Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sähköauton lataaja voi tietämättään edistää toimitusvarmuutta – näin toimii häiriöreservi

1:50Näin sähköautojen latausasemia valjastetaan häiriöreserviksiVideo: Näin sähköautojen latausasemia valjastetaan häiriöreserviksi
Julkaistu 02.09.2025 05:34
Toimittajan kuva

Aaro Kajaste

aaro.kajaste@mtv.fi

Sähköautojen latausasemia on alettu käyttää sähkön toimitusvarmuuden parantamiseen. Akkujen ja lataustehon rajoittamisen avulla voidaan reagoida nopeasti muutoksiin sähkön tarpeessa tai tuotannossa.

Sähköä pitää tuottaa joka hetki saman verran kuin sitä kulutetaan. Kun vaihtelevan tuotannon eli tuuli- ja aurinkovoiman osuus Suomessa kasvaa, lisääntyy myös tarve nopeaan reagointiin häiriön sattuessa tai sääolojen muuttuessa nopeasti.

– Sähkön tuotannon ja kulutuksen täytyy olla joka hetki tasapainossa. Häiriöreservit huolehtivat siitä, että saadaan nopeasti lisää tuotantoa tai kulutusta vähennettyä, kunnes sitten tasapaino saadaan taas muilla keinoin aikaiseksi, kertoo vanhempi asiantuntija Tuomas Mattila Fingridistä.

Sähköautojen latausasemat apuun

Käytännössä sähköautojen latausasemat voivat tukea sähköverkon tasapainoa kahdella tavalla: joko latausasemien yhteyteen asennettujen sähkövarastojen eli akkujen avulla tai leikkaamalla lataustehoa.

sähkövarasto2Sähkövarasto Faast-pikalatausaseman yhteydessäMTV

Esimerkiksi Faast-latausketju asentaa akut pikalatausasemiensa yhteyteen.

– Mitä enemmän on epästabiilia tuotantoa eli tuulta ja aurinkoa, sitä enemmän tarvitaan varastointia. Me teemme osamme siten, että meillä on käytännössä hajautettuja energiavarastoja latausasemiemme yhteydessä, kertoo Faast Point Oy:n kaupallinen johtaja Heikki Hintikka.

Esimerkiksi suuren voimalan tai siirtoyhteyden pudotessa pois verkosta häiriön vuoksi, pikalatausaseman yhteydessä olevasta sähkövarastosta voidaan nopeasti alkaa syöttää sähköä verkkoon puuttuvaa tuotantoa korvaamaan.

Myös akuttomia ja hitaampia latausasemia voidaan käyttää hyväksi reservinä. Satojen tai tuhansien hitaampien latauspisteiden verkostosta voidaan leikata jokaisen latauspisteen tehoa hieman. Lataaja ei välttämättä edes huomaa lataustehon lyhytaikaista laskua.

Lue myös: Hinta ei enää ole este – koeajoimme viisi kohtuuhintaista sähköautoa

Fingrid: Sähköä riittää

Latausasemat voivat siis nykyisin olla myös avuksi sähkön toimitusvarmuuden lisäämisessä. Aika ajoin sähköautoista keskustellessa nousee esiin kysymys sähkön riittävyydestä, kun liikenne Suomessa sähköistyy. Fingridin asiantuntijan mukaan huoli on turha.

– Liikenteen sähköistyminen tulee kyllä lisäämään sähkön kulutusta, mutta puhe on kuitenkin aika maltillisesta määrästä valtakunnan tasolla, Fingridin Mattila arvioi.

Fingrid maksaa reservimarkkinoille osallistuville korvauksen. Perinteisesti sähköverkon joustoihin osallistuvat teollisuus ja esimerkiksi suuret kasvihuoneet.

Sähköautojen latausasema - Faast HKI-Vantaa 2

Lue myös: 

Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi JAC E30X

Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi MG4

Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Citroën ë-C3

Lisää aiheesta:

Suomalainen innovaatio tuo kiinteistöille energiakriisiin apua vanhoista Tesloista: Voidaan ottaa käyttöön, kun energia on kallista tai sähköt poikkiIso osa sähköautojen julkisista latauspisteistä tappelee talven kauhuskenaariota vastaan – "Voi tuoda ratkaisevan laskun sähkönkulutukseen"Sähköautoissa yleistyvä V2G-toiminto voi auttaa kotitalouksia sähkökatkojen aikana – säästöä myös sähkölaskuun VTT:n asiantuntija Moottorille: Näin Suomen sähköverkolle kävisi, jos kaikki autot muuttuisivat yhdessä yössä sähköautoiksiLaskelmien mukaan 750 000 täyssähköautoa nostaa sähkönkulutusta kolme prosenttia – energiapulaa ei siis ole vaarassa syntyäAL: Näin kävisi, jos kaikki Suomen autot muuttuisivat yhtäkkiä sähköautoiksi
SähköautotSähköEnergiaKotimaa
Sähköinen Liikenne ry:n mukaan Suomen teillä liikkui keväällä 2025 jo yli 300 000 ladattavaa autoa.MTV

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"