Nämä kolme uudenvuodenlupausta jokaisen tienkäyttäjän tulisi tehdä vuodelle 2023
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Millaisia uudenvuodenlupauksia autoilijoiden (ja miksei muidenkin tienkäyttäjien) kannattaisi tehdä?
Vastaus: On uudenvuodenlupausten aika. Lupauksia kannattaa tehdä maltillinen määrä, jotta ne pystyisi myös lunastamaan. Esimerkiksi havaittavuus, tarkkaavaisuus ja ajonopeuden tasaisuus ovat asioita, joihin kannattaisi jatkossa sitoutua.
Viime vuonna laadin listan, jossa oli 44 ehdotusta autoilijan uudenvuodenlupauksiksi. Nyt ajattelin helpottaa valintaa esittämällä suoraan kolmea turvallisuuden kannalta keskeistä osa-aluetta.
Havaittavuus
Jotta toisen tienkäyttäjän olemassaoloon ja toimiin voi varautua, pitää hänet havaita siitä riippumatta, ajetaanko valoisassa, pimeässä, hyvällä vai huonolla kelillä.
Kevyen liikenteen kohdalla tämä tarkoittaa käytännössä värikästä, taustasta erottuvaa vaatetusta sekä hämärässä ja pimeässä liikuttaessa asianmukaisia valoja ja heijastimia.
Moottoriajoneuvoilla liikuttaessa taas tärkeitä tekijöitä havaittavuuden parantamiseksi ovat turvaväli, valojen kunto, niiden toimintaperiaatteen tunteminen sekä tehokas ja oikea käyttö. Kaksipyöräisillä liikuttaessa asiaa voidaan edellisten lisäksi edesauttaa myös värikkäin ajovarustein sekä sijoittumalla ajokaistan sisällä oikein.
Tarkkaavaisuus
Älypuhelimet hallitsevat nykyihmisen elämää. Se, että puhelimella voi soittaa, on monelle varsin toisarvoista. Puhelimilla sen sijaan lähetetään viestejä monilla viestintäkanavilla, luetaan ja päivitetään kuulumisia sosiaalisessa mediassa, ohjataan kodin järjestelmiä, kuten kameravalvontaa, tuuletusta, lämmitystä ja imurointia vain muutamia esimerkkejä mainitakseni.
Puhelin on kuitenkin myös herkästi erittäin paha huomionvarastaja. Puhelimen etsiminen, sen näytöltä asioiden lukeminen ja pahimmillaan kosketusnäytön naputtelu esimerkiksi kirjoitustarkoituksessa varastavat ison osan käyttäjän huomiosta. Jos samanaikaisesti yritetään liikkua liikenteessä, on olemassa suuri vaara, että oman tai muiden turvallisuuden kannalta jotain paljon olennaisempaa jää havaitsematta – siis siitä riippumatta, ollaanko liikkeellä moottoriajoneuvon kuljettajana, pyöräilijänä tai jalankulkijana.
Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajan osalta asiaan on haluttu puuttua jopa lainsäädännöllä. Valitettavasti tästä huolimatta luvattoman monen kuljettajan näkee nyhräävän puhelintaan ajon aikana.
Puhelimen lisäksi nykypäivän huomionvarastajia ovat autojen kosketusnäytöt. Suuntaus tuntuu olevan, että yhä suurempi osa ihan auton perustoiminnoista viedään kosketusnäytön lukuisten valikoiden syövereihin. Näytön kautta käytettynä näiden toimintojen löytäminen ja käyttö ovat huomattavasti hankalampaa kuin aiemmin, perinteisillä, nappulamaisilla, käyttökytkimillä.
Nyt olisikin hyvä luvata itselleen, ettei enää käytä puhelinta liikenteessä liikkuessaan. Jos autolla ajaessa on syystä tai toisesta pakkoa soittaa tai vastaanottaa puheluita, tulisi se tehdä vain asianmukaisen hands free -laitteiston avulla.
Myös autoon integroidun kosketusnäytön ajonaikainen käyttö tulisi minimoida. Parhaiten tämä onnistuu tekemällä tarvittavat säädöt valikon kautta jo ennen liikenteeseen lähtöä sekä räätälöimällä aloitusnäytön kotivalikko mahdollisimman selkeäksi niin, että se sisältää vain useimmin tarvittavat perustoiminnot selkeinä ja isoina kuvakkeina.
Tasainen ajonopeus
Hyvällä tilanteiden ennakoinnilla välttyy varmimmin turhilta jarrutuksilta ja niitä seuraavilta kiihdytyksiltä, jotka kuluttavat polttoainetta ja aiheuttavat tarpeettomia päästöjä. Taloudellisuuden ja ympäristöystävällisyyden lisäksi mahdollisimman pienillä nopeudenmuutoksilla (tietenkin nopeusrajoitusten puitteissa ja turvallisella tilannenopeudella) edettäessä matkanteko on myös turvallista ja miellyttävää.
Edellytyksenä ajonaikaisen ennakoinnin onnistumiselle ja näin myös mahdollisimman tasaisen nopeuden ylläpidolle on riittävän turvavälin pitäminen edellä ajavaan, havaintojen tekeminen hyvissä ajoin, edessä oleviin tilanteisiin reagoiminen ajoissa sekä tarpeettomien ohitusten välttäminen.
Turvallista autoiluvuotta 2023!
Uusimmat
-
09:58
Miljoonat jäävät suomalaisilta lunastamatta – miksi panttipullo jää palauttamatta?
-
09:53
Öljyn hinta pompannut selvään nousuun Iraniin tehdyn iskun seurauksena – hermoilu tarttunut pörsseihinkin
-
09:53
EK1: Tähtikuskilta heti tyrmäävä isku – MTV seuraa Kroatian MM-rallia
-
09:49
Taylor Swift yllätti faninsa
-
09:40
Päivi Räsänen homoseksuaaleja koskevan kirjoittelunsa oikeuskäsittelystä: Jatkan taistelua sananvapauden puolesta
-
09:17
Hyvinvointialueilla pulaa yliopistokoulutetuista ammattilaisista
-
09:11
Rasmus Ristolainen joutui leikkaukseen – edessä pitkä huili
-
09:11
Päivi Räsäsen kirjoitukset homoseksuaaleista korkeimman oikeuden arvioitavaksi
-
09:10
Viime vuonna kotimaassa matkailtiin toissa vuotta vähemmän – ulkomaille suunnattiin useammin
-
09:09
Tässä ovat uudet Selviytyjät Suomi -kisaajat
-
09:03
Elisa kohensi tulostaan alkuvuonna: Toimitusjohtaja näkee kasvun mahdollisuuksia Suomessa
-
09:02
Jaromir Jagr, 52, rikkoi käsittämättömän ennätyksen
-
08:49
Mediatiedot: Yhdysvallat ei tukenut Israelin iskua Iraniin
-
08:46
Suoraa päätä hengenvaaraan – karmiva video Kroatian MM-rallista leviää
-
08:33
Alma Median tulos laski – presidentinvaaleista vain hetkellinen piristysruiske
-
08:32
Kadonnut koira löytyi järkyttävässä kunnossa Yhdysvalloissa, pelastettiin viime hetkellä – "En tiedä, miksi kukaan tekisi tällaista"
-
08:24
WP: Israelin viranomaislähde vahvistaa maan tehneen iskun Iraniin
-
08:23
Asiantuntijan mukaan sisältö, jota suomalaislapset näkevät sosiaalisessa mediassa, ei sovi edes iltauutisiin
-
08:15
Tässä ovat NHL:n pudotuspeliparit – suomalaistähdet haastavat hallitsevan mestarin
-
08:10
Tuntematon mies lausui Aarni Mikkolalle törkeät sanat uimahallissa
-
Lataa lisää