Mitä autoilijan täytyy muistaa, kun illat pimenevät? Tämä valoasia on syytä selvittää hyvissä ajoin
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Mitä autoilijan täytyy pitää mielessä liikenteessä, kun illat pimenevät?
Vastaus: Pimeällä tien päällä ovat kaikki samat vaarat kuin valoisassa – niiden havaitseminen vain on vaikeampaa. Havainnoinnin ja havaittavuuden helpottaminen sekä nopeuden alentaminen ovat keskeiset keinot turvallisuuden parantamiseksi.
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajettaessa käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Pimeässä, hämärässä, sateella tai näkyvyyden ollessa muuten huono, huomiovalot eivät riitä vaan on käytettävä ajovaloja sekä takavaloja.
Käytännössä ajovalojen kytkeminen päälle sytyttää lähes kaikissa moottorikäyttöisissä ajoneuvoissa myös takavalot – kuitenkin takavalojen käyttövelvoitetta haluttiin reilut pari vuotta sitten voimaan tulleessa tieliikennelaissa selvyyden vuoksi vielä korostaa erikseen.
Kuljettajan onkin syytä tutustua käytössään olevan auton valojen toimintaperiaatteeseen ja selvittää, missä valokatkaisimen asennossa autossa palavat sekä ajovalot että takavalot.
Valojen puhtaus ja toiminta
Kuljettajan vastuulla on myös se, että kaikki valot toimivat.
Toimivakin polttimo vaatii ympärilleen puhtaan umpion, jotta valo pääsee sieltä myös ulos. Auton omat valonpesurit eivät kaikissa olosuhteissa yksistään riitä puhdistamaan umpiota hyvin. Kuljettajan tulisikin pestä valoumpion lasien ulkopinnat säännöllisesti. Samalla on syytä tarkkailla umpion kuluneisuutta: kivenlyömien kyllästämä tai harmaaksi mattaantunut valoumpion lasi vaatii yleensä kiillotuksen tai umpion vaihdon.
Mahdollisimman paljon valoa – muita häikäisemättä
Kohtaamistilanteessa kaukovaloilta on syytä vaihtaa lähivaloille vasta, kun autojen väliin jäävä tieosuus on kokonaan valaistu. Takaisin kaukovaloille voidaan vaihtaa metri-pari ennen kohtaamista.
Saavutettaessa edellä ajavaa, on lähivaloille vaihdettava vasta, kun edellä ajavan ääriviivat erottuvat selkeästi.
Lue myös: Tarvitseeko moottoritielläkin vaihtaa pitkiltä valoilta lyhyille vastaantulijoiden vuoksi?
Ohitustilanteessa ohittajan tulisi kytkeä kaukovaloille vastaantulijoiden kaistalla, autonsa nokan ollessa ohitettavan auton perän kohdalla. Ohitettava vaihtaa puolestaan lähivaloille ohittajan takavalojen näkyessä omasta tuulilasista.
Lasipintojen läpinäkyvyys
Likaisen tai naarmuisen tuulilasin läpi havainnointi on hankalaa – erityisesti hämärässä tai pimeässä, jolloin lika ja naarmut korostuvat vastaantulijoiden valojen loisteessa. Tuulilasi tulisikin puhdistaa säännöllisesti myös sisäpuolelta. Jos edellisestä puhdistuksesta on jo ehtinyt vierähtää useita kuukausia, on nyt oikea hetki tarttua toimeen.
Lasin sisäpinnan likaantumista voi myös ehkäistä välttämällä tupakointia autossa ja vaihdattamalla raitisilmasuodattimen jokaisen huollon yhteydessä. Tuulilasin ulkopinta on mahdollista puhdistaa pyyhkijöillä, kunhan pyyhkijän sulat ovat hyvässä kunnossa ja puhtaat. Lisäksi auton tuulilasinpesunestesäiliössä on oltava asianmukaista, kelin edellyttämää nestettä.
Tuulilasi voi olla myös pahasti naarmuuntunut tai täynnä pieniä pisteitä, kivenlyömiä. Tuulilasin kehno kunto tulee likaisuuden tavoin esiin erityisesti pimeällä tai hämärässä. Lasin ei siis tarvitse rikkoutua ollakseen vaihtokunnossa.
Tuulilasin lisäksi silmälasien käyttäjien on olennaista huolehtia siitä, että ajoon lähdettäessä silmälasien linssit ovat puhtaat.
Eläimiä liikkeellä
Hirvet ja peurat liikkuvat usein aamu- ja iltahämärissä – siis juuri silloin, kun havainnointi on kuljettajalle muutenkin mahdollisimman haasteellista.
Lue myös: Kohta rytisee taas! Näillä vinkeillä voit välttyä kohtalokkaalta kolarilta metsän kruunupään kanssa
Hirvi- ja kauriseläimiä -liikennemerkkejä on tien varsilla paljon ja valitettavan moni kuljettaja jättää ne omaan arvoonsa – siis lähes kokonaan huomiotta. Fakta on kuitenkin, että kyseisten merkkien pystyttämiselle on ollut perusteensa. Merkeillä halutaan korostaa tyypillisiä eläinten tienylityspaikkoja, kuten hirviaidan alku- tai loppukohta, riista-aidan aukkopaikka tai joku muu tyypillinen kulkureitti.
