Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Miten painavan sähköauton turvallisuusriskit on huomioitu mahdollisessa törmäyksessä?

Sähköautot ovat viime vuosina yleistyneet Suomessa huimasti.
Sähköautot ovat viime vuosina yleistyneet Suomessa huimasti.Kimmo Brandt/All Over Press
Julkaistu 20.08.2025 20:06
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Isompi massa saattaa myös suojata törmäyksessä sähköautossa olevia, toteaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Sähköautojen akustohan lisää ajoneuvon massaa huomattavasti. Onko kyseisen seikan tuomat turvallisuusriskit otettu huomioon ajoturvallisuudessa ja kulkuneuvon rakenteiden kestävyydessä, jos tulee esimerkiksi törmäys tai muu onnettomuus? Miten asia on huomioitu?

Vastaus: Sanoisin, että nykyään asia on kyllä huomioitu. Ehkä joissakin ihan ensimmäisen polven sähköautoissa, jotka oli tehty samaan koriin aiemman polttomoottoriversion kanssa, saattoi olla tilanne, että rakenteelliset ratkaisut olivat joiltakin osin liian heppoisia.

Nykyiset, alunperinkin sähköautoiksi suunnitellut mallit ovat pääsääntöisesti rakenteeltaan selvästi lujempia. 

Sähköauto sisältä
Sähköautot ovat pääsääntöisesti uusia, joten niiden turvalaitteistot ovat kattavia.

Osa kaikkein edullisimmista sähköautomalleista on muutaman vuoden sisällä saanut kehnoja tuloksia törmäystesteistä, eli niiden kohdalla on selvästi tingitty tietyistä turvavarusteista, jotta hinta saatu houkuttelevammalle tasolle.

Onkin tärkeää, että ostoaikeissa oleva kuluttaja tutustuu juuri kyseisen, hankintasuunnitelmissa olevan, auton törmäystestituloksiin ennen lopullista ostopäätöstä.

Lue myös: MTV:n toimittaja otti osaa sähköautokisaan – näin siinä sitten kävi!

Ajoturvallisuus

Mitä tulee ajoturvallisuuteen, niin pääsääntöisesti täyssähköautot ovat varsin uusia ja sisältävät näin ollen paljon sekä aktiivisia että passiivisia turvavarusteita.

Esimerkiksi onnettomuutta ehkäiseviä, aktiivisia turvalaitteita, kuten ajonvakautusjärjestelmä, kaista-avustin, automaattinen hätäjarrutus erilaisilla tunnistustoiminnoilla sekä hätätilanneavustin, löytyy sähköautoista jo varsin kattavasti.

Lue myös: Lähes joka kolmas auto saa hylsyn katsastuksessa – tämän vuoksi sähköautot usein hylätään

Rakenteiden kestävyys

Jos sitten mietitään korirakenteita, niin niissäkin on automerkki- ja mallikohtaisia eroja. Tietokone laskee suunnitteluvaiheessa tarvittavat vahvuudet korin rakenteille. Ovien kehykset ovat usein muotoon valettua terästä, mikä on tarpeen korin lujittamisen vuoksi. Korin valmistukseen käytetään erikoislujia teräslaatuja. 

Monessa autossa myös korin rakenneosat on kiinnitetty liimaamalla hitsaamisen sijaan, eli liimasidos on tuossa tapauksessa hitsausta lujempi ratkaisu. 

aop sähköauto hybridi lataus lataaminen laturiJos painavammalla sähköautolla törmätään kevyempään autoon, saattaa vastapuoli kärsiä sähköauton suuremmasta painosta./All Over Press

Ajoakku on pääsääntöisesti sijoitettu vahvaan kehykseen, joka toimii samalla auton runkona – tai nykytermein pohjalevynä – ja muun muassa kattoa kannattelevat palkit ovat mitoitettu kestämään myös ajoakun paino auton kaatuessa katolleen. 

Lieveilmiönä pitää todeta se, että ainakin itse koen, että havainnointi monesta sähköautosta ulos on sangen haasteellista juuri kattoa kannattavien palkkien vahvuuden ja niiden väliin jäävien ikkunoiden pienuuden vuoksi.

Lue myös: Antti pettyi ostamaansa hybridiin ja teki rikosilmoituksen – käytettyjen autojen jättiliike kommentoi alaa: "Eihän meidän intressi ole..."

Painavan ja kevyen törmäys

Jos painavammalla sähköautolla törmätään toiseen, selvästi kevyempään autoon, saattaa vastapuoli kärsiä sähköauton suuremmasta painosta. Isompi massa siis ikään kuin suojaa sähköautossa olevia – ainakin periaatteessa. 

Tässä tietenkin tulee tarkasteltavaksi myös se, miten hyvin autojen törmäysvyöhykkeet ja pohjalevyn korkeus vastaavat toisiaan.

sähköauto, toytotaOstoaikeissa olevan kannattaa tutustua sähköauton törmäystestituloksiin, ennen kuin tekee kaupat.Shutterstock

Sähköautojen turvallisuus pääsääntöisesti hyvällä tasolla

Sanoisinkin siis, että sähköauton kuljettajien ja matkustajien turvallisuus on kysytyistä näkökulmista tarkastellen varsin hyvällä tasolla – toki ostajan on syytä tarkastaa törmäystestitulokset vielä juuri nimenomaisen auton osalta ennen hankintapäätöksen tekoa.

Lue myös: Vakuutusyhtiö: Sähköautot voivat lisätä vaarallista ilmiötä liikenteessä

teppoboksi_UUSI2025MTV

Katso myös: Näin lataat sähköauton julkisella latauspisteellä

5:30Sähköauton lataus julkisella latauspisteelläSähköauton lataaminen ei ole rakettitiedettä. Oheisen videon vinkeillä ensikertalainenkin selviää hommasta.

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lisää aiheesta:

Harrasteautolla liikenteeseen? Asiantuntija kertoo, mitä pitää huomioidaMillaisiin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos suunnittelee käytetyn sähköauton ostoa?Onko sähköauto turvallinen? Ammattimies kertoo, mitä kaikkea on syytä ottaa huomioon: "Näin asia ei tietenkään saisi olla"Dieselmies unohti ennakkoluulonsa ja antoi sähköautolle mahdollisuuden – kertoo, mistä ensikertalainen voi yllättyä: "Lihasmuisti saattaa tehdä tepposet"Mitä sähköauton korjaamisesta pitää tietää? Yksi asia on ammattimiehen mielestä "ensiarvoisen tärkeä"Liikennevakuutuskeskuksella huonoja uutisia sähköautoilijoille: "Valitettava fakta"
SähköautotLiikenneturvallisuusAuton toimintaLiikenneTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 27.11.18:58
    Viiden jälkeen

    Tämä on sähköautojen "Akilleen kantapää" talvisin – "Tulee aika monelle yllätyksenä"

  • 26.11.16:45
    Talvi

    Miten estää sähköauton latausluukun jäätyminen? Asiantuntija vinkkaa kaksi kikkaa

  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö