Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näin paljon henkilöautojen keskipaino on noussut 2000-luvulla – akut eivät ole ainoa syy

Nykyään suositaan aiempaa suurempia henkilöautoja, kuten katumaastureita.
Nykyään suositaan aiempaa suurempia henkilöautoja, kuten katumaastureita.All Over Press
Julkaistu 11.05.2025 16:15
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

lifestyle@mtv.fi

Nykyauto on edeltäjiään selvästi painavampi.

Suomen liikenteessä olevien henkilöautojen keskimääräinen paino (suurin sallittu kokonaismassa) on kasvanut noin 29 prosenttia 2000-luvun aikana.

Kun vuonna 2000 henkilöautot painoivat keskimäärin 1 540 kiloa, niin vuonna 2024 henkilöautojen keskimääräinen paino on jo 1 980 kiloa.

Osaltaan kulkuneuvojen keskipainoa on kasvattanut sähkökäyttöisten henkilöautojen yleistyminen. Sähköautot ja lataushybridit ovat keskimäärin painavampia kuin perinteiset polttomoottoriautot.

Akut ovat painavia

Vuoden 2024 lopussa vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevien henkilöautojen osuus oli 11 prosenttia kaikista liikenteessä olleista henkilöautoista. 

Viime vuosina osuus on kasvanut hyvin vauhdikkaasti.

– Sähköautojen ja lataushybridien litiumakut painavat tavanomaisesti paljon, mikä osaltaan selittää autojen painon kasvua, kertoo Traficomin johtava asiantuntija Outi Ampuja tiedotteessa.

Keskipainoa ei ole nostanut ainoastaan sähkökäyttöisten autojen yleistyminen. 

Myös perinteisten polttomoottoriautojen massa on kasvanut viidenneksellä 2000–2024. Polttomoottoriautoissa on entistä enemmän ajamisen turvallisuutta ja mukavuutta lisäävää tekniikkaa.

– Kasvun taustalla näyttää olevan myös se, että kuluttajat suosivat aiempaa suurikokoisempia, usein nelivetoisia autoja, kuten SUV-katumaastureita ja niin sanottuja crossover-autoja, farmareiden ja viistoperäisten autojen sijaan, Ampuja sanoo.

Lue myös: Kuunteletko MM-lätkää autossa? Ei ehkä kannattaisi

Koolla on väliä

Maailmalla autojen mittojen kasvu on herättänyt kritiikkiä. Joissain kaupungeissa on jopa ryhdytty toimiin, jotta erityisen suurikokoisten katumaastureiden määrää saataisiin pienemmäksi.

Auton koolla on merkitystä, sillä isot autot vievät paljon tilaa, eivätkä mahdu pienemmille autoille mitoitettuihin parkkiruutuihin. 

Tämä vaikuttaa puolestaan maankäyttöön. 

– Niiden valmistukseen tarvitaan enemmän raaka-aineita. Painavammat autot myös kuluttavat ahkerammin teiden päällystettä, mikä lisää katupölyä ja huonontaa ilmanlaatua, Ampuja muistuttaa.

Katso myös: Pitääkö sähköautojen korjauskuluja pelätä?

6:25Onko sähköautojen korjauskuluja syytä pelätä?Kokkolan Autohuollon toimitusjohtaja Jesse Haapala vakuuttaa, että sähköautot ovat luotettavia kulkuneuvoja.

Lue myös: 

Antti pettyi ostamaansa hybridiin ja teki rikosilmoituksen – käytettyjen autojen jättiliike kommentoi alaa: "Eihän meidän intressi ole..."

Kannattaako auto ajaa loppuun vai vaihtaa uudempaan tasaisin väliajoin? Asiantuntija vastaa ikuisuuskysymykseen

Tunnetko autosi historian? Näin monessa Suomeen tuodussa autossa on merkintä vauriokorjauksesta

Ikääntyvät autot vaarantavat liikennettä  – näin paljon Suomen autokanta laahaa Ruotsin perässä

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lähde: Traficom

Lisää aiheesta:

Uusien autojen keskihinta nousi parissa vuodessa yli kymppitonnilla – tässä syySähköautoilijoille sattuu enemmän vahinkoja kuin muille – yksi kallis vaurio korostuuUskaltaako sähköauton ostaa käytettynä? – "Sekä mahdollisuus että uhka"Automyyjä paljastaa, mistä lähes kaikki hybridiautojen ostajat ovat kiinnostuneita: "Karkea nyrkkisääntö on..."Hybridiautojen suosio jatkaa kasvuaan, mutta hämääkö yksi termi ostajia? – ”Sen käyttö tulisi kieltää”Liikennevakuutuskeskuksella huonoja uutisia sähköautoilijoille: "Valitettava fakta"
Auton varusteetAuton toimintaSähköautotAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Auton varusteet
  • 8.11.11:33
    Liikenneturvallisuus

    Löytyykö jo? Nämä varusteet autossa pitää nyt olla

  • 30.10.08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!

  • 3.10.16:00
    Liikenneturvallisuus

    Yksi asia voisi estää merkittävän osan kuolemaan johtavista henkilöauto-onnettomuuksista

  • 24.9.09:46
    Liikenneturvallisuus

    Turvaistuimessa havaittu vakava ongelma: Lopeta käyttö heti!

  • 11.9.18:58
    Autot

    Näin paljon maksaa erityiskilpi autoon