Nukutko alle seitsemän tuntia yössä? Tutkimus löysi yhteyden epäterveelliseen naposteluun: "Mitä myöhempään olemme hereillä..."

3:26
Ole tarkkana! Näin paljon välipaloissa on piilosokeria.

Tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan alle seitsemän tunnin yöunilla ja lisääntyneellä epäterveellisempien välipalojen mussutuksella näyttäisi olevan yhteys. 

Alle seitsemän tunnin yöunilla porskuttaminen saatta johtaa useampiin mahdollisuuksiin tehdä huonompia välipalavalintoja kuin suositusten mukaan nukkuminen. Tätä mieltä on  Ohion valtionyliopiston syyskuussa julkaisema tutkimus. Tutkimustuloksista kertoo muun muassa Science Daily -sivusto.

Tiivistelmä tutkimuksesta julkaistiin Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics -lehdessä syykuussa. Tutkimus tullaan esittelemään Yhdysvalloissa 18. lokakuuta virtuaalisesti pidettävässä Food and Nutrition Conference and Expo -konferenssitapahtumassa.

Tutkimuksessa hyödynnettiin liki 20 000 amerikkalaista aikuista koskevaa dataa. Tutkijat havaitsivat, että suositusta vähäisemmillä yöunillä oli yhteys välipaloihin liittyvien hiilihydraattien, lisätyn sokerin, rasvojen ja kofeiinin suurempaan saantiin. 

Tutkittavat suosivat samoja muiksi kuin aterioiksi määriteltyjen ruokien kategorioita – suolaiset välipalat, makeiset ja alkoholittomat juomat – nukkumistottumuksistaan riippumatta. Kuitenkin suosituksia vähemmän yön aikana nukkuville näytti kertyvän kokonaisuudessaan päivän aikana enemmän välipalakaloreita.

Moni amerikkalainen yönapostelee

Tutkimuksessa havaittiin myös eräs tapa, joka näyttäisi olevan suosittua Yhdysvalloissa: yönapostelu. Tähän ei tutkijoiden mukaan vaikuta se, paljonko henkilö nukkuu yön aikana.

– Öisin kaloreita kertyy juotavista sekä einesruokien ja vastaavien suuresta määrästä, kertoo professori Cristopher Taylor Ohion osavaltionyliopistosta.

Taylor on tämän tutkimuksen päätekijä. Hän on urallaan tutkinut erityisesti sitä, miten elämäntapaan liittyvät seikat ovat yhteydessä ylipainoon ja kroonisiin sairauksiin.

– Paitsi että emme nuku ollessamme myöhään valveilla, silloin ilmenee kaikenlaista ylipainoon yhteydessä olevaa käyttäytymistä, Taylor kertoo.

Näillä hän tarkoittaa fyysisen aktiivisuuden puutetta, lisääntynyttä ruutuaikaa ja sitä, että ruokavalinnoissa päädytään syömään välipaloja aterioiden sijaan.

– Niinpä sillä, nukutaanko suositusten mukaan riittävästi vai ei, on suurempi vaikutus, hän uskoo.

Yhdysvaltalaisen The American Academy of Sleep Medicine and Sleep Research Society -unitutkimusorganisaation mukaan aikuisille olisi terveyden kannalta edullista nukkua yötä kohden vähintään seitsemän tuntia. Univaje on yhdistetty esimerkiksi sydämen rytmihäiriöihin, sydäninfarkteihin, sepelvaltimotautiin sekä kohonneeseen verenpaineeseen.

– Unen puutteen tiedetään olevan suuremmassa mittakaavassa yhteydessä lihavuuteen, mutta nuo kaikki pienet käyttäytymismallit ovat ankkuroituneita siihen, miten se tapahtuu, Taylor kertoo.

Tutkimuksen teosta arkemmin

Tutkimuksessa analysoitiin 19 650 yhdysvaltalaisen 20–60-vuotiaan aikuisen tietoja. Nämä tiedot saatiin suuresta yhdysvaltalaisesta National Health and Nutrition Examination Survey – terveystutkimuksesta, johon kerättiin dataa vuosina 2007–2018.

Tutkimuksessa kerättiin tietoja siitä, mitä kukin osallistuja raportoi syöneensä 24 tunnin aikana. Tutkittavat kirjasivat ylös kaiken, mitä söivät ja milloin. Lisäksi he kertoivat, kuinka paljon keskimäärin nukkuivat yön aikana työviikolla. 

Tutkijatiimi jakoi osallistujat kahteen ryhmään sen perusteella, kertoivatko he raporteissaan nukkuvansa suositusten mukaisesti seitsemän tuntia tai enemmän per yö vai eivät.

Lisäksi tutkijat hyödynsivät Yhdysvaltain maatalousministeriön tietokantoja. Niiden avulla he arvioivat osallistujien välipaloihin liittyvän ravintoaineiden saannin ja jaottelivat välipalat erilaisiin ruokaryhmiin. 

Analyysiään varteen tutkijat jatkoivat vuorokauden kolmeen ”naposteluajanjaksoon”. Aikaikkunat olivat aamuyöstä alkaen lueteltuna kello 02.00–11.59, kello 12–17.59 sekä kello 18.00–01.59. 

Vähemmän nukkuvat söivät enemmän välipaloja

Tutkijat havaitsivat analyysissään, että miltei kaikki eli 95,5 prosenttia tutkittavista, söi päivän aikana ainakin yhden välipalan. Yli 50 prosenttia kaikkien osallistujien välipalakaloreista tuli kahdesta kategoriasta, jotka sisälsivät limsat ja energiajuomat sekä sipsit, rinkelit, keksit ja leivonnaiset.

Suositeltua seitsemää tuntia vähemmän nukkuvat söivät tutkijoiden mukaan todennäköisemmin välipalaa aamulla. Iltapäivällä he eivät yhtä todennäköisesti syöneet välipalaa kuin riittävästi nukkuvien ryhmä. Alle seitsemän tuntia nukkuvat söivät suurempia määriä kaloripitoisempia ja ravintoarvoltaan köyhempiä välipaloja.

Suositusten mukaan voisi olla hyvä nukkua

Unen ja terveyden väliseen suhteeseen vaikuttaa moni fysiologinen tekijä. Taylor uskoo kuitenkin, että aikuiset voisivat saada unta suositusten mukaisen määrän ja kehittää ruokavaliotaan terveellisempään suuntaan, jos he alkaisivat välttää näitä yöllisiä välipalahetkiään. Yöpalojen välttäminen voisi hänen mukaansa olla tässä mielessä erityisen hyödyllinen muutos.

– Unisuositusten noudattaminen auttaa täyttämään terveyteen liittyvän unen tarpeen. Suositusten mukaiset yöunet liittyvät myös siihen, että ei tehdä terveyden kannalta mahdollisesti haitallisia asioita, hän kertoo.

– Mitä myöhempään olemme hereillä, sitä enemmän meillä on mahdollisuuksia syödä. Ja yöaikaan nuo kalorit tulevat välipaloista ja karkeista. 

Taylorin mukaan näistä valinnoista koituu kaloreita sekä ne saattavat mahdollisesti lisätä riskiä sairastua krooniseen tautiin. Lisäksi tällaisia valintoja tehdessään ihminen ei tule syöneeksi täysjyvää, hedelmiä tai vihanneksia. 

Taylorin mielestä on hyvä alku jo sekin, jos onnistuu menemään punkkaan yrittääkseen nukahtaa.

– Silloin ei ainakaan olla keittiössä syömässä.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja