Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onko totta, että auton kosketusnäyttöä saa räplätä ajaessa mielin määrin, mutta kännykkään koskeminen on kiellettyä?

6:54Kännykän näprääminen ajaessa on suuri onnettomuusriski – toimittajamme kokeili matkapuhelimen käyttöä ajon aikanaMTV Uutisten Liven toimittaja Jere Silfstén lähti selvittämään, kuinka kännykän käyttö luonnistuu ajon aikana.
Julkaistu 17.09.2022 11:02
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Miksi ajaessa ei saa räplätä kännykkää, mutta auton kosketusnäyttöä saa?

Vastaus: Autojen monimutkaiset kosketusnäytöt varastavat puhelimenkäytön tavoin herkästi kuljettajan huomiota olennaisesta eli ajamisesta.

Lainsäädännöllä pyritään ohjaamaan käyttäjiä siihen, että kosketusnäyttöä käytettäisiin ajon aikana mahdollisimman vähän.

Lue myös: Tavallisella B-ajokortilla ei saa ajaa kaikkia henkilöautoja – varo myös yleistä kärrymokaa: "Nämä kaksi asiaa menevät ihmisiltä valitettavan usein sekaisin"

Tarkastellaan asiaa tieliikennelain 98 §:n valossa:

Teknisen laitteen käyttäminen

Ajoneuvossa ja raitiovaunussa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajamista. 

Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään.

Teknisen laitteen tai järjestelmän käyttö ajon aikana

Kyseisen pykälän ensimmäisessä momentissa luodaan reunaehdot teknisten laitteiden ja järjestelmien käyttöön.

Kyseisiä järjestelmiä saa siis käyttää, mutta jos laitteen käytön vuoksi ajoneuvo ei pysy omalla kaistalla tai sen käyttämisestä aiheutuu onnettomuus, voidaan katsoa kyseistä pykälää rikottaneen.

Tämän perusteella en sanoisi, että kosketusnäyttöäkään saisi räplätä ”mielin määrin”, turvallisuutta unohtamatta, kuten kysymyksessä annetaan ymmärtää.

Lue myös: Kuljetusyrittäjä kertoo: Tämä paljastaa, että rekkakuski räplää kännykkää ajon aikana – "Siitä tietää aina, että joku käyttää puhelinta"

Tutustu huolella, räätälöi näköiseksesi

Olen käsitellyt autojen kosketusnäyttöjä ajan ilmiönä sekä niiden turvallisuusvaikutuksia aiemmin esimerkiksi tässä artikkelissa. 

Kosketusnäytön käyttöön tulisi perehtyä huolellisesti etukäteen auton ollessa pysähdyksissä ja mahdollisuuksien mukaan pyrkiä räätälöimään kotivalikko sellaiseksi, että sieltä löytyisivät helposti ja nopeasti itselle olennaisimmat toiminnot. Tien päälle järjestelmän käyttöä ei pidä lähteä opettelemaan.

Turvallisen käytön takaamiseksi kannattaa näytön vähäinenkin selaaminen mahdollisuuksien mukaan ajoittaa hetkiin, jolloin auto ei liiku.

Viestintävälineen käyttö ajon aikana

Edellä mainitun pykälän toisessa momentissa kielletään puolestaan puhelimen ajonaikainen käyttö niin, että pitää sitä (puhelinta) kädessä. Ajon aikaisella käytöllä tarkoitetaan tässä yhteydessä ajoneuvon tai raitiovaunun tosiasiallista kuljettamista eli tilannetta, jolloin ajoneuvo tai raitiovaunu on liikkeessä. 

Esimerkiksi liikennevaloissa seistessä puhelinta voi siis käyttää, mutta käyttö ei kuitenkaan saa haitata kuljettajan valmistautumista liikennevalojen vaihtumista seuraavaan liikennetilanteeseen.

Lue myös: Ei kovin turvallista: Peruutuskameran kuva katosi, kun puhelin soi peruuttamisen aikana – autojen kosketusnäytöt voivat olla turvallisuusriski

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Saako tööttiä painaa, jos joku törttöilee liikenteessä?Saako kuulokkeet päässä ajaa autoa? Asiantuntijalla selkeä kantaVaarallinen harhaluulo: Moni käyttää auton pääntukea väärinLaki ei kiellä kuljettajaa syömästä ajon aikana, mutta kalliiksi se voi käydä – "Poliisin harkitessa päiväsakkojen lukumäärää..."Laki sallii auton töötin käyttämisen hyvin kyseenalaisella tavalla – älä ota tavaksi: "Aiheuttaisi mahdollisesti provosoitumista"Kännykän näpyttely on kiellettyä ratissa – mutta miten on radion ja navigaattorin kanssa?
LiikenneLiikenneturvallisuusLait ja lainsäädäntöTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen12:59
    Liikenneonnettomuudet

    Näin tiuhaan poliisi kirjotti kesällä sakkoja skuuttirikkeistä – positiivinen havainto nuorista

  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • ma06:38
    Pyöräily

    Yli satatuhatta ihmistä osoitti mieltään palestiinalaisten puolesta Madridissa, ympäriajon päätösetappi peruttiin

  • 14.9.14:51
    Finnair

    Finnairin lento palasi Helsinkiin kahdesti teknisen vian vuoksi – kuuden tunnin viivästys