Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tämän takia suomalaiset joutuvat pulaan merillä

Suomalaiset joutuvat ongelmiin merillä navigointivirheiden takia. Sähköisiin laitteisiin luotetaan liikaa
Suomalaiset joutuvat ongelmiin merillä navigointivirheiden takia. Sähköisiin laitteisiin luotetaan liikaaMikko Stig/Lehtikuva
Julkaistu 18.09.2012 13:00

Suomenlahden Merivartioston johtokeskuksen päällikkö Mikko Hirvi kertoo, millaisiin onnettomuuksiin merillä liikkujat tyypillisesti joutuvat. Usein syynä on oma huolimattomuus.

Meripelastustapahtumia kirjataan vuodessa kaikkiaan noin 2 000. Avun kohteena on tuhansia ihmisiä.

– Valtaosa tehtävistä kohdistuu pienveneisiin. Tyypillisimmät huvialuksilla tapahtuvat haverit ovat konerikkoja, karille ajoja eli navigointivirheitä sekä polttoaineen loppumisia. Ne johtuvat paljolti omasta huolimattomuudesta, Mikko Hirvi sanoo.

Kehittynyt navigointielektroniikka toisaalta helpottaa, toisaalta vaikeuttaa vesillä liikkumista.

– Sähköisiin härveleihin luotetaan ehkä liikaa. Vesille lähdettäessä pitää tarkistaa, että vene on teknisesti kunnossa: moottori huollettuna ja polttoainetta riittävästi. Valitettavan usein hädän syy on konevika, Hirvi selittää.

Veneen kaatuminen on vakava paikka. Tilanne on lavastettu Viisaasti vesillä -kampanjassa.Jukka Ritola/Str/Lehtikuva

Törmäykset ja kaatumiset vakavimpia

Kauppamerenkulussa apua tarvitaan vain harvoin.

– Viime lokakuussa kävi vakava onnettomuus, kun rahtialus Amazon ja kalastusalus Florence törmäsivät. Sen seurauksena suomalainen kalastusalus upposi.

Vakavimmat merillä tapahtuvat onnettomuudet ovat juuri yhteentörmäyksiä ja veneiden kaatumisia.

– Hiljattain ilotulituksen SM-kisojen yhteydessä nopeakulkuinen vene ajoi pimeässä karille ja upposi rantaveteen. Kyydissä olleet selvisivät onneksi ruhjevammoilla. Yhtä onnekkaasti ei käynyt samana yönä Kotkan suunnalla kaatuneelle avoveneelle, jonka kyytiläisistä toinen hukkui, Hirvi kertoo.

Vuosittain Suomessa kuolee merialueiden vesiliikenteessä nollasta neljään ihmistä. Sitä, kuinka moni onnistutaan pelastamaan, Hirvi ei pysty sanomaan.

– On vaikea vetää tarkkaa viivaa siihen, milloin joku on pelastettu varmalta kuolemalta, Hirvi sanoo.

Meripelastusalus ja matkustajalautta Suomenlinnan edustalla.Sari Gustafsson/Lehtikuva

Jopa 150 pelastusta viikossa

Matkustajalautoilta pudonneet tai hypänneet ihmiset nousevat usein otsikoihin.

– Tällaisia tapauksia on alle kymmenen vuosittain. Rahtialuksilla tapahtuu muutama vastaavanlainen työtapaturma vuodessa.

Eniten onnettomuuksia tapahtuu luonnollisesti siellä, missä ihmisiä liikkuu eniten.

– Helsingin edusta ja ympäryskuntien rannikot ovat kaikkein vilkkaimpia alueita. Myös Kotkassa, Turussa ja Maarianhaminassa tapahtuu.

– Heinäkuussa yhden viikon aikana pelastustilanteita voi olla 150, talvikuukautena kymmenen. Loma-aikoina avun tarvitsijoita on selvästi enemmän, Hirvi sanoo.

Studio55.fi/Piia Simola

44 vuotta merimiehenä maailmalla: Tyttöjä, ilotaloja, hallusinaatioita myrskyssä...

Taistelusukeltaja on viettänyt yli 15 000 tuntia veden alla

Suomalaiset pulassa merellä − merivartiosto kertoo

Oho, tämä on Suomen eteläisin asuttu paikka!

Majakanvartijan työn kääntöpuoli: yksinäisyyttä ja alkoholismia

15 upeaa ja salaista rantakohdetta maailmalta

Nämä oudot matkatapaturmat huvittavat vakuutusyhtiöissä

Käykö kateeksi? Annen ja Teron talvikoti on katamaraani Karibialla

Nämä maailman luonnonihmeet katoavat pian

Suomalaismelojan huikeat seikkailut: Kahden metrin päässä maitovalaista Vienanmerellä!

Tutkija: Tulevaisuuden Itämeri voi olla uimakelvoton

Lisää aiheesta:

20 todistetta, että sinulla menee paremmin kuin luuletHyvää Elämää -ohjelma jatkaa terveyden tiellä – Studio55.fi-sivujen päivitys lakkaaJo viiden kilon ylipaino voi nostaa syöpäriskiä puolellaSyöpäpotilaan hiustenlähtö vähenee tutkitusti tällä keinollaViisi merkkiä siitä, että olet pitkäkestoisessa parisuhteessaHikoilu on kiinni koosta, ei sukupuolesta
Studio55

Tuoreimmat aiheesta

Studio55
  • 06.03.201706:15
    Studio55

    20 todistetta, että sinulla menee paremmin kuin luulet

  • 02.03.201708:06
    Studio55

    Hyvää Elämää -ohjelma jatkaa terveyden tiellä – Studio55.fi-sivujen päivitys lakkaa

  • 02.03.201706:15
    Syöpä

    Jo viiden kilon ylipaino voi nostaa syöpäriskiä puolella

  • 01.03.201719:30
    Studio55

    Syöpäpotilaan hiustenlähtö vähenee tutkitusti tällä keinolla

  • 01.03.201706:15
    Studio55

    Viisi merkkiä siitä, että olet pitkäkestoisessa parisuhteessa