Vanha auto ei ole ominaisuuksiltaa nykyauton kaltainen, ja se pitää liikenteessä huomioida.
Vappuviikolla järjestetyt harrasteajoneuvotapahtumat ovat saaneet monen autoharrastajan kaivamaan ajokkinsa esiin. Kun auto on vanha ja vähäisellä käytöllä, pitää niin kuljettajan kuin muidenkin tienkäyttäjien huomioida tiettyjä asioita, muistuttaa Autoliitto tiedotteessaan.
Monessa vanhemmassa autossa esimerkiksi sivupeilit ovat todella pienet ja niiden kautta näkyvyys on rajallinen.
– Pään kääntäminen katveen varmistamiseksi ennen liikenteeseen liittymistä, kaistan vaihtoa tai kääntymistä on ensiarvoisen tärkeää kaikilla autoilla, mutta sen merkitys korostuu harrasteautojen kohdalla, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa tiedotteessa.
Kanssa-autoilija voi osaltaan auttaa sijoittumalla viisaasti eli välttämällä harrasteauton rinnalla, katveessa, ajamista.
Lue myös: Jouni ajatteli säästävänsä poistaessaan silmäteränsä liikennekäytöstä: "Ei tullut mitenkään mieleen, että..."
Havaitsetko suuntamerkin?
Todella vanhoissa harrasteautoissa saattaa modernien vilkkujen sijaan olla auton kyljestä ulos ponnahtava suuntaviitta.
– Monikaan nykyautojen seassa ajava ei ole tottunut tällaisia suuntaviittoja havainnoimaan, jolloin ennakointivirheitä syntyy herkästi, Vesalainen varoittaa.
Kaikilla ajoneuvoilla merkinannot tulee tehdä riittävän ajoissa, mutta myös muiden tienkäyttäjien olisi hyvä tiedostaa tällaisten vanhojen merkinantolaitteiden vaikea havaittavuus.
Valtavirrasta poikkeavan vanhemman auton näkeminen liikennevirrassa tai parkkipaikalla herättää monissa nostalgisia muistoja ja saa hymyn huulelle.Autoliitto
Jarrut eivät uuden veroiset
Vanhoissa harrasteautoissa jarrut eivät ole nykyautojen veroiset, eikä jalan siirtäminen kaasulta jarrulle käy yhtä helposti. Jalkaa joutuu nimittäin nostamaan reilusti, jotta sen saa siirrettyä selvästi korkeammalla olevan jarrupolkimen päälle.
Harrasteajoneuvolla ajavan tuleekin pyrkiä ennakoimaan liikennetilanteet erityisen huolellisesti.
– Myös kiihtyvyydessä on vuosien saatossa tapahtunut isoja muutoksia. Siinä, missä jollekin tämän päivän täyssähköiselle perheautolle luvataan alle viiden sekunnin kiihtyvyyttä nollasta sataan, kuluu samaan toimenpiteeseen vanhemmalla autolla herkästi useampi kymmenen sekuntia, koulutuspäällikkö Vesalainen muistuttaa.
Lue myös: Miten saan autoni museorekisteriin ja mitä se käytännössä tarkoittaa?
Katso myös: Muistatko tämän auton Pelle Hermannin lastenohjelmasta?
1:06Poliisin luovuttua tästä autosta se päätyi lastenohjelmaan.
Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!
Lähde: Autoliitto