Ravintola Annan Kartano kyllästyi raivoaviin asiakkaisiin.
Helsingissä sijaitseva Ravintola Annan Kartano ilmoitti sosiaalisessa mediassa, ettei enää suvaitse huonoa käytöstä asiakkailtaan.
Ravintola kirjoitti Facebookissa, että jatkossa huonokäytöksiset asiakkaat ohjataan ulos.
– Yrittäjien mitta alkaa nyt täyttyä muutamien aikuisten ihmisten käytökseen, ravintola totesi kirjoituksessaan.
"Raivon syy oli, että vaihtorahan puutteessa kysyttiin mahdollisuutta maksaa kortilla"
Ravintola kertoo haluavansa tarjota henkilökunnalleen hyvän ja turvallisen työympäristön. Kuitenkin myös nuoret kesätyöntekijät ovat yrityksen mukaan joutuneet kohtaamaan aikuisten asiakkaiden epäasiallista käyttäytymistä.
– Esimerkiksi huutaminen, syyttely tai aggressiivinen puhe ei kuulu ravintolaympäristöön, eikä sitä voida hyväksyä missään tilanteessa. Viimeksi eilen lohduttelimme kesätyöntekijöitä kahden jo varttuneemman naisen raivokohtauksen jäljiltä, ravintola kuvaa.
– Raivon syy oli, että vaihtorahan puutteessa kysyttiin mahdollisuutta maksaa kortilla. Kortit olisi olleet mukana, mutta PERIAATTEESTA piti saada maksaa käteisellä. Siis oikeasti!
Tunteita ovat ravintolan mukaan kuumentaneet myös ruoan viipyminen kiireisen hetken aikana, kahvin loppuminen "minuuteiksi" sekä jonottaminen.
Lue myös: Suomessa ymmärretään tahallaan väärin toisten sanomisia
"Pyydämme, tai oikeastaan vaadimme, että henkilökuntamme saa aina työskennellä rauhassa "
Annan Kartano huomauttaa, että nykymaailmassa vaihtorahan käsittely ei ole niin yksinkertaista kuin ennen: vaihtoraha täytyy tilata pankista erikseen, ja sen tilaaminen maksaa.
Käteismaksua pidetään edelleen perusmaksutapana. Jos käteinen raha tai pankkikortti ei kelpaa, siitä on kerrottava erikseen jo markkinointivaiheessa.
Laissa ei ole säännöstä, joka pakottaisi aina hyväksymään maksun käteisellä. Suosituksen mukaan käteinen tulisi hyväksyä maksuvälineenä, mutta käteisen vastaanottamisesta voi kieltäytyä perustellusta syystä, esimerkiksi, jos elinkeinonharjoittajalla ei ole vaihtorahaa.
Jos käteisellä saa maksaa, mutta siihen liittyy rajoituksia (esimerkiksi liian suuria seteleitä ei hyväksytä), niistä tulee ilmoittaa selkeästi ennen kaupan tekemistä.
Lähde: KKV
– Ymmärrämme hyvin, että jonotus, nälkä tai odotus voivat turhauttaa. Me kuitenkin pyydämme, tai oikeastaan vaadimme, että henkilökuntamme saa aina työskennellä rauhassa ja asiallisessa ilmapiirissä.
Ravintola ilmoitti, että asiakas tullaan jatkossa poistamaan ravintolasta, mikäli tilanne "ei pysy kunnioittavana".
Lue myös: Pitääkö Suomessa työskennellä suomen kielellä? Henri Alén: "Tämä keskustelu on täysin pöyristyttävää"
"Olemme selvästi puhuneet asiasta, joka on kuohuttanut pinnan alla"
Myöhemmin Annan Kartano kiitteli julkaisunsa saamasta vastaanotosta.
– Olemme saaneet valtavan määrän tukea, kommentteja ja myötätuntoisia viestejä. Kiitos, kun olette jakaneet kokemuksianne, kannustaneet ja osoittaneet, että tällä asialla on väliä, yritys totesi kiitoksessaan.
– Olemme selvästi puhuneet asiasta, joka on kuohuttanut pinnan alla ja joka ansaitsee tulla näkyväksi ja kuulluksi. Me uskomme siihen, että yhdessä voimme muuttaa vuorovaikutusta palvelukulttuurissa – pala kerrallaan kohti turvallisempaa ja inhimillisempää työelämää!
Aiemmin helsinkiläinen ravintola Bisoubisou kertoi, että ravintolan ikkunapaikkojen rajallisuus aiheutti ikäviä tilanteita.
– Varsinkin jotkut asiakkaat loukkaantuivat syvästi siitä, että ikkunan vieressä ei ole vapaata pöytää. Asiakkaat ovat kiroilleet ja huutaneet, ja välillä tuntui, että ravintolassa syntyy melkeinpä kohtaus, ravintoloitsija Maiju Åstedt kuvasi.
Lue myös:
Helsinkiläisravintola tyhjeni ennen illansuussa, mutta nyt jonoa on kadulle asti kello 21.55 – mitä tapahtui?
Älä ikinä toimi näin, kun käyt ravintolassa – keittiömestari Helena Puolakka: "Minua ei harmita mikään niin paljon kuin se"
Katso myös: Leviääkö öykkäröinti netistä tosimaailmaan? Some ei viritä aivoja empatiaan: "Helpompi matalalla kynnyksellä laukoa"
9:58Onko empatia katoamassa maailmasta? Alkaako somealustoille pesiytynyt keskustelukulttuuri levitä myös arkielämään? Vieraana sosiaalipsykologi Janne Viljamaa ja HUS:n psykiatrian linjajohtaja Jan-Henry Stenberg.
Lähde: FB/Ravintola Annan Kartano