Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Foodoralla yllätyttiin neljän euron ruokakokeilusta – osoittautui jättimenestykseksi: "Myydään aina nopeasti loppuun"

0:56Voiko 1,9 euron kuljetusmaksu olla kannattava Woltille? Suomen maajohtaja paljastaa, miten tulot jakautuvat
Julkaistu 06.07.2021 16:55

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Ruokatilauspalvelu Foodora kertoo tuotteesta, josta on noussut sovelluksessa odottamaton hitti.

Videolla: Voiko 1,9 euron kuljetusmaksu olla Woltille kannattava? Näin vastaa maajohtaja Henrik Pankakoski.

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla on aiemmin kerrottu suomalaisruokakauppojen erilaisista hävikkiruokakonsepteista. Kesäkuussa uutisoitiin HOK-Elannon S-marketien uusista hyvikkilaatikoista, joihin kerätään hävikkiuhan alta pelastettuja hedelmiä ja vihanneksia tai parasta ennen päivän saavuttaneita leipomotuotteita. Kauppaketju Lidlillä on ollut vastaava käytäntö jo yli vuoden ajan. MTV Uutisten Makuja.fi-ruokasivustolla kerrottiin Lidlin hävikkilaatikoiden suosiosta vuonna 2020. 

Nyt ruokatilauspalvelu Foodoralta kerrotaan, että hävikkituotteet ovat kiinnostaneet myös noutoruokaa tilaavia.

Myös Foodoran hävikkikassista yllättävä menestys

Huhtikuussa Foodora Marketin valikoimiin tuotiin valmiiksi koottu 4 euron hävikkikassi, joka sisältää tuotteita, joiden parasta ennen -päiväys on lähestymässä tai joissa on kosmeettisia vikoja. Nämä "puutteet " eivät kuitenkaan vaikuta tuotteen makuun tai laatuun. 

Foodora Marketin valikoimapäällikkö Johanna Talasjoki kertoo hävikkikassin alkaneen kokeiluerästä, joka osoittautui todelliseksi myyntimenestykseksi.

Elintarvikkeita ja päivittäistavaroita myyvä Foodora Market on laajentunut puolen vuoden aikana nopeasti pääkaupunkiseudulla, ja sen toimitusalue kattaa nyt lähes koko Helsingin ja lisäksi osan Vantaata. Ensimmäinen Foodora Market avattiin Helsingin Pasilaan vuoden 2020 joulukuusssa.

– Hävikkikasseja tulee päivittäin uusia myyntiin ja ne myydään aina nopeasti loppuun. Olemme olleet todella iloisia siitä, että niin moni haluaa kuluttaa vastuullisesti ja on innostunut ostamaan tuotteita, jotka ovat yhä hyvälaatuisia mutta menisivät seuraavana päivänä hävikkiin.

Talasjoki muistuttaa, että hävikin määrä on yksi vähittäiskaupan suuria murheenkryynejä

– Olemme tyytyväisiä että olemme löytäneet erittäin toimivan keinon vähentää sitä.

Foodora ei suinkaan ole ainoa palvelu, joka tarjoaa hävikkikassien ostomahdollisuutta sovelluksella. Muun muassa suomalainen kasvuyritys ResQ Club on erikoistunut ravintoloiden, kahviloiden ja ruokakauppojen hävikkituotteiden myynnin välittämiseen palvelunsa kautta. 

Myös hävikkiruokakauppa Matsmart on niittänyt menestystä Suomessa. Vuonna 2020 Matsmartin liikevaihto nousi Suomessa 40 prosenttia päätyen 9 miljoonaan euroon.

Lue myös: Foodora ja Wolt paljastavat, mikä suomalaisten tilauksissa on hämmästyttänyt eniten: "Tuli yllättävä hitti"

Lisää aiheesta:

Ostatko sinäkin? Nämä ovat suosituimmat punalapputuotteet K- ja S-ryhmien kaupoissaOstitko sinäkin näitä punalapputuotteita S- tai K-ruokakaupoista? Hurja suosio – Lidlilläkin selkeä hittituoteNäin paljon Wolt- tai Foodora-ostosi maksaa ravintolalle – yksi pizza tilauksissa ylitse muidenS-ryhmä tekee Lidlit! Kahden euron ruokalaatikko myyntiin kymmeniin S-marketeihin: "Varma hitti"Vuosi sitten Lidlin ruokaosastolla tehtiin oleellinen muutos ja syntyi kahden euron hittituote: "Nähdään fiksuna tekona ilmaston ja lompakon puolesta"Ravintolaruokaa puoli-ilmaiseksi: Suomalainen kohusovellus osoittautui jättimenestykseksi – nyt kelkkaan hyppää myös Kotipizza
RuokakauppaRuokaEkologisuusMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • 08:15
    Hedelmät

    Hedelmä, jota kannattaa nyt ostaa – edukas kuitupommi!

  • Eilen08:44
    Ruoka

    Asiakkaat keksivät kieron keinon hyödyntää punalapputarjouksia – näin kommentoivat Lidl, K- ja S-ryhmä

  • 13.11.16:57
    Ruoka

    Ennennäkemätön jauheliha kauppoihin

  • 12.11.06:44
    Ruoka

    Punalappuraivo repesi: Kaupan täti kertoo törkeästä "jemmausilmiöstä"

  • 11.11.09:50
    Ruoka

    "Punalappuhyökkäys" Salossa: S-marketissa meni kuppi nurin, kun asiakkaat keksivät porsaanreiän