Mainos

Mercedes esitteli pistokkeesta ladattavan polttokennoauton

Sähköautot ja päästöttömyys ovat automaailman kuuma peruna. Sähkön kohdalla käyttösäteeseen ja lataamisen hitauteen liittyy haasteita etenkin pitkien välimatkojen Suomessa. Vety ja polttokennotekniikkaa tarjoavat tähän keskusteluun mielenkiintoisen vaihtoehdon.

Polttokennotekniikka on jäänyt isossa keskustelussa taka-alalle puhtaudestaan huolimatta. Näitä on isoilla markkinoilla jo tarjolla, ja me Teknavissakin olemme päässeet testaamaan muun muassa matkan tekoa Toyotan polttokennoauto Mirailla ajamalle sen Tanskasta Suomeen.

Myös Mercedes lukeutuu polttokennotekniikkaan panostavien valmistajien joukkoon. Saksalaisvalmistaja on kehittänyt polttokennotekniikkaa 80-luvulta lähtien ja ensimmäinen vetykäyttöinen auto on nähty vuonna 1994. Tämän jälkeen vetyä on tankattu muun muassa A- ja B-sarjan autoihin. Nyt Mercedes on ottanut seuraavan askeleen eteenpäin ja esitteli Frankfurtin autonäyttelyssä esisarjaa edustavan vetykäyttöisen GLC F-Cell -katumaasturin.

Perussyyt kiinnostukseen polttokennoautoja kohtaan ovat yksinkertaiset. Polttokennoautot liikkuvat aina sähkömoottorin turvin, jolloin itse ajokokemus ei käytännössä eroa sähköautosta. Myöskään paikalliset päästöt eivät vaivaa perinteisten polttomoottoriautojen tapaan, sillä polttokennoauton pakoputkesta tulee ulos puhdasta vettä (H20), ja otsikoissa olevat hiukkaspäästöt, typenoksidit sekä hiilidioksidi loistavat poissaolollaan. Polttokennoauton hyvänä puolena voidaan pitää myös tankkausta, joka tapahtuu perinteisten polttomoottoriautojen tapaan minuuteissa tuntien sijaan. Esimerkiksi GLC:n tapauksessa 700 barin paineeseen pakattua nestemäistä vetyä kulkee mukana 4,4 kiloa, ja tankkien täyttämiseen menee noin kolme minuuttia. Tällä vetymäärällä puolestaan ajaa sopivissa olosuhteissa yli 430 kilometriä.

GLC F-Cellin henkinen edeltäjä on vuodesta 2010 markkinoilla ollut B F-Cell. Siihen verrattuna voimalinja tarjoaa noin 40 prosenttia enemmän tehoa, ja polttokennojärjestelmä on saatu pakattua noin 30 prosenttia pienempään tilaan. GLC:n kohdalla polttokennojärjestelmä on kokonaisuudessaan saatu mahdutettua perinteiseen moottoritilaan, ja jopa asennettua hyödyntämällä perinteisten moottorikiinnitysten paikkaan. Pieneltä kuulostavalla asialla on merkittävä ero korin valmistuksen ja kustannusten kannalta.

Ajaminen tapahtuu aina siis sähköllä ja GLC F-Cell -näyttelyauton tapauksessa sähkömoottori tarjoaa tehoa 200 hevosvoimaa. Ennen kaikkea sähkömoottorin välittömästi käytössä oleva vääntö tekee ajamisesta vaivatonta, ja vääntöä GLC:ssä on tarjolla 350 newtometriä. Kuitenkin merkittävimmän eron muihin tämän hetken polttokennoautoihin tekee Mercedeksen ratkaisu varustaa GLC pistokehybriditekniikalla. Autosta löytyy 13,8 kWh:n akusto, joka on ladattavissa pistokkeesta ja autolla on mahdollista ajaa pelkällä sähköllä vajaa 50 kilometriä ilman tankkaustarvetta. Hybridiautojen tapaan myös tässä kuljettaja voi valita haluamansa ajo-ohjelman pelkkää sähköä käyttävän, vetyä painottavan ja akun varauksen säilyttävän, akkua lataavan, tai molempia ajotilanteen mukaan optimoidusti käyttävän ajo-ohjelman väliltä (Battery, F-Cell, Charge, Hybrid).

Vetyautojen suurin hidaste ja haaste on tankkausverkoston rakentaminen ja sen kustannukset. Tilanne on jossain määrin verrattavissa sähköautojen latauspisteisiin, joita tehdään jatkuvasti lisää eri puolille Suomea kysynnän kasvaessa. Saksassa vetyautoilua edistävien tahojen yhteenliittymä on määrätietoisesti laajentamassa tankkausverkostoa, mikä on luonnollisesti edellytys tämän puhtaan teknologian yleistymiselle.

Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.