Suomalaiset pulassa merellä − merivartiosto kertoo
Suomenlahden merivartiosto pitää huolta vesillä liikkujista. Veneily on virkistävä harrastus, kun turvallisuuspuoli on kunnossa. Lue, millaisia tapauksia merivartiosto työssään kohtaa.
Lienee itsestäänselvyys, että alkoholi ja veneily eivät kuulu yhteen. Se, miten ohjetta vesillä tulkitaan, vaihtelee.
Merivartioston haaviin tarttuu säännöllisin väliajoin ruorijuopumukseen syyllistyneitä. He ovat useimmiten joko nuoria tai keski-ikäisiä. Valtaosa jää kiinni valvontaiskuissa, mutta ilmoituksia tulee jonkin verran myös sivullisilta.
− Kohtaamme aika paljon tapauksia, joissa lukemat nousevat hieman alle tai yli 0,5-promillen. Vesillähän promilleraja on tasan 1. Se on suhteellisen korkea, ja sen myötä ihmisillä voi tulla vääriä tilannearvioita, johtokeskuksen varapäällikkö Keijo Parhiala kertoo.
Vesille soveltuvasta promillerajasta käydään jatkuvaa vääntöä. Tutkimukset todistavat, että jokaisen harkintakyky heikkenee, kun veressä on alkoholia yli 0,7 promillea.
− Kuolemaan johtavissa veneilyonnettomuuksissa on pääsääntöisesti aina alkoholi mukana. Näitä tapahtuu onneksi aika harvoin. Törkeitä ruorijuopumuksia ei ole ylipäätään paljon.
− Osalle veneilijöistä merimiestaitojen kohentaminen ja muiden vesilläliikkujien huomioiminen olisi paikallaan. Selvimmin piittaamattomuus on havaittavissa nopeusrajoitusten rikkomisina, Parhiala jatkaa.
Merimiehiä pulassa
Parhiala korostaa veneturvallisuudessa paitsi oikeanlaisia varusteita, myös ennakkoon ongelmatilanteisiin valmistautumista. Kannattaa miettiä jo etukäteen, mitä tekee, jos vaara yllättää.
− Välillä ihmisellä ei vain leikkaa tositilanteessa. Eräänä kertana saimme soiton veneestä, joka oli ajelehtimassa karikkoon. Kysyimme, ovatko he laskeneet ankkurin. Eivät olleet.
− Toisessa tapauksessa veneilijä oli heittänyt ankkurin veteen, mutta se ei ollut missään kiinni, Parhiala kertoo.
Myös merikartan tulkitsemisen perusteet tulee olla hallussa ennen merelle lähtöä. Muutama vuosi sitten merivartio sai hinattavakseen Suvisaaristossa karille ajaneen veneen. Kyseisellä alueella sijaitsee tasan yksi veneilijöille haitallinen kivi, joka on merkitty selvästi merikarttaan.
− Keskustelimme kipparin kanssa, mistä karilleajo aiheutui. Hän ihmetteli, että mitä plus-merkki merikartassa tarkoittaa, Parhiala kuvaa tapauksen nopeaa ratkaisua.
Tyypillisiä ongelmatilanteita
Suurin osa Meripelastuskeskus Helsinkiin Suomenlahden merialueelta tulevista hälytyksistä aiheutuu huvialuksista. Yleisin ongelma on tekninen vika veneessä. Myös eksymiset ja karilleajot työllistävät merivartiostoa.
− Tilanteiden takana voi olla kokemattomuutta ja huolimattomuutta. Tekniikka, kuten navigaattorit, saattaa aiheuttaa valheellisen turvallisuuden tunteen.
− Silloin tällöin tapahtuu myös veneen ylilastauksia. Muistan tapauksen, jossa veimme veneen rantaan ja käskimme purkaa ylimääräiset ihmiset. Se on raju toimenpide, mutta turvallisuuden kannalta pakko, Parhiala toteaa.
