Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vetyautot nostavat päätään – tiesitkö tätä vedystä?

Julkaistu 29.04.2016 09:33
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Vety on maailmankaikkeuden yleisin alkuaine. Se on hyvä lähtökohta sille, ettei se ole kovin nopeasti loppumassa fossiilisten polttoaineiden tapaan. Vety on myös hyvin ympäristöystävällinen, sillä päästötuotteena putken päästä tulee pelkästään puhdasta vettä.

Miksei sitä sitten jo käytetä? Vaikka vetyä on lähes joka puolella, se on yleensä sitoutuneena muihin alkuaineisiin. Kenties tunnetuin vetyä sisältävä yhdiste on vesi, eli H2O. Vedyn erottaminen molekyylimuodosta puolestaan vaatii energiaa. Vedestä se tehdään sähköä vaativalla elektrolyysillä. Vedyn kiehumispiste on -253 celsiusastetta ja se on hyvin kevyttä, eli käytännössä se täytyy säilyttää suljetussa ja paineistetussa tilassa. Näistä syistä vedyn tuottaminen on edelleen suhteellisen kallista, mutta tuotantomäärien noustessa hinta tulisi laskemaan.

Vetyä syntyy myös useiden kemiallisten prosessien sivutuotteena. Sen hyödyntäminen edelleenkin on kuitenkin hyvin vähäistä todennäköisesti sen säilyttämiseen liittyen vaatimusten vuoksi. Muun muassa vetyä kaupallisiin tarkoituksiin tuottavan Woikosken mukaan Suomen teollisuudessa syntyy noin 2 000 000 kiloa vetyä, joka niin sanotusti heitetään harakoille. Tuolla määrällä tankkaisi vuodessa 9 500 henkilöautoa, joilla ajetaan noin 20 000 kilometriä.

Itsessään vedyn hyödyntäminen autoissa on varsin yksinkertaista. Paineistetusta säiliöstä tuleva vety ohjataan polttokennolle, jossa se yhdistyy ilmasta saatavaan happeen. Tämän reaktion tuotteena syntyy vettä ja sähköä. Sähkö voidaan johtaa akustolle, tai lähes suoraan autoa liikuttavalle sähkömoottorille. Verrattuna pelkkiin sähköautoihin vetyauton etuna on tankkauksen nopeus ja toimintamatka.

Toyotan maahantuojan mukaan Mirain hinta tulee Suomessa olemaan noin 100 000 euron luokkaa

Yksi suurimmista haasteista on vetyinfrastruktuurin rakentaminen. Woikosken yksittäisen tankkausaseman rakentaminen maksaa saman verran kuin useita polttoainepumppuja sisältävän ison perinteisen polttoaineaseman rakentaminen. Tällä hetkellä vety tällaisella esimerkiksi Göteborgista löytyvälle asemalla toimitetaan kuorma-autolla konteittain, joissa on kaasua 270 kiloa 350 barin paineessa. Tällä tankkaa noin 50 Miraita tyhjästä täyteen.

Vedyn yleistyminen on paljon kiinni suurien massojen saamisesta liikkeelle. Siinä on iso rooli suurilla autonvalmistajilla kuten Toyotalla ja Volkswagenilla, jotka ovat viime aikoina osoittaneet panostustaan vetyautoiluun. Tätä tukemaan Saksaan on suunnitteilla rakennettavaksi noin 400 vetyasemaa vuoteen 2025 mennessä, ja tällainen verkosto tulisi varmasti vauhdittamaan myös autojen yleistymistä.

Yleistyminen kuitenkin vaatii myös kuluttajilta asennetta. Vetyauto täytyy nähdä edelläkävijän valintana ja siitä täytyy olla valmis hieman myös maksamaan. Toyotan maahantuojan mukaan Mirain hinta tulee Suomessa olemaan noin 100 000 euron luokkaa, mutta vielä on epävarmaa, milloin auton maahantuonti alkaa. Tällä hetkellä vedyn kuluttajahinta on noin 9 €/kg, joten Mirain tankillinen maksaa noin 45 euroa ja sillä ajaa noin 500 kilometriä. Pelkkiä polttoainekustannuksia tarkastellen vetyautossa ei siis ole kovin suurta eroa taloudelliseen polttomoottoriin.

Kuvat: Vesa Eskola

Lue lisää vetyautoilusta:
Vety autojen polttoaineena: utopiaa vai mahdollisuus?
Tuhat kilometriä Tanskasta Suomeen vetyautolla: tätäkö on tulevaisuus?

Lisää aiheesta:

Suomalaiset automaahantuojat poikkeukselliseen yhteistyöhön vetybuumin kasvaessa: "Autojen saatavuus ei ole ongelma"Mullistaako tämä ihmeaine autoilun? 10 kertaa parempi kuin akku, hakkaa myös vedyn – tarvitsee kaverikseen vain vettäToyota aikoo tuoda vetyautot Suomeen isosti – ensimmäiselle mallille kova hintalupaus"Maailman ainoa vetyasema, joka toimii arktisissa oloissa" – ruotsalaisfirma avasi keskustelun Woikosken kanssaVetyautosta ase ilmastomuutosta vastaan – voiko se haastaa sähköauton?Mercedes esitteli pistokkeesta ladattavan polttokennoauton
ToyotaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Toyota
  • Eilen14:11
    Autot

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • 9.10.11:30
    MM-ralli

    Manageri teki Kalle Rovanperälle vastarintaa – naurahtaa "isoista summista"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • 18.8.17:27
    Auton ostaminen

    Tarve vain puolikkaalle Toyotalle? Huutokauppailmoitus hämmentää

  • 10.6.11:02
    MM-ralli

    Toyotan ylivoima sokaisee – Jari-Matti Latvala teki osuvan huomion: "Kyllä he haluavat meidät lyödä"