Polttokennoautosta on puuhattu autoilun pelastajaa jo kohta 20 vuotta. Tuona aikana vetyautojen tekniikka on saatu hiottua valmiiksi, mutta haasteita riittää ratkottavaksi vielä seuraavallekin 20 vuodelle.
Tykkäsimme
- tuntuu tavalliselta autolta
- pakoputkesta tippuu vain vettä
Emme tykänneet
- tankkausverkosto puuttuu
- tekniikka maksaa yhä liikaa
Myös Audi on kehitellyt polttokennoautoa jo pitkälti yli 10 vuotta, ja ensimmäinen proto esiteltiin jo vuonna 2004. Ajon aikana vedystä energiansa tuottavan sähköauton lupaukset paremman tulevaisuuden puolesta ovat selvät: ei päästöjä, riittävä toimintamatka ja tankkaus kestää vain kolmisen minuuttia. Myös esteet polttokennoautojen yleistymiseen ovat tiedossa. Tekniikka maksaa vielä liikaa, eikä vetyasemia ole joka nurkan takana.
Audissa polttokenno on asennettu auton keulalle tavallisen polttomoottorin tapaan. Polttokennolle syötetään ajon aikana vettä sekä ilmasta otettavaa happea, ja näiden avulla kenno tuottaa kemiallisen reaktion avulla sähköä. Sähkö johdetaan sähkömoottoreille, ja kemiallisen reaktion tuloksena syntynyt vesi päästetään pakoputken kautta ulos.





