Päätitkö pistää kaikki herkut pannaan? Ei ehkä kannattaisi, sanoo personal trainer

1:29
Videolla: Miten saada annoskoko hallintaan? Ravitsemusterapeutti Hanna Partanen kertoo.

Personal trainer kertoo australialaisen 7 News -sivuston haastattelussa, että pienet muutokset voivat olla parempi ratkaisu elämäntapamuutoksessa kuin täydellinen kieltäytyminen kaikista herkuista.

Joulun ja uudenvuoden herkuttelusesongin jälkeen mieleen voi tulla ajatus, että vuoden alusta kaikki muuttuu. Että sitten ei enää syödä mitään herkkuja vaan vain terveysruokaa ja kalenteri pistetään pullolleen liikuntaa. Joku voi ajatella, että terveellisempi elämäntyyli tarkoittaa totaalikieltäytymistä epäterveellisistä ruoista ja sohvalla pötköttelystä.

Amerikkalainen terveystoimittaja ja personal trainer Stephanie Mansour varoittaa sortumasta kaikki tai ei mitään -ajatteluun. Hänen mukaansa se on loppujen lopuksi melko kestämätön toimintatapa. Parempi olisi tehdä pieniä muutoksia, jotka vähitellen tuovat elämäntapamuutoksen.

Kokeile sen sijaan näitä vinkkejä

Mansour kertoo vinkkejä, joilla ehdottomuudesta voi päästä eroon. 

1) Keskity muutamiin pieniin muutoksiin

Pelkkää työtä, ei huvia -ajattelutapa voi uuvuttaa. Vaikka onkin hyvä priorisoida fyysinen terveys, on Mansourin mukaan tärkeää tehdä asioita, jotka tekevät sinut onnelliseksi.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että voit edelleen nautiskella lempiruoistasi – kunhan pysyt kohtuudessa. Kaikkia herkkuja ei tarvitse kokonaan hylätä. Yritä vain pitää niissä terveellinen tasapaino. Mansour on aiemmin kertonut armollisesta 50 prosentin säännöstä

Mansour kertoo eräästä asiakkaastaan, jolla oli haasteita tunnesyömisen kanssa. Tämän asiakkaan ruokavalioon lisättiin terveellisiä ruokia, kuten proteiinia, hedelmiä ja vihanneksia. Jossain vaiheessa asiakas huomasi, että tunnesyöminen alkoi vähentyä. 

Tämä terveellisempien ruokien lisääminen toimi Mansourin mukaan paljon paremmin kuin se, että asiakkaan ruokavaliosta olisi täysin poistettu kaikki hänen lohturuokansa. Niiden riistäminen tältä kokonaan olisi voinut hyvinkin johtaa ahmimiseen ja siitä johtuvaan syyllisyyden tunteeseen.

– Tämä on malliesimerkki siitä, miten keskittyminen pieniin, positiivisiin muutoksiin ja kaikki tai ei mitään -ajattelutavan hylkääminen voi vaikuttaa paljon, Mansour kirjoittaa.

2) Puhu itsellesi ystävällisesti

Usein olemme kaikkein ankarimpia itseämme kohtaan. Mansourin mukaan on helppo sortua moittimaan itseään etenkin silloin, jos kokee, ettei pysty noudattamaan itse laatimiaan ankaria sääntöjä.

Olisikin tärkeää alkaa puhua itselleen positiivisesti. Mansour muistuttaa, että se ei välttämättä ole aluksi helppoa. Voi vaatia aikaa, että opit puhumaan itsellesi ystävällisesti. 

Yrittäminen kuitenkin palkitaan. Kun pystyt todella puhumaan itsellesi lempeään sävyyn, voit kyetä kuuntelemaan kehoasi paremmin, mukauttamaan paremmin suunnitelmasi ja pysymään uskollisena itsellesi ja omille tavoitteillesi.

Jos huomaat vertailevasi itseäsi muihin tai väheksyväsi itseäsi kriittisesti, mieti valmiiksi joitain mantroja jotka auttavat sinua korvaamaan negatiiviset ajatukset positiivisilla.

3) Kokeile kehumuistilappua

Yksi tapa yrittää saada omat ajatukset itsestä myönteisemmille raiteille on Mansourin mukaan se, että kirjoitat post it -lapulle voimaannuttavan sanan ja länttäät lapun kylppärin peiliin. Kirjoita siihen jokin sellainen sana, joka toimii voimaannuttavana juuri sinulle. Se voi olla vaikka ”positiivinen” tai ”vahva". Sanan tulisi olla sellainen, joka puhuttelee sinua ja auttaa sinua olemaan iloinen kivoista puolistasi.

– Tämä on upea ensimmäinen askel pyrkimyksessä pois negatiivisista ajatteluketjuista ja tavoitteessa olla itseäsi kohtaan armollisempi.

Kaikki eivät tällaisia ohjeita kannata. Esimerkiksi erään suomalaispsykologin mielestä tuollaiset itsetunnon kohotukseen annetut ohjeet eivät toimi.

Lähde: 7news.com.au

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja