Suosittu tubettaja Iina-Katariina kertoo, mitä tubettaminen vaatii – ilkeä kommentointi johti rikosilmoitukseen

Tubettajat ja mainostamisen maailma 7:25
Huomenta Suomen vieraina YoTube-persoonat Joona Hellman ja Sini Laitinen sekä Nuorten medioiden liiketoimintajohtaja ja Tube-lehden perustaja Anni Lintula.

Iina-Katariina on suosittu tubettaja ja somevaikuttaja. Hän kertoo, millaista on olla tubettaja ja millainen persoona pärjää alati muuttuvalla vaikuttajamarkkinoinnin kentällä.

Iina-Katariina, tuttavallisemmin Iina tai I-K, luo sisältöä pääasiassa Instagramiin ja YouTubeen. Hän on pienen poikalapsen äiti, jolla on Instagramissa vajaa 100 000 seuraajaa ja YouTubessa noin 87 000 tilaajaa. Sosiaalinen media on Iinalle kokopäiväinen työ, jonka kautta hän viestii ihmisille itselleen tärkeistä asioista videoiden ja kuvien muodossa.

Iina on monen muun somevaikuttajan tavoin rakentanut uransa hyvin pienestä ja luonut sosiaalisesta mediasta itselleen menestyksekkään uran. Hän on ollut yhdessä muiden pitkäaikaisten tubettajien kanssa todistamassa sitä, miten YouTube on kasvanut myös Suomessa valtavaksi vaikutus- ja markkinointialustaksi.

Miten tubettajaksi tullaan? Millaisiin asioihin tulisi kiinnittää huomiota, jos haluaa menestyneeksi vaikuttajaksi sosiaalisessa mediassa?

Sisältöjen merkitys – Iinalla suosio räjähti äitiyden myötä

Iina-Katariina aloitti tubettamisen muutettuaan Kajaanista pääkaupunkiseudulle vuonna 2012. Aluksi blogia kirjoittanut nuori nainen oli hieman hukassa sen suhteen, millaista sisältöä hän haluaisi tuottaa seuraajilleen.

– Olin silloin todella menevä tyyppi ja juhlin paljon, enkä oikein tiennyt, mitä halusin elämältäni – menin ja vain tein asioita, Iina muistelee tubettaja-uransa alkuaikoja.

Iinan elämä ja samalla myös hänen tuottamansa sisältö löysivät pikkuhiljaa oman paikkansa. Iinan YouTube-kanavan suosio suorastaan räjähti vuonna 2016, kun hän odotti Eemil-poikaansa. Hän tiesi heti, että raskausajan ja äitiyden tuominen videoille oli hänen juttunsa. Aiheet kiinnostivat myös Iinan aikuistunutta kohderyhmää.

– Taisin olla siihen aikaan ainoa pinnalla oleva suomalainen tubettaja, joka oli raskaana ja kuvasi sen kaiken videolle, Iina pohtii.

Iinan mielestä erottuminen on hyvästä, mutta ei kuitenkaan välttämätöntä. Hän itse koki aluksi paineita siitä, että hänen tulisi jollain erityisellä tavalla erottua muista sisällöntuottajista. Hän kuitenkin huomasi hyvin pian, että hän on helposti lähestyttävämpi, samaistuttavampi ja kiinnostavampi olemalla vain oma itsensä.

– Mielestäni parhaiten menestyy, kun on oma itsensä ja tekee sitä, mitä haluaa ja mistä pitää.

Nykyisin katsojat ja seuraajat huomaavat erittäin helposti, jos sisällöntuottaja ylläpitää kulissia tai tekee työtään pelkästä rahasta. Iinan mukaan toiset sisällöntuottajat tekevät lapsille kohdennettua sisältöä selkeästi siksi, että se on tällä hetkellä kaikkein tuottoisinta rahallisesti. Hän ei kuitenkaan halua lähteä kyseiseen kelkkaan, sillä se olisi pahimmillaan katsojan aliarvioimista.

– Haluan puhua asioista suoraan ja pitää sisällöissäni tietynlaisen maanläheisyyden. En ole koskaan ylläpitänyt kiiltokuvamaista elämää, Iina kuvailee.

Iina harkitseekin tarkkaan, millaista sisältöä hän tuottaa eri somekanaviin. Samalla hän kuitenkin toteaa, ettei kaikkia voi tai pidä miellyttää. Tärkeintä on tehdä sisältöä, joka tuntuu itsestä kaikkein mieleisimmältä.

– Ei saa ajatella muiden mielipiteitä, vaan tekemisessä pitää olla tunnetta mukana, Iina luonnehtii.

Kohderyhmä on oleellinen osa tubettajan työtä

Kohderyhmän määrittäminen ja päättäminen on oleellinen osa sisällöntuottajan työtä. Jotta voi tuottaa laadukasta ja suunnitelmallista sisältöä seuraajilleen, tubettajan tulee päättää, kenelle haluaa viestiä. 