Näissä paikoissa olennaista on tehostaa havainnointia entisestään eli suunnata katse kauas eteen ja tarkkailla muun liikenteen lisäksi erityisesti tien varsia ja pöheiköitä, joista eläimet pääsääntöisesti tielle ryntäävät. Mitä aiemmin kuljettaja kykenee tekemään havainnon hirvestä tai peurasta, sitä enemmän hänelle jää aikaa ajatella ja toimia.
Myös ajonopeuteen on syytä kiinnittää huomiota. Tiekohtainen nopeusrajoitus ilmoittaa suurimman sallitun ajonopeuden kyseisellä tiellä. Tärkeää on huomata, että hiljempaakin saa ajaa. Kuljettajan mahdollisuudet havaita hirvi tai peura ja välttää törmääminen ovat huomattavasti paremmat 80 km/h kuin 100 km/h nopeudesta. Nopeuden alentaminen antaa aikaa havainnointiin, arviointiin, ajatteluun ja toimintaan. Mikäli hyvästä ennakoinnista huolimatta joudutaan hirvi- tai peurakolariin, ovat sen seuraukset todennäköisesti vähäisemmät 80 km/h kuin 100 km/h vauhdista.
Toki on tärkeää muistaa, että hirvi tai peura voi rynnätä eteen missä vaan – siis myös sellaisissa paikoissa, joissa vaarasta ei varoiteta liikennemerkeillä. Paikassa kuin paikassa tärkeää on, että kuljettajan ajatukset ja katse ovat ajamisen kannalta olennaisissa asioissa.
Huolehdi näkymisestä myös auton ulkopuolella
Jokainen auton kuljettaja tietää, kuinka vaikeaa on nähdä ilman heijastinta liikkuvat jalankulkijat – myös valaistuilla tieosuuksilla. Siksi olisikin tärkeää, että kuljettajan ja matkustajien muuttuessa jalankulkijoiksi, he huolehtisivat omasta näkymisestään. Vaikka ajoon lähdetäänkin valoisassa, voi perille saavuttaessa olla jo pimeää. Matka saattaa myös yllättäen keskeytyä esimerkiksi teknisen vian tai liikennevahingon vuoksi.
Autosta tulisikin löytyä heijastinliivit kuljettajan lisäksi jokaiselle matkustajalle. Mikäli näin ei vielä ole, juuri nyt on oikea aika hankkia niitä autoon sen paikkaluvun mukainen määrä. Liivit tulisi sijoittaa autoon niin, että ne ovat tarvittaessa nopeasti kuljettajan ja matkustajien saatavilla – ei siis tavaratilan välipohjassa, matkatavaroiden alla.
Lue myös: Ratin takaa ei ole aina helppo havaita jalankulkijaa edes päivänvalossa – katso vaikka itse
Uusimmat
-
11:46
Suomi lähettää Ukrainaan lisää puolustustarvikkeita
-
11:33
Blind Channel coveroi Backstreet Boysia – tästä syystä kappaleen tekijänoikeuksista ei maksettu euroakaan
-
11:18
Inarin maastopalot hallinnassa – palopäälliköllä arvio syttymissyystä
-
11:14
Pekka Poudalta jämäkkä puheenvuoro syyskuun helteistä – pitääkö jo olla huolissaan?
-
11:03
Mysteeri Pariisissa: kaksi paraurheilijaa kadonnut
-
10:45
Kortiton kuski kuljetti sohvaa omintakeisella tavalla Helsingissä
-
10:38
Avausottelussa tyrmätty HPK hurjana siirtomarkkinoilla – nyt haaviin tarttui SM-liigasta tuttu taituri
-
10:34
MTV sai haltuunsa kouluselvityksen, jota ei haluttu julkisuuteen – väitettiin suulliseksi, paljastui kirjalliseksi
-
10:29
Kari Hietalahti täyttää 60 vuotta – uravalinta oli selvä pienestä pitäen: "Haluttiin olla Marlon Brandoja"
-
10:25
Frisbeegolfari puhui noloja Lauri Markkaselle – sitten valkeni shokeeraava totuus: "Jeesus Kristus"
-
10:02
Suomalaismepit tyrmäävät EU:n yhteisvelan: "Lähtee ihan lapasesta"
-
10:00
Yli 30 000 Boeingin työntekijää uhkaa mennä lakkoon
-
09:14
Tempparit-pari Bile-Dani ja Eveliina ovat eronneet – jatkavat edelleen työskentelyä yhdessä
-
09:12
Armand Duplantisilta suorat sanat olympiajuoksijan järkyttävästä kuolemasta
-
09:11
Tampereen ampumisen uhri kuoli
-
08:28
Toyota räväytti MM-rallissa – asiantuntija korostaa suomalaisten merkitystä: "Viimeisiä hetkiä, kun tämä piti tehdä"
-
07:55
Venezuela kutsui Espanjan suurlähettilään puhutteluun – maiden välit kiristyvät
-
07:52
Kylian Mbappélle kallis takaisku – ex-seura aloittaa oikeustaistelun
-
07:44
Nostalginen leivänpäällinen teki paluun: "Muutama vuosi sitten ihan tosi junttia"
-
07:38
Valokuvaaja otti vahingossa kuvan todellisesta harvinaisuudesta – edellinen havainto yli 50 vuotta sitten
-
Lataa lisää