Mainos

5 syytä, miksi nukut pommiin – näissä tapauksissa kannattaa hakeutua lääkäriin

2:15
Videolla kerrotaan, mitkä ovat suomalaisten yleisimmät univaikeudet.

Monesti syy herätyskellon ohi nukkumiseen löytyy liian vähäisistä yöunista, mutta toisinaan syy saattaa olla myös vakavampi.

Pommiin nukkuminen sekoittaa aamun rutiinit ja vaikuttaa töissä tai koulussa selviytymiseen. Paniikissa nouseminen ei ole todellakaan paras tapa aloittaa päivä.

Jokainen nukkuu joskus pommiin, mutta jos siitä alkaa tulla tapa, kannattaa asiaan puuttua.

Yksi selvä syy siihen, ettei ihminen herää herätyskelloonsa on yksinkertaisesti se, ettei kello soi riittävän kovalla äänenvoimakkuudella. Mikäli volyymin nostaminen ei auta asiaa, voi pommiin nukkumisen syy piillä seuraavissa asioissa.

1. Unirytmisi on olematon

Vuorotyö, matkailu sekä pitkään nukkuminen viikonloppuisin sotkevat ihmisen unirytmin. Jos ihmisellä ei ole selvää unirytmiä, elimistö ei osaa odottaa heräämistä tiettyyn aikaan. Lisäksi epäsäännöllinen unirytmi voi vaikuttaa unen laatuun.

Olisikin hyvä mennä nukkumaan ja herätä suhteellisen samoihin aikoihin riippumatta siitä, onko arki, viikonloppu tai loma. Säännöllinen unirytmi auttaa kehon sisäistä kelloa pysymään oikeassa ajassa ja heräämään yöpöydällä pirisevään herätyskelloon.

2. Et nuku riittävästi

Lienee itsestään selvää, että muutaman tunnin yöunien jälkeen ihminen ei nouse pirteänä alkavaan päivään. Suositusten mukaan ihmisen tulisi nukkua 7–9 tunnin yöunia. Jos siis edessä on aikainen aamuherätys, tulee illalla mennä nukkumaan sen mukaan. Mikäli kello soi aamuviideltä, tulisi nukkumassa olla viimeistään kymmeneltä.

Nukkumisesta nipistäminen voi kostautua aamulla, kun ihminen ei herää vieressään soivaan herätyskelloon – tai torkuttaa sen pois päältä. Ja mitä enemmän univelkaa kertyy, sitä todennäköisemmin unta janoava keho ei herää pirinästä huolimatta.

3. Et ole juonut tarpeeksi

Herätyskellon soidessa ihminen saattaa havahtua unestaan kamalaan pissahätään. Tällöin hänen on pakko nousta vessaan. Sänkyyn jääminen tarkoittaisi patjan kastelemista.

Ajallaan heräämisenkin kannalta ihmisen olisi hyvä juoda riittävästi nesteitä. Aikuisen tulisi juoda päivässä 1–1,5 litraa vettä.

Runsaan alkoholin juomisen aiheuttama pissahätä herättää siinä missä vedenkin kittaaminen, mutta alkoholi vaikuttaa myös unen laatuun ja voi näin lisätä pommiin nukkumisen riskiä.

4. Sinulla on unihäiriö

Joskus ihmisen sisäinen kello ei ole samassa tahdissa ympäristön ulkoisen aikataulun kanssa. Uni-valverytmin häiriöitä ovat esimerkiksi viivästynyt unijakso, aikaistunut unijakso, kaamosunettomuus sekä epäsäännöllinen unirytmi. Niiden oireina ihminen kärsii usein unettomuudesta, väsymyksestä tai liikaunisuudesta, kertoo Terveyskirjasto.

Uni-valverytmin häiriöiden mahdollisuutta tulee selvitellä lääkärin kanssa. Häiriöitä voidaan hoitaa esimerkiksi kirkasvalolla ja melatoniinilla.

5. Olet masentunut

Unihäiriöt, kuten nukahtamisvaikeudet, öiset heräilyt ja liika nukkuminen ovat tavallisia masennuksen oireita. Myös yleinen väsymys sekä tarmottomuus voivat kieliä masennuksesta.

Huonosti nukkuminen ja uupumus voivat aiheuttaa sen, ettei ihminen herää herätyskelloonsa. Mikäli olo on ollut vähintään kahden viikon ajan surullinen ja tyhjä, kannattaa asiasta kertoa lääkärille.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja