Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tutkimus: Suomalaiset autoilijat syyllistyvät yhteen asiaan huomattavasti muuta Eurooppaa useammin

Kännykkää tuijottava kuski ajaa käytännössä tovin sokkona.
Kännykkää tuijottava kuski ajaa käytännössä tovin sokkona.Credit: Tero Vesalainen / Alamy Stock Photo
Julkaistu 13.03.2025 20:03
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

lifestyle@mtv.fi

Kuskin tehtävä on kuljettaa autoa turvallisesti, ei näprätä kännykkää.

Kaksi viidestä (39,6 prosenttia) suomalaisesta kertoo lukeneensa viestejä tai selanneensa somea ajon aikana. Asia ilmenee kansainvälisestä tutkimuksesta. 

Suomalaiset kuskit pärjäsivät muita maita heikommin, sillä eurooppalainen keskiarvo luvusta on selvästi pienempi, 23,2 prosenttia.

44,4 prosenttia suomalaisista kertoo myös puhuvansa puhelimeen ajaessaan niin, että se on kädessä. Tämäkin on selvästi kansainvälistä keskiarvoa (22,2 prosenttia) enemmän.

ESRA-tutkimus kartoittaa liikennekäyttäytymistä, -asenteita ja -mielipiteitä eri maissa. Tuoreimmat tulokset on kerätty vuoden 2023 aikana ja kyselyyn vastasi yli 42 000 tienkäyttäjää. Maita oli mukana 39.

Lue myös: Moni autoilija laiminlyö tämän tärkeän tarkistuksen

Riskit aliarvioidaan

Monet kuskit aliarvioivat kännykän käytön aiheuttamat riskit ja uskovat, että heille sattuu onnettomuus vähemmän todennäköisesti kuin muille. 

– Tutkimusten mukaan tarkkaamattomuus kuitenkin vähintään tuplaa onnettomuuteen joutumisen riskin. Peräänajoriski on jopa kahdeksankertainen, Liikenneturvan suunnittelija Petri Jääskeläinen kertoo tiedotteessa.

Kännykkäkuskit aiheuttavat suomalaisissa pelkoa. 

70 prosenttia Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kertoi viimeisen vuoden aikana pelänneensä kävellessä ainakin silloin tällöin kännykkään keskittyvää autoilijaa. 

Autoa ajaessa ilmiötä pelkäsi 72 prosenttia*.

Kun kuljettaja käyttää puhelinta, katse siirtyy pois liikennetilanteesta samalla kun auto etenee esimerkiksi viidenkympin vauhdissa 28 metriä kahdessa sekunnissa.

Kännykkää tuijottava kuski ajaa käytännössä tovin sokkona.

Lue myös: Poliisi on löytänyt autoista lukuisia kiellettyjä laitteita – ihmiset yrittävät hämätä: "Kuvitellaan, ettei poliisi löydä"

Turvallisuus on ensisijaista

Sillä ei ole merkitystä, mikä tarkkaamattomuuden aiheuttaa liikenteessä. Sillä on merkitystä, kuinka pitkäksi aikaa kuskin katse siirtyy liikenteestä muualle.

Ajon aikana kaikki toiminnot pitäisi pystyä suorittamaan alle kahden sekunnin vilkaisulla. Riski onnettomuuteen joutumiselle lähtee kasvamaan tämän jälkeen, kertovat tutkimukset.

Jääskeläinen muistuttaa, että turvallinen ajaminen on ensisijaista ja kaikki muu toissijaista.

– Liikenteessä asiat tapahtuvat nopealla tempolla. Äkilliset muutokset jäävät huomaamatta, jos kuljettaja keskittyy esimerkiksi viestittelyyn. 

– Moni ei tule ajatelleeksi, että tarkkaamattomuus vaikuttaa myös onnettomuuden vakavuuteen, kun jarrutus viivästyy.

*Liikenneturva selvitti suomalaisten asenteita tarkkaamattomuudesta marraskuussa 2024. Kyselyyn vastasi 1035 ihmistä, joista autoilijoita 82 prosenttia.

Katso myös: Kuinka vaarallinen kännykkä ratissa oikeasti on?

6:35Kuinka vaarallinen kännykkä ratissa oikeasti on? Uutisaamu testasi, kuinka kännykän käytto vaikuttaa huomiointikykyyn ajaessaKuinka pitkän matkan auto ehtii kulkea siinä ajassa, kun Jere lukee ratissa lyhyen tekstiviestin? Katso videolta!

Lue myös: 

Saako kuulokkeet päässä ajaa autoa? Asiantuntijalla selkeä kanta

Äidin ja kehitysvammaisen pojan matka vuokra-autolla tyssäsi varoitusvaloon – yritys ei suostunut korvaamaan taksikuluja

Hajonneita auton tuulilaseja menee nykyään enemmän vaihtoon – tästä se johtuu

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lähde: Liikenneturva

Lisää aiheesta:

Vakuutusyhtiö: Sähköautot voivat lisätä vaarallista ilmiötä liikenteessäPoliisi varoittaa vaarallisesta ilmiöstä liikenteessä: Jo viidellä sekunnilla voi olla dramaattiset seurauksetTietyt tavat liikenteessä ärsyttävät suomalaisia – "Helposti käy se klassinen"Suomalaiset sortuvat liikenteessä liian usein mokaan, jonka laki yksiselitteisesti kieltääKuinka paljon ajotapa oikeasti säästää bensaa? Testi paljasti – "Suomalaisten yleisin virhe on..."Kännykän käyttö ajon aikana on lisääntynyt räjähdysmäisesti – myös näitä asioita harrastetaan ratin takana
LiikenneLiikenneonnettomuudetLiikenneturvallisuusSosiaalinen mediaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 18:22
    Sää

    Talvi valtaa koko Suomen: "Ei millään tavalla pitäisi olla kesärenkaita käytössä"

  • Eilen12:02
    Auton varusteet

    Mitä hyötyä on auton maskipeitosta?

  • pe19:58
    Sää

    Nyt tarkkana liikenteessä! Ajokeli on huono

  • pe18:52
    Liikennevalvonta

    Voiko tekoälyn valjastaa peltipoliisien avuksi Suomessakin?

  • pe15:45
    Tuomiot

    Rikollista sähläystä ajokokeissa: Tuomiot rapsahtivat