Uusien ehdokkaiden voi olla tavallista hankalampi tulla valituksi kuntavaaleissa – näkyvyydestä somessa hyötyä

Kuntavaalit tilastoina 4:47
Vuoden 2017 kuntavaalit tilastoina.

Jos koronaepidemian aiheuttamat kokoontumisrajoitukset jatkuvat kevääseen, voi uusien ehdokkaiden olla tavallista hankalampi tulla valituksi kuntavaaleissa.

Vaalitapahtumien puuttuminen tai äänestäjien pelko osallistua niihin vaikuttavat tutkijan mukaan eniten heihin.

–  Uusia ehdokkaita tilaisuuksien puuttuminen tai väen vähäisyys haitannee eniten, arvelee vaalitutkija Sami Borg Tampereen yliopistosta.

Sosiaalisen median merkitys korostunee kuntavaaleissa, jotka järjestetään huhtikuun puolivälissä.

–  Sellaiset ehdokkaat, joilla on jo näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, ovat vahvoilla tänä keväänä, arvioi erikoistutkija Jenni Karimäki Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksesta.

Netti- ja somekampanjointi lisääntyy tasaisesti ilman koronaakin. Sitä tapahtuu muun muassa puolueiden ja ehdokkaiden kotisivuilla, blogeissa, Facebookissa, Instagramissa ja Youtubessa.

Borgin mukaan vaalitilaisuudet eivät ole pitkään aikaan olleet kovin keskeinen tiedonsaantikanava.

–  Myös kuntavaaleissa aiemmat tiedot puolueista ja ehdokkaista sekä kampanjan aikana perinteiset mediat ja internet ovat paljon tärkeämpiä tiedonsaannin kannalta.

Pienellä budjetilla läpi eurovaaleissa

Europarlamentaarikko ja helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Alviina Alametsä (vihr.) pitää tasa-arvon nimissä huolestuttavana, jos fyysiset kohtaamiset jäävät vaalien alla vähälle.

–  Tiettyjä ihmisryhmiä voi tavoittaa vain livenä.

Hän viittaa esimerkiksi asunnottomiin ja mielenterveyskuntoutujiin.

28-vuotias Alametsä nousi europarlamenttiin alkuvuodesta brexitin astuessa voimaan. Hän sai eurovaaleissa reilut 13  500 ääntä, mitä voidaan pitää merkittävänä saavutuksena, sillä yleensä valtakunnallisissa eurovaaleissa menestyvät parhaiten pitkän linjan poliitikot.

Alametsän kampanjabudjetti oli verraten pieni, noin 5  000 euroa. Merkittävässä roolissa oli sosiaalinen media ja katukampanjointi.

–Tärkeää on dialogi, ei pelkästään somessa vaan ihmisiä tapaamalla. Olemme kuunnelleet ihmisten juttuja aika paljon, hän sanoo viitaten koko yli sadan hengen kampanjatiimiin.

Kampanjassa keskityttiin eri sosiaalisen median kanaviin kuin enemmistöllä on tapana. Näitä olivat muun muassa nuorten suosimat palvelut kuten Instagram, Jodel ja Reddit.

Vihreillä, kokoomuksella ja perussuomalaisilla paljon netti- ja somekampanjointia

Borgin arvion mukaan nuorille ja keski-ikäisille äänioikeutetuille netti ja sosiaalinen ja media ovat hyvin keskeinen vaalitiedon lähde, nuorille jopa tärkein.

Kaikista puolueista löytyy netissä ja somessa aktiivisesti kampanjoivia ehdokkaita mutta puolueiden välillä on myös eroja. Borgin mukaan tutkimukset osoittavat, että vihreät, perussuomalaiset ja kokoomus ovat tällä hetkellä nuorten silmissä suosituimpia puolueita, ja näissä puolueissa on paljon myös netti- ja somekampanjointia.

Karimäen mukaan hyvässä kampanjassa yhdistyvät erilaiset viestintätavat ja -muodot. Perussuomalaiset ovat hänen mukaansa tutkitusti taitavia suuntaamaan viestinnän tyyliä ja sisältöä julkaisupaikan mukaan vaihdellen.

Alametsästä tärkeintä ei ole, miten asiat sanoo vaan, ovatko ehdokkaan esiin nostamat aiheet ihmisten mielessä sillä hetkellä.

–  Olen oikeasti kuiva somepersoona itse. En yritä olla erityisen räväkkä ja kerätä klikkiotsikoita.

Alametsä ei ole vielä päättänyt, asettuuko ehdolle kuntavaaleissa.

Lue myös:

    Uusimmat