Sähköautojen latausasemia on alettu käyttää sähkön toimitusvarmuuden parantamiseen. Akkujen ja lataustehon rajoittamisen avulla voidaan reagoida nopeasti muutoksiin sähkön tarpeessa tai tuotannossa.
Sähköä pitää tuottaa joka hetki saman verran kuin sitä kulutetaan. Kun vaihtelevan tuotannon eli tuuli- ja aurinkovoiman osuus Suomessa kasvaa, lisääntyy myös tarve nopeaan reagointiin häiriön sattuessa tai sääolojen muuttuessa nopeasti.
– Sähkön tuotannon ja kulutuksen täytyy olla joka hetki tasapainossa. Häiriöreservit huolehtivat siitä, että saadaan nopeasti lisää tuotantoa tai kulutusta vähennettyä, kunnes sitten tasapaino saadaan taas muilla keinoin aikaiseksi, kertoo vanhempi asiantuntija Tuomas Mattila Fingridistä.
Sähköautojen latausasemat apuun
Käytännössä sähköautojen latausasemat voivat tukea sähköverkon tasapainoa kahdella tavalla: joko latausasemien yhteyteen asennettujen sähkövarastojen eli akkujen avulla tai leikkaamalla lataustehoa.


