Näin paljon henkilöautojen keskipaino on noussut 2000-luvulla – akut eivät ole ainoa syy

Katumaasturi AOP
Nykyään suositaan aiempaa suurempia henkilöautoja, kuten katumaastureita.All Over Press
Julkaistu 11.05.2025 16:15
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

mikael.mikkonen@mtv.fi

Nykyauto on edeltäjiään selvästi painavampi.

Suomen liikenteessä olevien henkilöautojen keskimääräinen paino (suurin sallittu kokonaismassa) on kasvanut noin 29 prosenttia 2000-luvun aikana.

Kun vuonna 2000 henkilöautot painoivat keskimäärin 1 540 kiloa, niin vuonna 2024 henkilöautojen keskimääräinen paino on jo 1 980 kiloa.

Osaltaan kulkuneuvojen keskipainoa on kasvattanut sähkökäyttöisten henkilöautojen yleistyminen. Sähköautot ja lataushybridit ovat keskimäärin painavampia kuin perinteiset polttomoottoriautot.

Akut ovat painavia

Vuoden 2024 lopussa vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevien henkilöautojen osuus oli 11 prosenttia kaikista liikenteessä olleista henkilöautoista. 

Viime vuosina osuus on kasvanut hyvin vauhdikkaasti.

– Sähköautojen ja lataushybridien litiumakut painavat tavanomaisesti paljon, mikä osaltaan selittää autojen painon kasvua, kertoo Traficomin johtava asiantuntija Outi Ampuja tiedotteessa.

Keskipainoa ei ole nostanut ainoastaan sähkökäyttöisten autojen yleistyminen. 

Myös perinteisten polttomoottoriautojen massa on kasvanut viidenneksellä 2000–2024. Polttomoottoriautoissa on entistä enemmän ajamisen turvallisuutta ja mukavuutta lisäävää tekniikkaa.

– Kasvun taustalla näyttää olevan myös se, että kuluttajat suosivat aiempaa suurikokoisempia, usein nelivetoisia autoja, kuten SUV-katumaastureita ja niin sanottuja crossover-autoja, farmareiden ja viistoperäisten autojen sijaan, Ampuja sanoo.

Lue myös: Kuunteletko MM-lätkää autossa? Ei ehkä kannattaisi

Koolla on väliä

Maailmalla autojen mittojen kasvu on herättänyt kritiikkiä. Joissain kaupungeissa on jopa ryhdytty toimiin, jotta erityisen suurikokoisten katumaastureiden määrää saataisiin pienemmäksi.

Auton koolla on merkitystä, sillä isot autot vievät paljon tilaa, eivätkä mahdu pienemmille autoille mitoitettuihin parkkiruutuihin. 

Tämä vaikuttaa puolestaan maankäyttöön. 

– Niiden valmistukseen tarvitaan enemmän raaka-aineita. Painavammat autot myös kuluttavat ahkerammin teiden päällystettä, mikä lisää katupölyä ja huonontaa ilmanlaatua, Ampuja muistuttaa.

Katso myös: Pitääkö sähköautojen korjauskuluja pelätä?

6:25imgKokkolan Autohuollon toimitusjohtaja Jesse Haapala vakuuttaa, että sähköautot ovat luotettavia kulkuneuvoja.

Lue myös: 

Antti pettyi ostamaansa hybridiin ja teki rikosilmoituksen – käytettyjen autojen jättiliike kommentoi alaa: "Eihän meidän intressi ole..."

Kannattaako auto ajaa loppuun vai vaihtaa uudempaan tasaisin väliajoin? Asiantuntija vastaa ikuisuuskysymykseen

Tunnetko autosi historian? Näin monessa Suomeen tuodussa autossa on merkintä vauriokorjauksesta

Ikääntyvät autot vaarantavat liikennettä  – näin paljon Suomen autokanta laahaa Ruotsin perässä

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lähde: Traficom

Tuoreimmat aiheesta

Auton varusteet