Tarkkaan määritetty kohderyhmä on tärkeä myös yhteistyökumppanien kannalta, sillä isoilla brändeillä on myös omat kohderyhmänsä, joille he markkinoivat palveluitaan ja tuotteitaan.

Iina kertoo, että hänen kohderyhmänä ovat nuoret ja vähän vanhemmat aikuiset naiset.

– Olen yrittänyt tähdätä oman ikäiseeni porukkaan äitiyteen ja mielenterveysongelmiin liittyvän sisällön kautta, Iina-Katariina kuvailee.

– Siellä on myös hajanaisesti nuoria lapsia, mutta olen halunnut tietoisesti ignoorata heidät, sillä sisältöni on oikeasti suunnattu aikuisille. Toivoisin, että jos lapsi katsoo videoitani, hän tekisi sen vanhempansa seurassa.

Sisältö edellä – tubettajaksi voi alkaa ilman kallista kameraakin

Iina kertoo, että hän käyttää kuvaamiseen kolmesta neljään eri kameraa. Kaikkein kovimmassa käytössä on pieni Canon PowerShot G7X Mark 2 -digikamera.

– Se on perus vlogikamera, jota suurin osa tubettajista käyttää. Se on pieni, näppärä ja todella hyvä, Iina kehuu.

Pienen videokameran lisäksi Iinalla on käytössään Canonin järjestelmäkamera aihevideoiden tekemistä ja laadukkaiden kuvien ottamista varten.

– Jos minun täytyy saada nopeasti tarkkoja kuvia, käytän yhtä Olympuksen pientä järjestelmäkameraa, tubettaja lisää.

Iinan kamerakalusto onkin todella ammattimaisella tasolla – aivan kuten jo vuosia alalla olleella ja suositulla sisällöntuottajalla kuuluukin olla. Video- ja valokuvaamisen aloittaminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kameroita tarvitsisi olla useita – yksikin edullinen kamera riittää.

Nykyään myös älypuhelimissa on laadukas kamera. Video- ja valokuvaamisen voikin erittäin hyvin aloittaa puhelimella, mikäli alkupääomaa ei ole järjestelmäkameran hankkimiseen.

– Tosi moni on aloittanut siten, että on kuvannut videoita puhelimella. Kyse ei kuitenkaan ole kameran tai videokuvan laadusta, vaan sisällöstä, Iina huomauttaa.

Toiset sisällöntuottajat hankkivat kamerakaluston lisäksi myös erilaisia kuvausvaloja, mutta Iina ei ole kokenut valojen hankkimisen olevan ainakaan toistaiseksi tarpeellista.

Hän kuvaa videoita tavallisesti ikkunan ääressä luonnonvaloa hyödyntäen. Kun kamera on laadukas, myös videomateriaali on laadukkaan näköistä ilman ylimääräistä valaistusta.

– Kalustoon panostamisen määrä riippuu hyvin paljon siitä, millaista sisältöä haluaa tuottaa.

Editoiminenkin lähtee pienestä – myös ilmaisohjelmilla pärjää

Iina käyttää videoiden editoimiseen Adoben Premiere Pro -editointiohjelmaa. Moni muukin sisällöntuottaja käyttää samaista videonmuokkausohjelmaa niin YouTubessa kuin isoissa elokuvatuotannoissakin.

– Siitä pitää maksaa parikymppiä kuussa. Kun haluaa laatua, Premiere on hyvä, Iina perustelee.

Tubettaja kertoo, että on olemassa myös hyviä ilmaisia editointiohjelmia, jotka soveltuvat loistavasti aloitteleville videontekijöille. Esimerkiksi Apple-laitteissa on videoiden muokkaamiseen tarkoitettu iMovie-sovellus.

Iina haluaa korostaa, että videoiden editoiminenkin voi lähteä aluksi hyvin pienestä. Hän julkaisi aluksi täysin leikkaamattomia videoita, jotka oli kuvattu kertaotolla. Nykyisin hän haluaa editoida videoitaan mahdollisimman vähän ja käyttää erikoisefektejä maltillisesti – ”yksinkertainen on kaunista” -mentaliteetilla.

YouTubessa editointitrendit myös vaihtelevat aina silloin tällöin. Vielä pari vuotta sitten tehtiin paljon videoita, joita oli muokattu rankalla kädellä erilaisin erikoistehostein tai leikkausefektein, mutta nykyisin hellävaraisempi leikkaustyyli on nosteessa.

Lisäksi tubettajan persoona vaikuttaa siihen, kuinka paljon videoiden editointiin tarvitsee käyttää aikaa ja vaivaa. Jos sisällöntuottaja on persoonana räiskyvä, överit ääni- ja räjähdysefektit ovat perusteltuja valintoja.

Tubettaminen on paljon muutakin kuin vain puhumista kameralle

Moni suosittu tubettaja tekee vaikuttajamarkkinointia yrittäjänä – aivan kuten Iinakin. Toiset ulkoistavat esimerkiksi kirjanpidon ja managerointiin liittyvän toiminnan jollekin ulkopuoliselle taholle.

