Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hyvä kuljettaja ei joudu tilanteisiin, joista taitava selviää – älä sorru vaaralliseen ajattelutapaan

13:33Varo liikenteen piiloriskejäMillaisia piiloriskejä liikenteessä vaanii? Katso Autoliiton videolta!
Julkaistu 10.12.2022 10:58
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Mitä eroa on hyvällä ja taitavalla kuljettajalla?

Vastaus: Vuosien ajokokemus, ajettujen kilometrien määrä tai hyvä autonkäsittelytaito eivät ole tae kuljettajan hyvyydestä, vaikka näin varsin usein saatetaankin ajatella.

Joku voi pitää itseään hyvänä kuljettajana, koska hallitsee autonsa hyvin ääritilanteissa: osaa oikaista sivuluiston, tehdä hätäväistön tai viedä nelivetoautoa hallitussa nelipyöräluisussa. Näistä ainakin kaksi ensimmäistä ovat taitoja, jotka saattavat pelastaa hätätilanteessa onnettomuudelta – kuljettajan hyvyyttä ne sen sijaan eivät takaa.

Lue myös: Hallitsetko jokaisen autoilijan perustaidon? Ammattimies näyttää, kuinka välttää "kiemurteleva soutaminen"

Itse ajattelen asian niin, että hyvä kuljettaja ennakoi ajamisen olennaisilla osa-alueilla välttyäkseen joutumasta tilanteisiin, joista taitava selviää.

Kokenutkin kuljettaja voi halutessaan kehittyä

Me kaikki teemme virheitä. Itsekin teen niitä päivittäin ihan kaikilla elämän osa-alueilla – myös liikenteessä. Se on inhimillistä.

Olennaista kuljettajan kehittymisessä on omien virheiden myöntäminen ja niiden jälkeinen itsetutkiskelu. ”Miten voin jatkossa välttää vastaavaan tilanteeseen joutumisen?” on hyvä kysymys pohdittavaksi myös silloin, kun vaaratilanteen alullepanija on joku toinen tienkäyttäjä. Usein nimittäin omalla toiminnalla olisi näissäkin tilanteissa mahdollista vaikuttaa siihen, ettei vaaratilannetta pääsisi syntymään ollenkaan.

Myös kuljettajaa avustavien järjestelmien, kuten esimerkiksi ABS-jarrujen, ajonvakautuksen, kaista-avustimen, törmäysvaroittimen tai automaattisen hätäjarrutuksen, päälle kytkeytyminen on selvä merkki ennakointivirheestä: havainto on tehty liian myöhään, jarrutus on aloitettu myöhässä; nopeus on ollut keliin, olosuhteisiin tai tilanteeseen sopimaton; ohjausliike tarpeettoman raju tai nopea; turvaväliä liian vähän; katse liian lähellä; ajatukset muualla kuin ajamisessa tms.

Vastaava tilanne tulisikin seuraavalla kerralla hoitaa niin, ettei tekniikan tarvitse puuttua kuljettajan toimintaan.

Jos omaa tahtotilaa kehittymiselle ei ole, ei kehitystä myöskään tapahdu. ”Minä osaan nämä hommat, koska olen ajanut yli miljoona kilometriä” -ajattelutapaan ei siis milloinkaan pitäisi sortua.

Lue myös: Peruutuskamera ei korvaa auton sivupeilejä – näillä vinkeillä otat yhä yleisemmästä varusteesta kaiken hyödyn irti

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lisää aiheesta:

"Merkkejä siitä, että on korkea aika harkita ajamisen lopettamista" – ikääntyvä kuski, kiinnitäthän näihin asioihin huomiota?Mikä on hyvän ja taitavan kuljettajan ero? Moni rehvastelee pitkällä ajohistoriallaan, mutta asennevammaa eivät kilometrit korjaaMiten meni omasta mielestä? Fiksutkin autoilijat sortuvat helppoihin virheisiin: "Oma vastuuttomuuteni johtui siitä, että yksinkertaisesti unohdin..."Hyvä kuljettaja ei joudu tilanteisiin, joista taitava selviää: "Olen ajanut yli miljoona kilometriä" on arvoton lausahdus, jos asenne on kierossaHuomaavaisen kuljettajan pikaopas: Tee näitä asioita, jos haluat helpottaa muiden autoilijoiden elämääLiukkaat kelit tulevat taas – mistä huomaa, ettei auto ole enää hanskassa ja miten kannattaa toimia? Voiko varautua jotenkin?
AutotAuton hallintaAuton toimintaAuton varusteetLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä