Sähköautot ja päästöttömyys ovat automaailman kuuma peruna. Sähkön kohdalla käyttösäteeseen ja lataamisen hitauteen liittyy haasteita etenkin pitkien välimatkojen Suomessa. Vety ja polttokennotekniikkaa tarjoavat tähän keskusteluun mielenkiintoisen vaihtoehdon.
Polttokennotekniikka on jäänyt isossa keskustelussa taka-alalle puhtaudestaan huolimatta. Näitä on isoilla markkinoilla jo tarjolla, ja me Teknavissakin olemme päässeet testaamaan muun muassa matkan tekoa Toyotan polttokennoauto Mirailla ajamalle sen Tanskasta Suomeen.
Myös Mercedes lukeutuu polttokennotekniikkaan panostavien valmistajien joukkoon. Saksalaisvalmistaja on kehittänyt polttokennotekniikkaa 80-luvulta lähtien ja ensimmäinen vetykäyttöinen auto on nähty vuonna 1994. Tämän jälkeen vetyä on tankattu muun muassa A- ja B-sarjan autoihin. Nyt Mercedes on ottanut seuraavan askeleen eteenpäin ja esitteli Frankfurtin autonäyttelyssä esisarjaa edustavan vetykäyttöisen GLC F-Cell -katumaasturin.