Iina on tällä hetkellä yksi Troot Networkin talenteista. Troot Network on ammattimainen YouTube-videoverkosto, joka muun muassa auttaa yrityksen listoilla olevia tubettajia esimerkiksi yhteistyökumppanuuksiin ja muihin käytännön asioihin liittyen.

Vielä toistaiseksi Iina haluaa olla aktiivisesti mukana esimerkiksi yhteistyökumppanuuksiin liittyvissä asioissa niiden alkumetreiltä lähtien.

Iina kertoo, että ihmisten on toisinaan hyvin vaikeaa ymmärtää, mitä hänen työnsä pitää sisällään. Ihmisillä ei ole kuvaa siitä, paljonko sosiaalinen media vaatii aikaa, vaivaa ja työtä.

– Ihmiset luulevat, että me otamme nopeasti yhden kuvan, jonka julkaisemme somessa ja that’s it.

– Jos meillä on yhteistyökumppanina iso brändi, yhteistyö vaatii viikkojen suunnittelua, minkä aikana pohditaan tarkkaan, miten esimerkiksi jokin tuote tai palvelu tuodaan videolla tai kuvassa esille, Iina kuvailee.

Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä

Tubettaja myös muistuttaa, että videon kuvaaminen ja etenkin sen editoiminen vievät valtavasti aikaa. Kun Iina kuvaa vlogi-videon, kuvaamiseen menee kokonainen päivä ja sen editoimiseen vierähtää muutama tunti.

Noin 12 minuuttia kestävän aihevideon kuvaamiseen voi mennä aikaa yhden työpäivän verran, kun taas yhteistyövideoiden editointiin voi hurahtaa helposti useampi päivä. Kun yhteistyövideo on valmis, se tulee vielä hyväksyttää yhteistyökumppanilla ennen kuin se on valmis julkaistavaksi.

Pelkästään videoiden julkaiseminen YouTubessa ei riitä, vaan videoita täytyy markkinoida aktiivisesti myös muissa sosiaalisen median kanavissa. Toisinaan työ sosiaalisen median parissa tarkoittaa myös edustamista erilaisissa tapahtumissa sekä seuraajien, fanien, yhteistyökumppanien ja muiden edustajien tapaamista.

Videoiden tekemisen lisäksi aktiivisuus sosiaalisessa mediassa on tärkeää: sisältöä on tultava päivittäin jossain muodossa. Yhteistyössä tehtyjen julkaisujen täytyy olla tasapainossa arkisten postauksiin verrattuna, sillä liika kaupallisuus häiritsee seuraajia.

Lisäksi kommenttien lukeminen ja niihin vastaaminen sekä erilaisissa tapahtumissa edustaminen ottavat oman aikansa – puhumattakaan muista yrittäjän arkeen liittyvistä askareista.

Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä

Somevaikuttaja on jatkuvan kritisoinnin alaisena – Iinan kohdalla ikävä kommentointi johti rikosilmoitukseen

Kun tekee sisältöjä monessa eri sosiaalisen median kanavassa kymmenille tuhansille ihmisille, on poikkeuksetta jatkuvan kommentoinnin ja kritisoinnin alaisena.

Iina kertoo, että hän saa pääasiassa positiivista palautetta. Poikkeuksia myös löytyy, ja toisinaan seuraajien kommentointi menee räikeästi yli. 

– Huonoina päivinä ikävät kommentit ahdistavat todella paljon, mutta ne on pakko vain suodattaa, jos haluaa tehdä sellaista sisältöä kuin itse haluaa, Iina kertoo.

– Pahin kommentti oli sellainen, jossa toivottiin lapselleni orpoutta ja kuolemaa. En ymmärrä, miksi häneen kohdistetaan jotain tuollaista, sillä en näytä poikaani videoillani, Iina ihmettelee.

Iina kertoo esimerkkinä myös tapauksen, jossa nuori tyttö kommentoi hänen Instagram-kuvaansa. Iina käsitteli kuvan kuvatekstissä epävarmuuttaan ja ajatuksiaan omasta vartalostaan.

Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä

Tytön kommentointi ei jäänyt vain julkiseen sanailuun kuvan kommenttiboksissa, vaan hän jatkoi erittäin ilkeäsävyistä viestittelyä yksityisviesteillä. Lopulta Iina ei nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin tehdä rikosilmoituksen.

– Hän uhkaili ja otti poikani mukaan keskusteluun, vaikka tämä ei liittynyt asiaan mitenkään, Iina harmittelee.

– Nykyään ajatellaan, että  anonyymina kommentoijana on oikeus sanoa mitä tahansa, hän jatkaa. 

Somevaikuttajaksi mielivän onkin otettava huomioon myös vaikuttajan roolin tuoma taakka ja vastuu. Siksi kannattaakin pohtia, onko valmis ottamaan vastaan kaiken sen, mitä vaikuttajana oleminen vaatii – niin hyvässä kuin pahassakin.

Lue kaikki uusimmat lifestyle-aiheiset artikkelit!

Lue myös:

    Uusimmat