Vety on maailmankaikkeuden yleisin alkuaine. Se on hyvä lähtökohta sille, ettei se ole kovin nopeasti loppumassa fossiilisten polttoaineiden tapaan. Vety on myös hyvin ympäristöystävällinen, sillä päästötuotteena putken päästä tulee pelkästään puhdasta vettä.
Miksei sitä sitten jo käytetä? Vaikka vetyä on lähes joka puolella, se on yleensä sitoutuneena muihin alkuaineisiin. Kenties tunnetuin vetyä sisältävä yhdiste on vesi, eli H2O. Vedyn erottaminen molekyylimuodosta puolestaan vaatii energiaa. Vedestä se tehdään sähköä vaativalla elektrolyysillä. Vedyn kiehumispiste on -253 celsiusastetta ja se on hyvin kevyttä, eli käytännössä se täytyy säilyttää suljetussa ja paineistetussa tilassa. Näistä syistä vedyn tuottaminen on edelleen suhteellisen kallista, mutta tuotantomäärien noustessa hinta tulisi laskemaan.
Vetyä syntyy myös useiden kemiallisten prosessien sivutuotteena. Sen hyödyntäminen edelleenkin on kuitenkin hyvin vähäistä todennäköisesti sen säilyttämiseen liittyen vaatimusten vuoksi. Muun muassa vetyä kaupallisiin tarkoituksiin tuottavan Woikosken mukaan Suomen teollisuudessa syntyy noin 2 000 000 kiloa vetyä, joka niin sanotusti heitetään harakoille. Tuolla määrällä tankkaisi vuodessa 9 500 henkilöautoa, joilla ajetaan noin 20 000 kilometriä.
Itsessään vedyn hyödyntäminen autoissa on varsin yksinkertaista. Paineistetusta säiliöstä tuleva vety ohjataan polttokennolle, jossa se yhdistyy ilmasta saatavaan happeen. Tämän reaktion tuotteena syntyy vettä ja sähköä. Sähkö voidaan johtaa akustolle, tai lähes suoraan autoa liikuttavalle sähkömoottorille. Verrattuna pelkkiin sähköautoihin vetyauton etuna on tankkauksen nopeus ja toimintamatka.
Toyotan maahantuojan mukaan Mirain hinta tulee Suomessa olemaan noin 100 000 euron luokkaa


