Mitä autoilijan täytyy muistaa, kun illat pimenevät? Tämä valoasia on syytä selvittää hyvissä ajoin

Auton valojen oikeaoppinen käyttö on aina kuljettajan vastuulla 4:25
Auton valojen oikeaoppinen käyttäminen on aina kuljettajan vastuulla. Katso videolta vinkit valojen käyttämiseen.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Mitä autoilijan täytyy pitää mielessä liikenteessä, kun illat pimenevät?

Vastaus: Pimeällä tien päällä ovat kaikki samat vaarat kuin valoisassa – niiden havaitseminen vain on vaikeampaa. Havainnoinnin ja havaittavuuden helpottaminen sekä nopeuden alentaminen ovat keskeiset keinot turvallisuuden parantamiseksi.

Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajettaessa käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Pimeässä, hämärässä, sateella tai näkyvyyden ollessa muuten huono, huomiovalot eivät riitä vaan on käytettävä ajovaloja sekä takavaloja.

Käytännössä ajovalojen kytkeminen päälle sytyttää lähes kaikissa moottorikäyttöisissä ajoneuvoissa myös takavalot – kuitenkin takavalojen käyttövelvoitetta haluttiin reilut pari vuotta sitten voimaan tulleessa tieliikennelaissa selvyyden vuoksi vielä korostaa erikseen.

Kuljettajan onkin syytä tutustua käytössään olevan auton valojen toimintaperiaatteeseen ja selvittää, missä valokatkaisimen asennossa autossa palavat sekä ajovalot että takavalot.

Valojen puhtaus ja toiminta

Kuljettajan vastuulla on myös se, että kaikki valot toimivat.

Toimivakin polttimo vaatii ympärilleen puhtaan umpion, jotta valo pääsee sieltä myös ulos. Auton omat valonpesurit eivät kaikissa olosuhteissa yksistään riitä puhdistamaan umpiota hyvin. Kuljettajan tulisikin pestä valoumpion lasien ulkopinnat säännöllisesti. Samalla on syytä tarkkailla umpion kuluneisuutta: kivenlyömien kyllästämä tai harmaaksi mattaantunut valoumpion lasi vaatii yleensä kiillotuksen tai umpion vaihdon.

Mahdollisimman paljon valoa – muita häikäisemättä

Kohtaamistilanteessa kaukovaloilta on syytä vaihtaa lähivaloille vasta, kun autojen väliin jäävä tieosuus on kokonaan valaistu. Takaisin kaukovaloille voidaan vaihtaa metri-pari ennen kohtaamista.

Saavutettaessa edellä ajavaa, on lähivaloille vaihdettava vasta, kun edellä ajavan ääriviivat erottuvat selkeästi.

Ohitustilanteessa ohittajan tulisi kytkeä kaukovaloille vastaantulijoiden kaistalla, autonsa nokan ollessa ohitettavan auton perän kohdalla. Ohitettava vaihtaa puolestaan lähivaloille ohittajan takavalojen näkyessä omasta tuulilasista.

Lasipintojen läpinäkyvyys

Likaisen tai naarmuisen tuulilasin läpi havainnointi on hankalaa – erityisesti hämärässä tai pimeässä, jolloin lika ja naarmut korostuvat vastaantulijoiden valojen loisteessa. Tuulilasi tulisikin puhdistaa säännöllisesti myös sisäpuolelta. Jos edellisestä puhdistuksesta on jo ehtinyt vierähtää useita kuukausia, on nyt oikea hetki tarttua toimeen.

Lasin sisäpinnan likaantumista voi myös ehkäistä välttämällä tupakointia autossa ja vaihdattamalla raitisilmasuodattimen jokaisen huollon yhteydessä. Tuulilasin ulkopinta on mahdollista puhdistaa pyyhkijöillä, kunhan pyyhkijän sulat ovat hyvässä kunnossa ja puhtaat. Lisäksi auton tuulilasinpesunestesäiliössä on oltava asianmukaista, kelin edellyttämää nestettä.

