Sähköautoja ja ladattavia hybridejä näkyy yhä useammassa autokaupassa, mutta muiden vaihtoehtoisten voimanlähteiden kehitystyö jatkuu kiivaana sekin. Pienen tauon jälkeen vetykäyttöiset polttokennoautot ovat nostamassa taas päätään.
Hyundailla, Hondalla ja Toyotalla on jo sellainen, kaupasta saatava polttokennoauto. Teknavi on ajanut näistä sekä Hyundain että Toyotan.
Piakkoin mukaan karkeloihin ilmoittautuu myös Mercedes GLC-pohjaisella polttokennoautollaan. Sen erikoisuus on se, että autossa on kohtuullisen iso ja pistokkeesta ladattava akusto, jolta voidaan syöttää virtaa sähkömoottorille. Sähköauto ja polttokennoauto ovat toki sukua toisilleen, sillä molemmissa voima pyörille siirtyy sähkömoottorilta. Polttokennoautossa tuo sähkö vain tuotetaan ajon aikana polttokennossa vedyn avulla.
Ja eikä GLC F-Cell Mercedeksen ensimmäinen polttokennoauto toki ole, Mercedes on yksi tekniikan tutkimisen pioneerejä. Sen ensimmäinen normaalilla teillä liikkuva prototyyppi valmistui testikäyttöön jo vuonna 1993.
Mercedeksen polttokennoauton ja ladattavan hybridin yhdistelmä siis lähentää tekniikoita entisestään. Ja juuri tämä on pitänyt polttokennoautot koko ajan potentiaalisena vaihtoehtona tulevaisuuteen. Sähköautoilla on vahva rooli, mutta parhaimmillaan ne ovat puhtaasti kaupunkiautoina. Etenkin pidemmille automatkoille tarvitaan yhä vaihtoehtoja. Ja tähän rooliin moni autotehdas valmistelee yhä siis polttokennoautoja.






