Mopot ja moottoripyörät voivat aiheuttaa yllätyksiä liikenteessä – näillä vinkeillä sopuisa yhteiselo onnistuu

1:53
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ajoi muutama vuosi sitten mopoautolla Vantaalta Lahteen. Matkan varrelle mahtui sopimatontakin käytöstä mopoautoilijaa kohtaan.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Mopo tai moottoripyörä jää helposti huomaamatta. Mikä avuksi?

Vastaus: Kevät on tuonut tuttuun tapaan katukuvaan myös mopot ja moottoripyörät. Turvallinen liikenteessä liikkuminen edellyttää tarkkaavaisuutta, ennakointia ja ennakoitavuutta – kaikilta osapuolilta.

Kapean kaksipyöräisen ajoneuvon havaitseminen on vaikeaa. Havaitsemisen lisäksi tulisi vielä kyetä arvioimaan, onko lähestyvä ajoneuvo mopo vai moottoripyörä. Arvioinnin onnistuessa voi vetää tiettyjä johtopäätöksiä lähestymisnopeudesta – ainakin teoriassa. Mopon paikka on taajaman ulkopuolella pientareella tai ajoradan reunassa. Moottoripyörää, sen sijaan, tulee kuljettaa kaistan keskellä. 

Näy!

Niin mopon kuin moottoripyöränkin kuljettaja voi parantaa muiden mahdollisuuksia havaita itsensä huolehtimalla valojen toiminnasta ja pitämällä ne päällä. Lisäksi tulisi käyttää mahdollisimman värikkäitä ajovarusteita – havaittavuuden kannalta erityisesti kypärän väri on tärkeässä roolissa. 

Myös kunnon turvavälin pitäminen helpottaa muiden tienkäyttäjien mahdollisuutta havaita kaksipyöräinen ajoneuvo – takapuskurissa roikkuen jää helposti edellä ajavan taakse katveeseen.

Näe!

Autoilijan on oltava erityisen huolellinen kääntyessään vasemmalle ja lähtiessään ohittamaan edellä ajavaa. Varsinkin aurinkoisella kelillä edestä lähestyvä kaksipyöräinen jää helposti havaitsematta. Havainnointimahdollisuuksiin vaikuttavat olennaisesti tuulilasin sekä mahdollisten silmä- ja aurinkolasien puhtaus ja kunto. 

Vaikka vasemmalle kääntymistä tai ohittamista suunnitteleva autoilija havaitsisikin edestä lähestyvän kaksipyöräisen, on sen etäisyyden ja lähestymisnopeuden arvioiminen todella vaikeaa. Nopeusarvio perustetaan usein tie- tai ajoneuvokohtaiseen nopeusrajoitukseen – tämä on syytä pitää mielessä ajonopeutta valittaessa tai mopon virittämistä suunniteltaessa.

Risteyksissä on omat haasteensa myös silloin, kun mopo tai moottoripyörä lähestyy pääväylää, väistämismerkin suunnasta lähestyvästä autosta katsottuna oikealta. Tällöin kaksipyöräinen jää erittäin helposti katveeseen auton tuuli- ja etusivulasin väliin jäävän A-pilarin taakse. Hiljentämällä vauhtia riittävästi ja tarvittaessa pysähtymällä autoilija saa pelattua itselleen aikaa varmistaakseen palkin taakse jäävän katveen. Käytännössä tämä edellyttää kurottautumista, mielellään vielä useampaan kertaan.

Tietyillä pyöräteillä on sallittu myös mopoilu erillisellä lisäkilvellä. Autoilijan on, nuolivaloja lukuun ottamatta, aina kääntyessään väistettävä risteävää tietä ylittävää kevyttä liikennettä – näissä paikoissa siis myös mopoilijaa. Olan yli vilkaisu auton rinnalle, katveeseen, on äärettömän tärkeä toimenpide, ennen jokaista käännöstä. Mopoilija voi puolestaan edesauttaa muiden tienkäyttäjien mahdollisuuksia havaita itsensä hiljentämällä vauhtia hyvissä ajoin ennen risteyksen lähestymistä. Etuajo-oikeudesta ei kannata pitää kiinni, jos toisessa vaakakupissa on oma henki.

Käännösten lisäksi katve tulee varmistaa päätä kääntämällä myös kaistaa vaihdettaessa. Kaksipyöräinen jää katveeseen vielä henkilöautokin herkemmin.

Yllätys!

Mopoilukulttuurissa tyypillistä on, että mopolla ajetaan välillä metsässä, puistoissa jne. Tällaisen reissun jälkeen liikenteeseen liitytään varsin yllättävistä paikoista ja valitettavan usein vielä melko kovalla nopeudella. Mopoilijan tulisikin harkita tarkoin, missä mopolla ajaa ja muistaa, että riittävän alhainen nopeus tai pysähtyminen ennen tielle tuloa antavat enemmän aikaa sekä itselle että muille tienkäyttäjille havainnoida, arvioida, ajatella ja toimia. 

Vastaavaa yllätyksellisyyttä aiheuttaa kaistojen välissä ajelu, johon myös moottoripyöräilijät syyllistyvät – ehkä silmämääräisesti tarkasteltuna jopa mopoilijoita enemmän. Autoilija ei osaa varautua siihen, että yhtäkkiä auton sivupeilejä hipoen motoristi singahtaa ohi kovalla vauhdilla. Pieni muutostarve ajolinjassa, oven avaaminen tai huomion herpaantuminen saa tällaisessa tilanteessa aikaan pahaa jälkeä. Motoristin tulisikin varata itselleen tilaa sivusuunnassa aina vähintään henkilöauton verran.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja