Lapsi altistuu somessa monenlaiselle mainonnalle, jota ei aina tunnista mainonnaksi. Some luo jatkuvasti uusia himotuksia siitä, mitä pitäisi ostaa.
Moni muistaa lapsuudestaan nostalgisen lelumainoksen jos toisenkin. Lapsille ei kuitenkaan saa mainostaa mitä ja miten tahansa.
Nykylapsi törmää runsaaseen mainontaan esimerkiksi somessa.
– Somepuolella lapsille suunnatut mainokset ovat lähinnä markkinoinnin tunnistettavuutta: kykeneekö alaikäinen tunnistamaan mainoksen mainokseksi? Keskuskauppakamarin pääsihteeri Paula Paloranta kuvaa Huomenta Suomessa.
Lue myös: Miksi Labubu-trendilelut villitsevät lapsista aikuisiin? "Massiivinen FOMO-ilmiö"
Palorannan mukaan suomalaiset mainostajat kuitenkin tuntevat markkinoinnin säännöt hyvin.
– Ei siellä hirveästi mitään virheitä tapahdu. Jos tapahtuukin, ne ovat yleensä yksittäistapauksia, Paloranta sanoo.
– Haasteena somen puolellahan on, että ihmiset eivät altistu ainoastaan suomalaisille mainostajille ja tuotteille, Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkija Essi Pöyry sanoo.