoittaa, että sosiaalisella medialla on vaikutusta lasten ruokailutottumuksiin. Ongelman ydin löytynee mainoksista ja alan kaupallistumisesta.
Nykypäivänä mainonnalta on mahdotonta välttyä, sillä sovellukset ja sivustot ovat täynnä erilaisia – myös hyvin huomaamattomia – mainoksia. Silmiemme eteen ponnahtelee mainosikkunoita tuon tuostakin ja yhä useampi tavantallaaja markkinoi eri brändien tuotteita ja palveluita mitä erilaisemmin keinoin.
Jos esimerkiksi sosiaalisen median vaikuttaja tekee kaupallista yhteistyötä jonkin pikaruokaketjun kanssa, nuori alkaa tutkimustulosten mukaan itsekin suosimaan kyseisen ketjun ruokatarjontaa. Ei kuitenkaan ole merkitystä, onko kyse vain tuotesijoittelusta vai suositteleeko vaikuttaja tuotteita tai palveluita katsojalle suoraan.
Tutkimuksen mukaan sama ei päde päinvastaisessa tilanteessa. Vaikka some-vaikuttaja markkinoisikin terveystuotteita, lapsi ei välttämättä muuta ruokailutottumuksiaan terveellisimmiksi.
Tutkijat uskovat, että roskaruoan mainonta on silmiinpistävämpää. Kenties syy on fysiologinen, sillä erään tutkimuksen mukaan ihmisen aivot saattavat automaattisesti ohjata hänet himoamaan roskaruokaa ja syömään epäterveellisesti.
Tubettajat ovat julkkiksia vakuuttavampia
Tutkimuksen avulla saatiin myös selville, että tubettajat ja muut some-vaikuttajat ovat julkisuuden henkilöitä vakuuttavampia vaikuttajia. Lapset luottavat tubettajiin enemmän siksi, koska nämä ovat heidän mielestään luotettavampia ja samaistuttavampia.
– Sosiaalinen media hämärtää viihteen ja mainostamisen rajoja tavalla, jolla mainoksista voidaan tehdä äärimmäisen tehokkaita, kertoo apulaisprofessori Marie BraggNYU Langone's Department of Population Health -laitoksesta.
Tavallisesti ihmiset seuraavat brändejä ja henkilöitä, joiden tuottama sisältö kiinnostaa. Usein vaikuttaja on myös samaa ikäluokkaa seuraajansa kanssa. Näin ollen seuraajalle tulee tunne kuin tubettaja tai Instagram-vaikuttaja olisi hänelle tuttu – ikään kuin tuotetta suosittelisi ystävä tai perheenjäsen.
Ei siis ole ihme, että monet yritykset ja brändit markkinoivat palveluitaan enenevissä määrin erilaisten some-vaikuttajien kautta.
– Roskaruoka maistuu lapsista hyvälle ja sitä on helposti saatavilla. Markkinoijat tietävät tämän hyvin ja kohdentavatkin mainoksensa lapsille, jotka ovat erityisen alttiita tällaisille houkutuksille, avaa lastenlääkäri Natalie Muth American Academy of Pediatrics -nimisestä organisaatiosta.
Tutkimus on tärkeä, vaikkei välttämättä niin paikkansapitävä
Tutkimustuloksia ei voida kuitenkaan pitää täysin paikkansapitävinä, sillä tutkimus toteutettiin pienellä otannalla. Tutkijat pitävät tutkimusta kuitenkin tärkeänä. He haluavat tulosten kautta viestittää lasten vanhempia siitä, miten some-vaikuttajien harjoittama mainostaminen puree etenkin lapsiin.
– Loppujen lopuksi tutkimus osoittaa, että ruokamainonta toimii, mikä voi saada lapset ylensyömään, apulaisprofessori Bragg pohtii.
Tästä syystä tutkijat kehottavatkin lasten vanhempia rajoittamaan lastensa nettiaikaa haitallisten mainosten vuoksi.
Lähde: CNN,
LUE MYÖS: Melkein joka neljäs lapsi ja nuori on ylipainoinen – pojilla selvästi yleisempää kuin tytöillä
Lue kaikki uusimmat lifestyle-aiheiset artikkelit!
Uusimmat
-
14:32
Yksityiselle opetusalalle uusi lakkovaroitus – "Näkemykset kaukana toisistaan"
-
14:32
Naista epäillään vauvansa taposta Oulussa – vaaditaan vangittavaksi tiistaina
-
14:25
Rallitähti kieppui rajusti ulos tieltä, mutta voitti silti – kaatovideo samasta kisasta kauhistuttavaa katsottavaa
-
14:23
Pelätyt Apache-taisteluhelikopterit lensivät Niinisalossa
-
13:55
Vauva päätyi katolle Intiassa – katso naapurien pelastusoperaatio
-
13:50
Purra MTV:lle: Vornanen ei nauti luottamustani
-
13:50
Vieras ihminen nukkui Helena Ahti-Hallbergin terassilla: "Huusin mieheni avuksi"
-
13:44
MTV:n toimittaja otti osaa sähköautokisaan – näin siinä sitten kävi!
-
13:35
16-vuotias ammuskeli yökerhossa Yhdysvalloissa – urheilutähti sai luodista
-
13:30
Purra IS:lle: Aseella ampuva kansanedustaja ei nauti luottamustani
-
13:22
Yle tavoitti Timo Vornasen tämän kotoa
-
13:20
Ronnie O'Sullivan paljasti vaihtoehdon snookeruralle – ällistyttävä heitto Lewis Hamiltonista
-
13:17
Vornasta arvosteltu esiintymisestä poliisin virkapuvussa perussuomalaisten teltalla
-
13:01
Pelicans-faneilta näyttävä ele hopeajoukkueelle – Tommi Niemelä tarttui megafoniin, "seksi-Lasse" kaikui Lahden yössä
-
12:52
Makasiinimurhaaja vapautettiin – poliisi tutkii varastettujen autojen tapausta
-
12:35
Yle: Windows95man saa esiintyä pikkupöksyissään Euroviisuissa
-
12:32
Karjalainen: Timo Vornasen vieraana oli torstaina Ilomantsin perussuomalaisia
-
12:04
Anton Levtchiltä mehevä paljastus Rikard Grönborgin temperamentista kulisseissa – huoli irtaimistosta heräsi
-
11:47
Superjuoksijoiden valmentajaisä skandaalin keskellä – pahoinpidellyt omaa lastaan
-
11:47
Asiantuntijalta kuohuviinitärppi vappuun: Kuin samppanjaa "pilkkahintaan"
-
Lataa lisää