Ruokakuski jätti syyllistysviestin asiakkaalle, joka ei antanut tippiä – somekohusta kiinnostui lopulta työnantajakin

Ruokakuski Esmond Fountain päätti näpäyttää asiakasta, joka ei koskaan antanut tippiä. Miehen toiminta kuitenkin johti melkoiseen äläkkään.

Ruokaa työkseen kuskaava Esmond Fountain kyllästyi asiakkaaseen, joka ei koskaan antanut tippiä. Miehen toiminta kuitenkin jakoi mielipiteet, kertoo Insider.

"Jos sinulla ei ole varaa tippiin, sinun pitäisi noutaa ruoka itse..."

Esmond on ruokakuskina amerikkalaisella DoorDash-palvelulla; sovelluksen kautta asiakas tilaa ruokaa, jonka kuski sitten tuo.

Esmond jakoi TikTokiin videon, jolla esittelee asiakasta soimaavaa kirjettä. Amerikassa työntekijän tippaaminen kuuluu kulttuuriin, mutta Esmondin mukaan kyseinen asiakas ei koskaan anna tippiä.

Niinpä Esmond päätti jättää asiakkaalle kirjeen.

– Jos sinulla ei ole varaa tippiin, sinun pitäisi noutaa ruoka itse. Kuka oikein luulet olevasi, kun tilaat ruokaa ja joku tuo sen ovellesi ilmaiseksi? Siis ilman maksua? mies soimasi tekstissään.

Alle mies pani nettimaksusovelluksen yhteystietonsa siltä varalta, että asiakas haluaisi "korjata virheensä".

Katso myös: Mitä "nappulat" McDonald’sin limumukeissa todellisuudessa merkitsevät? Juttu jatkuu videon alla. 

0:32

Osa katsojista piti kirjeideaa ongelmallisena 

Esmond kertoi Insiderille työskennelleensä ruokakuskina joulukuusta 2020. Kyseinen asiakas ei miehen mukaan koskaan anna tippiä, ja video olikin Esmondin kannanotto asiaan. Vaikka osa katsojista myönsi tippaamisen olevan asiallista, moni piti Esmondin toimintatapaa vääränä.

– Ei se [kuljetus] teknisesti ollut ilmainen. DoorDashan maksoi sinulle, kommenteissa todettiin.

Ruokasovellus myös näyttää asiakkaan valikoiman tipin etukäteen, joten kuskilla olisi ollut mahdollisuus kieltäytyä kyseisestä kuljetuksesta. Esmond selitti Insiderille, ettei normaalisti olisi ottanut tilausta, mutta nyt hän päätti ottaa tehtävän vastaan, jättää viestin ja tarjota näin "oppimistilaisuuden" asiakkaalle.

Ruoankuljetuspalvelukin heräsi somekohuun

Myöskään työnantajaa syyllistyskirje ja sen vanavedessä noussut somekohu ei miellyttänyt.

– Tällainen käytös on selvästi asiatonta eikä se kuulu DoorDash-sovellukseen. Tutkimme asiaa ja ryhdymme tarvittaviin toimiin, DoorDarhin edustaja totesi.

DoorDash myös vahvisti, että kuskit saavat jonkinlaisen minimikorvauksen, jonka he tietävät etukäteen. Tosiasiassa monen elanto kuitenkin riippuu tipeistä, sillä peruskorvaus on hyvin pieni.

Katso myös: Herkkuruokaa helposti kotona! Näin valmistuu “Toaster-Dilla”, paahtimessa valmistuva quesadilla. Juttu jatkuu videon jälkeen.

0:51

"En tajunnut, että niin moni tukee"

Haastattelussa Esmond kertoi järkyttyneensä videonsa saamasta vastaanotosta.

– En tajunnut, että niin moni tukee ajatusta, jonka mukaan kuskeille ei anneta tippiä, Esmond sanoo.

Mies on tehnyt TikTok-tilistään yksityisen. Hän kuitenkin kertoi päässeensä tavoitteeseensa videollaan.

– Toivon, että ihmiset näkisivät asioiden toisen puolen. Että he ymmärtäisivät, millaista on ajaa 16 kilometriä ja odottaa ravintolassa, jossa työntekijöitä on liian vähän, vain, jotta saa toimittaa tilauksen, tienata kaksi dollaria ja jäädä ilman tippiä, mies sanoo.

Katso myös: Kone ei lähtenytkään, mutta näitä matkustajia ei nälkä vaivannut: lentokapteeni tilasi 40 pitsaa perutun lennon matkustajille!

0:50

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja