Suomalaisten ajotavoissa on tapahtunut muutos – näin säästät ajaessa sekä ilmastoa että rahaa

Suomalaiset oppivat ympäristöystävällisempiä ajotapoja 9:07
Miten ilmastoystävällisesti ajetaan ja mitä hyötyä siitä on?

Suomalaisten ajotavoissa on tapahtunut selkeä muutos – viime kevääseen verrattuna tällä hetkellä ajetaan huomattavasti ilmastoystävällisemmin.

Energiakriisi ja polttoaineen kohonnut hinta on saanut suomalaiset ajamaan ilmastoystävällisemmin eli samalla myös taloudellisemmin.

MTV:n Uutisaamussa kerrottiin Nesteen kyselytutkimuksesta, jonka mukaan vielä viime keväänä 54 prosenttia suomalaisista vastasi ajavansa ilmastoystävällisesti. Tänä syksynä sama luku oli noussut 64 prosenttiin.

Vaikka suurimmalle osalle juuri kustannukset olivat motivaatio ilmastoystävällisempään ajamiseen, noin puolet vastaajista nosti kyselyssä esille myös autoilun aiheuttamat päästöt.

Ilmastoystävällisempää autoilua varten ei välttämättä tarvitse lähteä vaihtamaan koko ”kalustoa” esimerkiksi sähköautoon, toteaa Ajotunti.fi-yrityksen liikenneopettaja Bror Torstensson.

– Ajetaan tasaista nopeutta, vähennetään jarruttelua, ennakoidaan pitkälle, jolloin voi päästää kaasun aikaisemmin pois ja antaa auton rullailla tilanteisiin nollakulutuksella, Torstensson listaa konkreettisiksi toimiksi ilmastoystävällisempään ja taloudellisempaan ajamiseen.

Nesteen markkinointijohtaja Mika Hyötyläinen painottaa ennakoimisen tärkeyttä myös ennen matkaa.

– Varataan tarpeeksi aikaa matkalle, ettei tule kiirettä. Matkan aikana katsotaan vähän pidemmälle liikennevirtaa kuin ensimmäistä autoa edessä, Hyötyläinen jatkaa.

Katso artikkelin alusta löytyvältä videolta, mitä omassa ajotyylissä pitäisi muuttaa, että säästäisi sekä ilmastoa että rahaa.

Millaisia vääriä uskomuksia liittyy ilmastoystävällisempään ajamiseen?

Torstenssonin mukaan usein luullaan, että ilmastoystävällisempi tapa ajaa veisi jotenkin enemmän aikaa.

– Aikaa menee yleensä se ihan sama määrä, joissain tilanteissa, kun olemme testanneet, niin hyvällä tuurilla jopa vähemmän, Torstensson toteaa.

Liikenteen rytmiä määrittelee Torstenssonin mukaan varsinkin taajama-alueilla merkittävimmin liikennevalot ja muu liikenne.

Toisin sanoen, yrittämällä nopeuttaa matkaa tekemällä yksittäisiä ohituksia, et todennäköisesti oikeasti saavu perille yhtään sen aikaisemmin ja polttoainettakin kuluu enemmän.

Suomalaiset vaikuttaisivatkin olevan kuitenkin melko itsepäisiä ilmastoystävällisemmän autoilun suhteen.

Hyötyläinen kertoo, että kyselytutkimuksen mukaan joka neljännes uskoi, että ilmastoystävällisempi autoilu veisi enemmän aikaa, joka kymmenes taas, että se tulisi jotenkin kalliimmaksi.

– Viidennes oli sitä mieltä, että he eivät vain halua muuttaa omia ajotottumuksiaan, Hyötyläinen kertoo.

Millaisista säästöistä puhutaan?

Neste toteutti Ajotunti.fi-yrityksen kanssa kokeilun, johon osallistui kahdeksan kuskia.

Ensiksi mitattiin autojen kulutus kuskien silloisella ajotyylillä, jonka jälkeen kuskit saivat opastusta taloudellisempaan ajotapaan. Sitten kulutus mitattiin uudelleen.

– Siellä päästiin yllättävän isoihin lukemiin: jopa 6–15 prosentin vähenemiin kulutuksessa. Keskimäärin pienellä otoksella noin 10 prosenttia kahden tunnin opetuksella, Hyötyläinen kertoo.

Katso myös: Milloin sähköauton saa samaan hintaan kuin tavallisen auton?

Milloin sähköauton saa samaan hintaan kuin tavallisen auton? 2:12
Milloin sähköauto maksaa saman verran kuin vastaava polttomoottoriauto? Autotuojat- ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kertoo.

Lue myös:

    Uusimmat