Saksalaisinstituutin magnesiumhydriditahna vaikuttaa suorastaan loistavalta vaihtoehdolta vedyn varastointiin.
Vetyä pidetään tulevaisuuden polttoaineena, mutta sen varastointi sellaisenaan vaatii raskaan painetankin. Autoon tankki mahtuu, mutta moottoripyörään ei oikein, puhumattakaan lennokeista. Mikä avuksi?
Esimerkiksi magnesiumhydridiin (MgH₂) perustuva tahna, joka vapauttaa vetyä reagoidessaan veden kanssa. Niinpä kevyt ajoneuvo kuljettaisi mukanaan kahta tankkia: toista tahnalle ja toista vedelle.
Saksalaisen Fraunhoferin tutkimustinstituutin kehittämästä hydriditahnasta olisi hyötyä myös infrastruktuurin kannalta eikä ainoastaan pienille kulkuneuvoille. Tahnan varastointi ja pumppaus ei nimittäin vaatisi samanlaista kallista laitteistoa kuin kaasumaisen vedyn.
Lue myös: Vetyautoihin panostavalta Toyotalta kovaa puhetta: "Ei todisteita siitä, että sähköautoille olisi kysyntää"
Tutkijoiden mukaan huoltoasema selviäisi ”muutaman kymmenen tuhannen euron” sijoituksilla, siinä missä kaasumainen vety nielee 1–2 miljoonaa euroa. Suuruusluokkatasolla voitaneen siis sanoa, että vetytahnan jakeluinfra tulisi 30 kertaa halvemmaksi.
Tahnan kehitystyöhön osallistunut tutkijatohtori Marcus Vogt kertoo tiedotteessa, että tahnan energiatiheys on noin 10-kertainen tyypillisiin akkuihin nähden. Se voittaa tällä mittarilla myös 700 ilmakehän paineessa toimivan vetytankin.