Isojakin pelureita voi kaatua – sähköautoista saattaa tulla japanilaisvalmistajille elämän ja kuoleman kysymys

1:59
Näin ikoninen Toyota Crown on muuttunut 15 sukupolvensa aikana. Crown oli ensimmäinen Suomeen tuotu Toyota-malli, mutta nyt sen tuotanto on tulossa päätökseensä.

Analyytikoiden mukaan parhaillaan käynnissä oleva murros voi johtaa isojenkin toimijoiden turmioon. He nostavat tikunnokkaan erityisesti Toyotan.

Japanilaiset valmistajat uhkaavat jäädä takamatkalle täyssähköautojen markkinoista käytävässä kilpajuoksussa. Nousevan auringon maan automahtien on ripeästi ryhdyttävä kehittämään täyssähköautoja, muuten kiinalaiset, amerikkalaiset ja eurooppalaiset autovalmistajat ajavat niiden ohi, alaa seuraavat analyytikot varoittelevat.

Vuosikymmenet Aasian automarkkinaa hallinneet japanilaisvalmistajat ovat jääneet jälkeen täyssähköautojen kehittelyssä. Voimavarat on sen sijaan keskitetty erilaisten hybridivoimalinjojen kehittämiseen.

Hybridiversiot on kuitenkin monella suulla tuomittu välivaiheeksi matkalla kohti täyssähköistä liikennettä. Alati kehittyvä akkuteknologia sekä toisaalta valtioiden entistä nuivempi suhtautuminen polttomoottoreihin heikentävät osaltaan hybridien tulevaisuudennäkymiä.

Monen autovalmistajan silmissä siintää jo miljardien eurojen arvoinen, valtavan kasvupotentiaalin omaava nollapäästöinen sähköautomarkkina.

Japanissa vähän kysyntää

Viime vuonna maailmanlaajuinen markkinajohtaja oli amerikkalainen sähköautoilun tienraivaaja Tesla. Kalifornialaisyritys merkkasi myyntikirjoihinsa yli puoli miljoonaa myytyä sähköautoa.

Toiseksi yltänyt saksalainen Volkswagen jäi vielä kauas Teslan vanaveteen, mutta saksalainen autojätti on vasta kiihdytysvaiheessa.

Jotakin uuden markkinan houkuttavuudesta kertoo se, että Volkswagen tähtää maailman suurimmaksi täyssähköautojen valmistajaksi vuoteen 2025 mennessä.

Kolmossijalla viime vuonna oli kiinalaisen sähköautomarkkinan ykkössijaa pitävä BYD-konserni. Huomionarvoista on, että kymmenen kärkeen ei mahtunut ainoatakaan japanilaista autovalmistajaa, The Guardian kertoo.

Japanin kotimarkkinasta ei toistaiseksi ole ollut kasvavan sähköautotuotannon kannattelijaksi. Viime vuonna maassa ensirekisteröitiin vain 15 000 täyssähköautoa.

Tämä oli vähemmän kuin prosentti maan automarkkinasta. Esimerkiksi Toyotan alamerkki, Japanin markkinan neljänneksi suurinta siivua hallinnoiva Daihatsu ei valmista lainkaan sähköautoja.

Näin muualla

Vertailun vuoksi, Saksassa kaikki on toisin. Volkswagenin johtama sähkörynnäkkö takasi täyssähköautoille viime vuonna jo lähes seitsemän prosentin markkinasiivun.

Britanniassa pelkän sähkön liikuttamien ajoneuvojen osuus kokonaismarkkinasta ylsi 6,6 prosenttiin.

Myös Ranskassa sähköautojen markkinaosuus ponkaisi viime vuonna kasvuun. Euroopassa sähköautobuumia kiihdyttivät valtioiden myöntämät avokätiset hankintatuet.

Kiinan vuosittaisesta 25 miljoonan auton markkinasta täyssähköautojen osuus on noin viiden prosentin luokkaa. Analyytikot uumoilevat, että markkinaosuudet tulevat hankintatukien ja polttomoottoreille asetettavien rajoitusten myötä vain kasvamaan.

Japani aikoo luopua bensiini- ja dieselautoista 2030-luvun puoleen väliin mennessä. Sikäläiset autonvalmistajat pitävät nopeampaa muutosta turmiollisena.

Esimerkiksi Toyotan johdosta on todettu, että ”autoteollisuuden nykyinen liiketoimintamalli romahtaa”, mikäli hallitus liikkuu asiassa liian nopeasti.

