Tuliko ahmittua jouluna? Hanna Partanen kertoo, mikä siihen auttaa – yksi haaste: "Meillä on tässä nyt tämä sekoittava tekijä"

1:29
Katso myös: Hanna Partanen antaa haastattelussa vinkit siihen, miten annoskoot saa kuriin. Haastattelu vuodelta 2016.

Joulun jälkeen voi tuntua siltä, että maha on aivan liian täynnä. Tuhtien aterioiden lisäksi on syöty joulutorttuja ja muuta hyvää pitkin päivää – monen päivän ajan.

Laillistettu ravitsemusterapeutti Hanna Partanen kertoo, että parhaimpana ratkaisuna ähkystä yli pääsemiseen toimii yksinkertaisesti paluu normiarkeen. Kun arjen perusrytmi palautuu, syömisen hallinta helpottuu. 

– Toki meillä on tässä nyt tämä sekoittava tekijä eli korona, hän pohtii.

– Voi olla, että monille ei ole muotoutunut etätyörutiineita.

Jos omasta etätyöarjesta tuntuvatkin rutiinit puuttuvan, Hanna suosittelee miettimään, millaisia arkijuttuja itse voisi luoda päivää rytmittämään: miten pitää esimerkiksi lounastauot? Entä kannattaisiko sunnuntaina tehdä isompi satsi vaikkapa kahta ruokaa, joita voi syödä pari päivää ja pakastaa.

Joustaminen kuuluu elämään

Monelle iskee joulun jälkeen morkkis siitä, miten paljon tulikaan taas syötyä. Uudessa Rytmidieetti-kirjassaan Hanna puhuu kuitenkin joustoista. Esimerkiksi sosiaaliset joustot kuuluvat elämään: jos on synttärit tai muut juhlat, kuten juuri joulu,voi ajatella, että silloin kuuluukin syödä herkkuja, eikä morkkista kannata pitkään kantaa.

– Normaaliin ruokavalioon kuuluu se, että välillä joustetaan. Ei se millään tavalla pilaa terveyttä tai dieettiä, jos muutaman päivän herkuttelee, hän vakuuttaa.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja