Kuluttajariitalautakunta suosittaa viime vuoden joulukuussa tehdyssä päätöksessä hyvitystä kuluttajalle.
Kuluttaja osti loppuvuodesta 2020 autoliikkeeltä vuonna 2018 käyttöönotetun Mercedes-Benz GLC 350e -henkilöauton 48 279 eurolla. Auton matkamittarissa oli kaupantekohetkellä 58 000 kilometriä.
Kuluttajan vaatimuksissa kerrotaan, että kesällä 2023 auton hybridiakku hajosi korjauskelvottomaksi noin 115 000 ajokilometrin kohdalla.
Tämän vuoksi kuluttaja vaati myyjäliikkeeltä hyvityksenä 7 000 euroa.
Ratkaisupyynnön liitteenä on muun muassa korjausliikkeen työseloste vian selvityksestä ja korjauksesta sekä käteiskuitti korjausliikkeelle suoritetusta yli 14 000 euron maksusta.
Lue myös: Autokaupat poikivat viime vuonna eniten valituksia Kuluttajariitalautakuntaan
Liike ei vastannut
Elinkeinonharjoittaja ei antanut Kuluttajariitalautakunnalle vastausta asiassa, kerrotaan lautakunnan päätöksessä. Lautakunnan lähettämään sähköpostiin tuli ainoastaan lukukuittaus huhtikuussa 2024.
Kuluttajariitalautakunta toteaa, että asiassa on annettava yksipuolinen päätös, sillä vastapuoli ei ole antanut pyydettyä vastausta, jossa ilmenee tämän kanta vaatimuksiin.
Myyjä ei siis ole kiistänyt kuluttajan vaatimusta.
Kuluttajansuojalaki puolestaan sanoo, että käytetyssä autossa on virhe, jos se on huonommassa kunnossa kuin ostajalla on perusteltua aihetta edellyttää.