Veneiden varusteet ovat sen sijaan nykyään pääsääntöisesti kunnossa. Sakottaminen puuttuvista pelastusliiveistä on käynyt harvinaiseksi.
Yhteen varusteasiaan Parhiala haluaa kuitenkin kiinnittää huomiota: palosammuttimien vuosittaiseen huoltoon. Veneissä sammuttimet ovat tärinälle ja lämpötilan muutoksille alttiina, ja niiden vaikutuksesta sammutusaine saattaa paakkuuntua aiheuttaen sammuttimen toimimattomuuden.
− Venepalot ovat suhteellisen vaarallisia. Erityisesti puu- ja lasikuituveneet palavat todella voimakkaasti.
Studio55/Jenni Kokkonen
Uusimmat
-
09:00
Lähde: Turkkilaisjätit Glen Kamaran perässä – päävalmentaja valmis myymään suomalaisen: "Se ei ole yksin minun päätökseni"
-
08:57
Tutkimus: Osatyökyvyttömyysetuudet tuovat työuraan useita lisävuosia
-
08:38
40 000 ihmistä on vaarassa jäädä Kahovkan padon tulvan alle
-
08:36
Mary luuli vessanpönttöön pudonneen sormuksen kadonneen iäksi – 13 vuotta myöhemmin sattuma puuttui peliin: "Harvinainen tapaus"
-
08:19
Jarmo Kekäläinen kommentoi venäläishankintansa kohuratkaisua – "Upea asia Amerikassa"
-
08:15
Ahvenanmaalla kuvataan yhtä Suomen suurimmista elokuvatuotannoista – ohjaaja Tiina Lymille Myrskyluodon Maija on ollut pitkä projekti: "Tuntui tärkeältä tehdä tämä"
-
08:15
Suomalaistähtien karu arki Yhdysvaltojen ammattilaiskiertueella: "Rahan takia siellä ollaan"
-
08:15
Prinssi Harry kuvaili oikeudessa olleensa lehdistön hyökkäyksen kohteena koko ikänsä: "Kuinka paljon enemmän verta..."
-
07:50
ISW: Todisteiden, järkeilyn ja retoriikan perusteella Venäjä vaurioitti Kahovkan patoa – MTV seuraa sotaa
-
07:31
HIFK hankki kohutun NHL-superlupauksen – Ville Peltonen näkee Aron Kiviharjussa, 17, hyvin harvinaisia piirteitä
-
07:29
Brasilian maajoukkue ryhtyy historialliseen tempaukseen – muutos tulee huomattavaksi
-
07:23
Pikku Kakkoselta koskettava muistoteksti edesmennelle Jaakko Loukkolalle: "Jäämme kaipaamaan sinua"
-
07:22
Tätä salaattia ei kannata ostaa valmiina kaupasta! Kari Aihisen hittiohjeella teet edullisen version helposti
-
06:45
Jokerien paluu herätti fanit: hurja startti kausikorttien ja osakkeiden myyntiin – "Hyvältä näyttää"
-
06:40
Uudisasuntoja kaupataan nyt hurjilla kampanjoilla – rakennusjätti lupaa maksaa ostajan kaikki vastikekulut ensimmäiseltä kahdelta vuodelta
-
06:32
James Mayn tallissa on yksi auto, josta hän ei luopuisi – MTV:n haastattelussa "Kapteeni Hidas"
-
06:32
SM-liigan johdossa on osaamisvaje, sanoo Petteri Sihvonen – näihin miehiin osoittaa syyttävä sormi: "Miten he voisivat ymmärtää ja osata?"
-
06:29
Tutkija: Kremlin aloittama uusi aikakausi on kylmääkin sotaa vaarallisempi – "Vaikka Ukraina valtaisi alueensa, sota jatkuisi"
-
06:16
Tämän takia Ron DeSantis hyökkää opettajia, vähemmistöjä ja liberaaleja vastaan – "Hänellä on hyvät mahdollisuudet"
-
06:15
Pahamaineisessa kilpailussa tapahtui uusi kuolinonnettomuus
-
Lataa lisää