Tiukkenevat päästörajoitukset asettavat yhä isompia haasteita autoteollisuudelle. Bensalla – ja jopa dieselillä – ajetaan vielä vuonna 2025, mutta niiden rinnalla käytetään yhä enemmän sähköä, vetyä ja biokaasua.
Vajaan 10 vuoden kuluttua sähköautojen sekä pistokehybridien myynti on päässyt vihdoin erittäin hyvään vauhtiin, ja jopa kalliita polttokennoautoja liikkuu Suomen teillä – tosin vasta yritysten omistamina. Omalla rahalla auton ostaville ne ovat yhä liian kalliita. Yhden ison vetykäyttöisen perheauton hinnalla saa kaksi pistokehybridiä.
Vetyautot tankataan Woikosken vetyasemilta, joita on Suomessa 25 kappaletta. Vety on luonnollisesti kotimaista, ja sitä tulee useammalta tuotantolaitokselta. Tämä auttaa vetyautoiluun liittyvässä hankalassa logistiikassa.
Islannissa asiat ovat toisin, sillä valtio on tukenut vetytaloutta niin vahvasti, että siellä lähes kaikki teillä kulkevat uudet henkilöautot ovat jo polttokennokäyttöisiä. Moni veikkasi polttokennoautojen yleistyvän nopeammin muuallakin, mutta autonvalmistajat lobbasivat onnistuneesti vuodeksi 2021 määritellyn 95 gramman päästörajoituksen myöhäisemmäksi. Lisäaikaa ei tosin herunut kuin muutama vuosi. Suurin syy lisäajan saamiseen oli se, että uudistettu autojen testisykli nosti virallisia keskikulutuslukemia melkoisesti viime vuosikymmenen lopulla.
Harva edes muista aikaa, jolloin perheauton voimanlähteet olivat tilavuudeltaan suurempia kuin yksilitraisia
Polttomoottori on vuonna 2025 yhä voimissaan, ja miksei olisi, sillä raakaöljyn määrä ja hinta on maailmassa sama kuin vuonna 2016. Taloudellisuus ja energiatehokkuus ovat kuitenkin päivän sanoja.

