Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

1:51Onko sähköautoista kansanautoiksi? Testissä viisi kohtuuhintaista tulokastaKatso myös: Onko sähköautoista kansanautoiksi? Videolla kerrotaan testatuista autoista.
Julkaistu 05.10.2025 06:38

MTV UUTISET – STT

Vakuutusyhtiöt eivät valvo latauspaikkojen rakentamista, vaan vastuu on rakentajilla, asentajilla ja laitteiden toimittajilla.

Ovatko sähköautojen ja ladattavien hybridien tulipalot lisääntyneet? Eivät, sanovat iso suomalainen vakuutusyhtiö LähiTapiola ja Kiinteistöliitto. Samaa kertoo myös vakuutusyhtiöiden edunvalvoja Finanssiala.

– Me katsomme tietysti pitkällä trendillä aina näitä asioita. Ja kun niin katsoo, trendin omaista kasvua ei ole kyllä havaittavissa, kertoo johtaja Tapani Alaviiri LähiTapiolasta.

– Meille ei ole tullut viestiä, että tällaiset palot olisivat lisääntyneet. Jos sitten lähtee ajattelemaan asiaa, on sinänsä todennäköistä, että absoluuttiset määrät ovat lisääntymään päin, koska tällaista autokantaa tulee lisää, sanoo Kiinteistöliiton vanhempi lakiasiantuntija Tapio Haltia.

Lue myös: Palomestari tyrmää sähköautojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

Kuluvalla viikolla on kerrottu esimerkiksi Tampereella ja Keravalla parkkihalleissa tapahtuneista tulipaloista, joissa ladattavana olleen sähköauton tai ladattavan hybridin epäillään syttyneen palamaan.

Alaviiri sanoo, että vaikka kuluvalla viikolla on ollut kaksi isoa paloa, ne menevät vielä satunnaisvaihtelun piiriin.

Tämän viikon paloissa poikkeavat mittasuhteet

Alaviiri kuitenkin huomauttaa, että kuluvan viikon tulipaloissa poikkeavaa on ollut niiden mittasuhteet.

– Meillä ei ole senkaltaista dataa, että sähköautojen yleistymisen myötä autopalot olisivat kasvaneet, Alaviiri sanoo.

1:28MTV paikalla: Tulipalo sulki Keravan Prisman ovetMTV paikalla: Tulipalo sulki Keravan Prisman ovet.

– Huolia ja keskustelua tästä on ollut siitä lähtien, kun ladattavia sähköautoja ja sähköä käyttäviä kevyitä kulkuneuvoja on ollut. Ennen kaikkea huolet ovat kohdistuneet kevyisiin kulkuneuvoihin ja niiden lataamisiin taloyhtiöiden tiloissa, Haltia sanoo.

Alaviiri kertoo, että Suomessa lataustapahtumien määrä on kasvanut valtavasti, mutta vahinkoja ei silti ole sattunut paljon.

– Suomalaiset lataavat sähköautojaan kuitenkin vastuullisesti. Suomessa on hyvin tiheät julkiset latausverkot, työpaikoilla on paljon asianmukaisia latauslaitteita ja kotiinkin on hankittu paljon hyviä kaupallisia ratkaisuja.

Haltia kertoo, että pelastusviranomaiset eivät ole kokeneet tarvetta esimerkiksi muuttaa rakennusmääräyksiä sähköautojen vuoksi, kun Kiinteistöliitto on asiaa tiedustellut.

Kenen vastuulla sähköautopalot ovat?

Sisä-Suomen poliisi kertoi torstaina, että Tampereen parkkihallipalossa keskiviikkona vaurioitui senhetkisen tiedon mukaan noin 30 autoa.

Yleisellä tasolla, kenen vastuulla latauksessa olleen auton palo on? Sen, joka on laittanut auton lataukseen vai latausinfrastruktuurin toimittajan?

Alaviirillä ei ole suoraa vastausta.

9:02Testissä edulliset sähköautot – kohtaako hinta tekniikan?Katso myös: Testissä edulliset sähköautot – kohtaako hinta tekniikan?

– Jos käydään ensin julkisia laitteita läpi, niin ne ovat ammattimaisia laitteita ja ne huolletaan ammattimaisesti. Ne on myös asennettu ammattimaisesti ja niiden käyttö on hyvin ohjeistettu. Niissä ladattava ajoneuvo ja laite keskustelevat keskenään, kun virta lähtee liikkeelle. Jos niissä jotain tapahtuu, vastuukysymyksiä täytyy lähteä erikseen selvittämään.

Alaviirin mukaan silloin selvitetään, onko se latausjärjestelmään tai sen ohjelmaan liittyvä asia, autoon liittyvä tai latausjohtoon liittyvä asia.

– Jos mennään toiseen ääripäähän, eli suko-pistokkeeseen, niin silloin auton pistokkeeseen kytkeneen velvollisuutena on katsoa laitteen olevan turvallinen.

Suko-pistoke on yleisesti käytetty nimitys suojamaadoitetulle sähköpistokkeelle tai -pistorasialle.

Monenlaisia vakuutuksia korvaamassa

Uudemmissa autoissa on yleensä kaskovakuutus eli vakuutus, joka täydentää pakollista liikennevakuutusta. Kasko korvaa autoja erilaisten vahinkojen varalta.

– Liikennevakuutuksella on oma korvausperusteensa, jos ajoneuvon kunnossa on jotain vikaa ja sitä kautta tuottamusta. Ja kiinteistöillä on myös omia vakuutuksia. Eli siellä voi olla hyvin monenlaisia vakuutuksia korvaamassa.

– Autoista voi sanoa, että jos tulee korvausepäselvyyksiä siitä, missä tuottamus on, minkä vakuutuksen pohjalta tai kenen vastuulla siellä pitää lähteä asioita hoitamaan, silloin yksinkertaista on hoitaa auton vapaaehtoisella kaskovakuutuksella ja hakea korvaus siitä.

Alaviirin mukaan vakuutusyhtiöt eivät valvo latauspaikkojen rakentamista, vaan vastuu on rakentajilla, asentajilla ja laitteiden toimittajilla.

Lisää aiheesta:

Sähköisten menopelien akut syttyvät yhä useammin palamaan – vikaa sekä tuotteissa että käyttäjissäKäytetyn sähköauton ostaja voi joutua pulaan uuden katsastusmääräyksen vuoksi – "Suurin maksamamme korvaus ollut yli 80 000 euroa""Ei mennäkään enää silloin tällöin tankille" – nämä asiat sähköauton lataamisessa mietityttävät suomalaisiaSähköautojen kolarikorjaukset ovat kalliita, mikä näkyy myös vakuutusmaksuissa: "Käytännössä korjaamon tulee olla erikoistunut"Liikennevakuutuskeskuksella huonoja uutisia sähköautoilijoille: "Valitettava fakta"Tukes: Tasapainoskootterit poikkeuksellisia sähkölaitteita – viranomaiset eivät tarkasta etukäteen
SähköautotAuton vakuutuksetTulipalotKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • pe18:45
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää sähköautojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • pe10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • pe10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"

  • 12.9.06:13
    NASA

    Kilpajuoksu kuuhun kiristää Trumpin politiikkaa: Kiinalaisille porttikielto Nasan avaruusohjelmiin