Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Uusien ehdokkaiden voi olla tavallista hankalampi tulla valituksi kuntavaaleissa – näkyvyydestä somessa hyötyä

4:47Kuntavaalit tilastoinaVuoden 2017 kuntavaalit tilastoina.
Julkaistu 05.01.2021 15:59

MTV UUTISET – STT

Jos koronaepidemian aiheuttamat kokoontumisrajoitukset jatkuvat kevääseen, voi uusien ehdokkaiden olla tavallista hankalampi tulla valituksi kuntavaaleissa.

Vaalitapahtumien puuttuminen tai äänestäjien pelko osallistua niihin vaikuttavat tutkijan mukaan eniten heihin.

–  Uusia ehdokkaita tilaisuuksien puuttuminen tai väen vähäisyys haitannee eniten, arvelee vaalitutkija Sami Borg Tampereen yliopistosta.

Sosiaalisen median merkitys korostunee kuntavaaleissa, jotka järjestetään huhtikuun puolivälissä.

–  Sellaiset ehdokkaat, joilla on jo näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, ovat vahvoilla tänä keväänä, arvioi erikoistutkija Jenni Karimäki Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksesta.

Netti- ja somekampanjointi lisääntyy tasaisesti ilman koronaakin. Sitä tapahtuu muun muassa puolueiden ja ehdokkaiden kotisivuilla, blogeissa, Facebookissa, Instagramissa ja Youtubessa.

Borgin mukaan vaalitilaisuudet eivät ole pitkään aikaan olleet kovin keskeinen tiedonsaantikanava.

–  Myös kuntavaaleissa aiemmat tiedot puolueista ja ehdokkaista sekä kampanjan aikana perinteiset mediat ja internet ovat paljon tärkeämpiä tiedonsaannin kannalta.

Pienellä budjetilla läpi eurovaaleissa

Europarlamentaarikko ja helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Alviina Alametsä (vihr.) pitää tasa-arvon nimissä huolestuttavana, jos fyysiset kohtaamiset jäävät vaalien alla vähälle.

–  Tiettyjä ihmisryhmiä voi tavoittaa vain livenä.

Hän viittaa esimerkiksi asunnottomiin ja mielenterveyskuntoutujiin.

28-vuotias Alametsä nousi europarlamenttiin alkuvuodesta brexitin astuessa voimaan. Hän sai eurovaaleissa reilut 13  500 ääntä, mitä voidaan pitää merkittävänä saavutuksena, sillä yleensä valtakunnallisissa eurovaaleissa menestyvät parhaiten pitkän linjan poliitikot.

Alametsän kampanjabudjetti oli verraten pieni, noin 5  000 euroa. Merkittävässä roolissa oli sosiaalinen media ja katukampanjointi.

–Tärkeää on dialogi, ei pelkästään somessa vaan ihmisiä tapaamalla. Olemme kuunnelleet ihmisten juttuja aika paljon, hän sanoo viitaten koko yli sadan hengen kampanjatiimiin.

Kampanjassa keskityttiin eri sosiaalisen median kanaviin kuin enemmistöllä on tapana. Näitä olivat muun muassa nuorten suosimat palvelut kuten Instagram, Jodel ja Reddit.

Vihreillä, kokoomuksella ja perussuomalaisilla paljon netti- ja somekampanjointia

Borgin arvion mukaan nuorille ja keski-ikäisille äänioikeutetuille netti ja sosiaalinen ja media ovat hyvin keskeinen vaalitiedon lähde, nuorille jopa tärkein.

Kaikista puolueista löytyy netissä ja somessa aktiivisesti kampanjoivia ehdokkaita mutta puolueiden välillä on myös eroja. Borgin mukaan tutkimukset osoittavat, että vihreät, perussuomalaiset ja kokoomus ovat tällä hetkellä nuorten silmissä suosituimpia puolueita, ja näissä puolueissa on paljon myös netti- ja somekampanjointia.

Karimäen mukaan hyvässä kampanjassa yhdistyvät erilaiset viestintätavat ja -muodot. Perussuomalaiset ovat hänen mukaansa tutkitusti taitavia suuntaamaan viestinnän tyyliä ja sisältöä julkaisupaikan mukaan vaihdellen.

Alametsästä tärkeintä ei ole, miten asiat sanoo vaan, ovatko ehdokkaan esiin nostamat aiheet ihmisten mielessä sillä hetkellä.

–  Olen oikeasti kuiva somepersoona itse. En yritä olla erityisen räväkkä ja kerätä klikkiotsikoita.

Alametsä ei ole vielä päättänyt, asettuuko ehdolle kuntavaaleissa.

Lue myös. Näin Pöllöraati arvioi tv-tenttiä: Tunteisiin vedonnut Saarikko ylivoimainen voittaja – konemaiselle pääministeri Marinille täystyrmäys

Lisää aiheesta:

EU-vaaliehdokkaat ovat somessa kampanjoinnin sijaan syytelleet toisiaan: "Keskustellaan, mitä muut tekevät väärin"Näin presidenttiehdokkaat taistelevat some-näkyvyydestäEtenkin nämä kolme perussuomalaista onnistuivat TikTok-kampanjassaan – "Mikä tahansa reaktio, joka saa ihmisen katselemaan..."Mistä korona-ajan kuntavaalit tullaan muistamaan? Pöllöraati skeptisenä äänestysprosentin suhteen, uhkana yllättävä tekijäKoronarajoitukset voivat hankaloittaa uusien ehdokkaiden läpipääsyä kuntavaaleissa – sosiaalisen median merkitys korostumassaVaalikampanjointi käy yhä kalliimmaksi – viime vaaleissa kansanedustajan paikka irtosi keskimäärin 40 000 euron budjetilla
PolitiikkaKoronavirusKuntavaalitKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Politiikka
  • Eilen21:12
    Orpon hallitus

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • Eilen19:52
    Turku

    Keskustan Ovaska varoittaa Länsirata-kuntia kustannuksista – "Vastuutonta"

  • Eilen19:33
    Liikenne

    Joutuuko valtio maksumieheksi, jos Länsiradan hinta karkaa käsistä? Tästä sovittiin

  • Eilen18:47
    Teboil

    Teboilin vetoomukseen tyly vastaus

  • Eilen17:57
    MTV Uutisextra

    Ministeri Ranne MTV:lle: Suomi tilaa kolmesta viiteen uutta jäänmurtajaa – nimesi ensimmäisen