Tuulilasi voi olla myös pahasti naarmuuntunut tai täynnä pieniä pisteitä, kivenlyömiä. Tuulilasin kehno kunto tulee likaisuuden tavoin esiin erityisesti pimeällä tai hämärässä. Lasin ei siis tarvitse rikkoutua ollakseen vaihtokunnossa.

Tuulilasin lisäksi silmälasien käyttäjien on olennaista huolehtia siitä, että ajoon lähdettäessä silmälasien linssit ovat puhtaat.

Eläimiä liikkeellä

Hirvet ja peurat liikkuvat usein aamu- ja iltahämärissä – siis juuri silloin, kun havainnointi on kuljettajalle muutenkin mahdollisimman haasteellista.

Hirvi- ja kauriseläimiä -liikennemerkkejä on tien varsilla paljon ja valitettavan moni kuljettaja jättää ne omaan arvoonsa – siis lähes kokonaan huomiotta. Fakta on kuitenkin, että kyseisten merkkien pystyttämiselle on ollut perusteensa. Merkeillä halutaan korostaa tyypillisiä eläinten tienylityspaikkoja, kuten hirviaidan alku- tai loppukohta, riista-aidan aukkopaikka tai joku muu tyypillinen kulkureitti.

Näissä paikoissa olennaista on tehostaa havainnointia entisestään eli suunnata katse kauas eteen ja tarkkailla muun liikenteen lisäksi erityisesti tien varsia ja pöheiköitä, joista eläimet pääsääntöisesti tielle ryntäävät. Mitä aiemmin kuljettaja kykenee tekemään havainnon hirvestä tai peurasta, sitä enemmän hänelle jää aikaa ajatella ja toimia.

Myös ajonopeuteen on syytä kiinnittää huomiota. Tiekohtainen nopeusrajoitus ilmoittaa suurimman sallitun ajonopeuden kyseisellä tiellä. Tärkeää on huomata, että hiljempaakin saa ajaa. Kuljettajan mahdollisuudet havaita hirvi tai peura ja välttää törmääminen ovat huomattavasti paremmat 80 km/h kuin 100 km/h nopeudesta. Nopeuden alentaminen antaa aikaa havainnointiin, arviointiin, ajatteluun ja toimintaan. Mikäli hyvästä ennakoinnista huolimatta joudutaan hirvi- tai peurakolariin, ovat sen seuraukset todennäköisesti vähäisemmät 80 km/h kuin 100 km/h vauhdista.

Toki on tärkeää muistaa, että hirvi tai peura voi rynnätä eteen missä vaan – siis myös sellaisissa paikoissa, joissa vaarasta ei varoiteta liikennemerkeillä. Paikassa kuin paikassa tärkeää on, että kuljettajan ajatukset ja katse ovat ajamisen kannalta olennaisissa asioissa.

Huolehdi näkymisestä myös auton ulkopuolella

Jokainen auton kuljettaja tietää, kuinka vaikeaa on nähdä ilman heijastinta liikkuvat jalankulkijat – myös valaistuilla tieosuuksilla. Siksi olisikin tärkeää, että kuljettajan ja matkustajien muuttuessa jalankulkijoiksi, he huolehtisivat omasta näkymisestään. Vaikka ajoon lähdetäänkin valoisassa, voi perille saavuttaessa olla jo pimeää. Matka saattaa myös yllättäen keskeytyä esimerkiksi teknisen vian tai liikennevahingon vuoksi.

Autosta tulisikin löytyä heijastinliivit kuljettajan lisäksi jokaiselle matkustajalle. Mikäli näin ei vielä ole, juuri nyt on oikea aika hankkia niitä autoon sen paikkaluvun mukainen määrä. Liivit tulisi sijoittaa autoon niin, että ne ovat tarvittaessa nopeasti kuljettajan ja matkustajien saatavilla – ei siis tavaratilan välipohjassa, matkatavaroiden alla.

Kuljettaja ei näe ilman heijastinta liikkuvaa jalankulkijaa 6:50
Näin heikosti kuljettaja näkee ilman heijastinta liikkuvan jalankulkijan.

Lue myös:

    Uusimmat