Vety on maailmankaikkeuden yleisin alkuaine. Se on hyvä lähtökohta sille, ettei se ole kovin nopeasti loppumassa fossiilisten polttoaineiden tapaan. Vety on myös hyvin ympäristöystävällinen, sillä päästötuotteena putken päästä tulee pelkästään puhdasta vettä.
Miksei sitä sitten jo käytetä? Vaikka vetyä on lähes joka puolella, se on yleensä sitoutuneena muihin alkuaineisiin. Kenties tunnetuin vetyä sisältävä yhdiste on vesi, eli H2O. Vedyn erottaminen molekyylimuodosta puolestaan vaatii energiaa. Vedestä se tehdään sähköä vaativalla elektrolyysillä. Vedyn kiehumispiste on -253 celsiusastetta ja se on hyvin kevyttä, eli käytännössä se täytyy säilyttää suljetussa ja paineistetussa tilassa. Näistä syistä vedyn tuottaminen on edelleen suhteellisen kallista, mutta tuotantomäärien noustessa hinta tulisi laskemaan.
Vetyä syntyy myös useiden kemiallisten prosessien sivutuotteena. Sen hyödyntäminen edelleenkin on kuitenkin hyvin vähäistä todennäköisesti sen säilyttämiseen liittyen vaatimusten vuoksi. Muun muassa vetyä kaupallisiin tarkoituksiin tuottavan Woikosken mukaan Suomen teollisuudessa syntyy noin 2 000 000 kiloa vetyä, joka niin sanotusti heitetään harakoille. Tuolla määrällä tankkaisi vuodessa 9 500 henkilöautoa, joilla ajetaan noin 20 000 kilometriä.
Itsessään vedyn hyödyntäminen autoissa on varsin yksinkertaista. Paineistetusta säiliöstä tuleva vety ohjataan polttokennolle, jossa se yhdistyy ilmasta saatavaan happeen. Tämän reaktion tuotteena syntyy vettä ja sähköä. Sähkö voidaan johtaa akustolle, tai lähes suoraan autoa liikuttavalle sähkömoottorille. Verrattuna pelkkiin sähköautoihin vetyauton etuna on tankkauksen nopeus ja toimintamatka.
Toyotan maahantuojan mukaan Mirain hinta tulee Suomessa olemaan noin 100 000 euron luokkaa
Yksi suurimmista haasteista on vetyinfrastruktuurin rakentaminen. Woikosken yksittäisen tankkausaseman rakentaminen maksaa saman verran kuin useita polttoainepumppuja sisältävän ison perinteisen polttoaineaseman rakentaminen. Tällä hetkellä vety tällaisella esimerkiksi Göteborgista löytyvälle asemalla toimitetaan kuorma-autolla konteittain, joissa on kaasua 270 kiloa 350 barin paineessa. Tällä tankkaa noin 50 Miraita tyhjästä täyteen.
Vedyn yleistyminen on paljon kiinni suurien massojen saamisesta liikkeelle. Siinä on iso rooli suurilla autonvalmistajilla kuten Toyotalla ja Volkswagenilla, jotka ovat viime aikoina osoittaneet panostustaan vetyautoiluun. Tätä tukemaan Saksaan on suunnitteilla rakennettavaksi noin 400 vetyasemaa vuoteen 2025 mennessä, ja tällainen verkosto tulisi varmasti vauhdittamaan myös autojen yleistymistä.
Yleistyminen kuitenkin vaatii myös kuluttajilta asennetta. Vetyauto täytyy nähdä edelläkävijän valintana ja siitä täytyy olla valmis hieman myös maksamaan. Toyotan maahantuojan mukaan Mirain hinta tulee Suomessa olemaan noin 100 000 euron luokkaa, mutta vielä on epävarmaa, milloin auton maahantuonti alkaa. Tällä hetkellä vedyn kuluttajahinta on noin 9 €/kg, joten Mirain tankillinen maksaa noin 45 euroa ja sillä ajaa noin 500 kilometriä. Pelkkiä polttoainekustannuksia tarkastellen vetyautossa ei siis ole kovin suurta eroa taloudelliseen polttomoottoriin.
Kuvat: Vesa Eskola
Uusimmat
-
05:39
EU äänestää 35 miljardin avusta Ukrainalle
-
05:29
Ex-presidentti otti vastaan lahjuksia Perussa – nyt napsahti tuomio
-
05:17
Israel iski lähelle sairaalaa Beirutissa – ainakin neljä kuollut ja kymmeniä haavoittunut
-
23:02
Putin ja YK:n Guterres tapaavat Venäjällä
-
22:50
MTV:n Venäjä-asiantuntija: Moldovan äänestystulos on EU:lle karmea epäonnistuminen
-
22:43
Neymarin pitkä piina päättyi vihdoin
-
22:34
Bussin ajautuminen umpikujaan tallentui videolle Helsingissä – jouduttiin hinaamaan pois
-
21:39
103-vuotiaana kuolleelle Suomen viimeiselle sotilaslentäjälle upea kunnianosoitus
-
21:28
Oras Tynkkynen antoi ministeri Mykkäselle tylyn "päättötodistuksen"
-
21:20
Nyrkkeilykohusta liikkui kovia huhuja – mieheksi epäilty ottelija vaihtaa maisemaa
-
21:10
Onko TTK:n kärkikolmikko jo arvattavissa? Tanssiraadilla selkeä mielipide
-
20:56
Patrik Laineesta positiivinen päivitys
-
20:53
Kiekko-Espoolta lisää kovia temppuja SM-liigassa: taas Tapparalle käkättimeen!
-
20:41
Ministerin tehtävät jättävä Kai Mykkänen: Nyt en ole enää puoluepoliittisten kiistojen osapuoli
-
20:30
Ruotsi kieltämässä Suomessa vielä lailliset serkusavioliitot – suomalainen Sara harhautettiin avioon lomamatkalla
-
20:26
Red Bull -pomolta suora mielipide F1-kisan kohutilanteeseen, Kimi Räikkönenkin mainittiin – "Kaikki tietävät säännöt"
-
20:20
Autoilija ei voinut jättää pysäköintikiekkoa kojelaudalle – vaati valvontamaksun hylkäystä
-
20:17
Merivartiosto: Suomenlahdella useita satelliittipaikannuksen häiriötä viime viikolla
-
20:17
Tapparan muuri murtui – kovia kokenut Santeri Virtanen, 25, säväyttää nyt Liigassa
-
20:10
Treffeillä käyty keskustelu saa Maajussille morsian -puolisoehdokkaan puhkeamaan kyyneliin
-
Lataa lisää