Näin ollen hybridimallien suurmaassa asiakkaille tarjotaankin toistaiseksi varsin vähän täyssähköisiä vaihtoehtoja.

Japanin tehtävä enemmän

Autoalan asiantuntijat pitävät selvänä, että japanilaisten täytyy korottaa panoksiaan selviytyäkseen voimalinjojen murroksesta.

Esimerkiksi Global Data -yhtiön autoanalyytikko Bakar Sadik Agwan näkee paineiden kasautuvan juuri japanilaisten autovalmistajien harteille.

Hän kertoo Teslan pudottaneen hiljattain Japanissa myytävien Model 3 -mallien myyntihintoja. Tämän Agwan tulkitsee selvänä haasteena Toyotan, Mazdan ja Hondan kaltaisille kotimaisille merkeille.

Eikä tässä vielä kaikki, sillä Agwanin mukaan kilpailijoita ilmaantuu ajan myötä myös Koreasta ja Kiinasta.

– Kovinkaan monella valmistajalla ei ole vahvaa täyssähköistä autovalikoimaa. Siitä huolimatta täyssähköautojen tuotantoon on jo investoitu ja strategisia liittoutumia solmittu. Mikäli hallitukset eivät aseta rajoituksia polttomoottoriautoille, niiden kysyntä jatkuu vahvana vielä keskipitkälläkin aikavälillä, hän sanoo.

Shanghaissa toimivan CMR-analytiikkayhtiön edustaja Shaun Rein ilmaisee saman huomattavasti suorasanaisemmin. Hänen mukaansa voimalinjojen murros voi pyyhkäistä isojakin pelureita mennessään.

Hänen mukaansa esimerkiksi Toyotan koko olemassaolo joutuu vaakalaudalle, mikäli se ei kykene vastaaman korealaisten ja kiinalaisten sähköautovalmistajien asettamiin haasteisiin.

– Toyota ja useat muut yhtiöt voivat kadota alalta kokonaan, jos ne eivät herää ajoissa, hän sanoo.

Rein tarjoaa vastakkaisena esimerkkinä Euroopan Fordin ja kiinalaisen Geelyn omistaman Volvon.

Molemmat ovat sitoutuneet myymään pelkkiä täyssähköautoja vuosikymmenen loppuun tultaessa.

Kilpailu kiristyy koko ajan

Toyota on kyllä julkistanut omat päästötavoitteensa, jotka tähtäävät 90 prosentin päästöpudotuksiin vuoden 2010 tasosta vuoteen 2050 mennessä. Tavoitteen saavuttamiseksi kehitellään erilaisia voimalinjoja, kuten hybridejä, ladattavia hybridejä, täyssähköautoja sekä polttokennoautoja.

Kello kuitenkin tikittää ja kilpailu kiristyy. Esimerkiksi Kiinan valtion tukemat sähköautovalmistajat hakevat vahvoja asemia nimenomaan sähköautomarkkinasta – perinteisten autovalmistajien kustannuksella. Kiinassa täyssähköautojen menestys nähdään myös merkittävänä tekijänä suurkaupunkien surkean ilmanlaadun kohentamisen kannalta, Rein toteaa.

Ympäristötavoitteiden saavuttamiseksi täyssähköautojen markkinaosuus halutaan Kiinassa kohottaa 25 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä ja vähintään puoleen vuoteen 2035 tultaessa.

Esimerkiksi Shanghaissa on ryhdytty voimakkaisiin ohjaaviin toimenpiteisiin täyssähköisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Asuintaajamiin ja kauppakeskuksiin perustetaan latauspisteitä sähköautoilun edistämiseksi.

Täyssähköautoille aletaan myöntää erityiskilpiä ilmeisesti hieman Norjan malliin. Vuoteen 2023 mennessä hybridiautoille myönnettävät helpotukset poistetaan.

Jo tällä hetkellä kaupunki on pyrkinyt vahvasti rajoittamaan polttomoottoriautojen hankintaa.

Koreassa autonvalmistajat ja valtio pyrkivät puolestaan yhteistuumin leikkaamaan täyssähköautoilun edellyttämien akkujen korkeita kustannuksia. Tavoitteena on samalla kehittää entistä tehokkaampia akkuja.

Thaimaa aikoo muuntaa autotuotannostaan kolmanneksen siivun täyssähköiseksi vuoteen 2030 mennessä. Maan tuotantovolyymit ovat 11:nneksi suurimmat maailmassa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja