Max Verstappenilta julmaa puhetta Renault-moottorista – tallipomo tasoittelee lausuntoa

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner tasoittelee F1-kuljettajansa Max Verstappenin tylyä kommentointia Renault’n moottorista. Tiimipomon mukaan myös Renault ansaitsee kiitoksen Meksikon GP:n voitosta.

Verstappen on käyttänyt kauden aikana paljon energiaansa Renault’n sättimiseen. Red Bull vaihtaa ensi kaudella Hondan moottoreihin, ja kivulias yhteiselo ranskalaisyhtiön kanssa tulee viimein päätökseen.

Meksikossa Red Bull ylsi kuitenkin aika-ajossa eturivin paikoille. Kisassa tiimi oli jo matkalla kaksoisvoittoon ennen kuin Daniel Ricciardon kone laukesi reilut kymmenen kierrosta ennen maalia.

Verstappen puolestaan syytti paalupaikan menetyksestään moottoria, joka ei antanut hänelle tarvittavissa kohdissa tarpeeksi tehoa. Häneltä kysyttiin voiton jälkeen kommenttia sunnuntain tuntemuksista.

– Sanoit äsken, että olit lähinnä pettynyt (lauantaina), koska auto ei toiminut, kuten olisit halunnut, toimittaja ehti aloittaa.

– Auto toimi, moottori ei, Verstappen kiirehti korjaamaan.

Toinen toimittaja tiedusteli perään, meneekö osa voitosta Renault’lle, koska moottori oli parempi kuin aika-ajopäivänä.

– Mistä tiedät, että se on parempi? Ei ollut, Verstappen sanoi tuimasti kulmiaan kurtistaen.

(juttu jatkuu videon jälkeen)

Renault ansaitsee myös kunnian

Tallipäällikkö Christian Hornerin mukaan Renault kuitenkin onnistui nousemaan Meksikon yli kahden kilometrin korkeudessa vastaamaan Ferrarin ja Mercedeksen suorituskykyyn ohuessa ilmanalassa.

– Kunnia sinne, mihin kunnia kuuluu, Horner totesi Motorsport.comin mukaan.

– Renault on toimittanut meille näihin olosuhteisiin moottorin, joka on kilpailukykyinen vastustajiemme kanssa.

– Se auttoi meitä valtaamaan eturivin ja voittamaan kisan dominoivaan tyyliin. Teoriassa meidän olisi pitänyt ottaa kaksoisvoitto, hän jatkoi.

Daniel Ricciardolla petti kytkin

Ricciardon keskeytys otti kuljettajalle itselleen äärimmäisen koville, sillä kyseessä oli hänelle jo kauden kahdeksas kerta, kun ruutulippu jäi näkemättä. Tähänkin löytyi selitykseksi kytkinvika.

– Hän sai huonon lähdön, mutta siinä ei ollut kyse tekniikasta, vaan menettelytavasta, kommentoi Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko.

– Sitten kytkinlaakeri hajosi, mikä oli sääli. Se oli todella turhauttavaa, koska kaksoisvoitto olisi ollut erittäin mukava.

Hornerin mukaan Ricciardon kytkinongelmat alkoivat jo noin kierroksella kuusi. Verstappenilla oli samantyyppinen ongelma jo perjantain harjoituksissa.

(juttu jatkuu videon jälkeen)

Markon mukaan tiimi onnistui Meksikossa kaikessa.

– Oli hienoa kokea taas tunne, että kisaaminen oli helppoa. Meillä ei ollut mitään ongelmia renkaiden kanssa. Toiset valittivat niistä, Marko korostaa.

– Yhden pysähdyksen olisi pitänyt toimia Ricciardolla, ja hän olisi pystynyt pitämään Vettelin helposti takanaan. Maxin kohdalla kaksi pysähdystä olivat vain varotoimenpide, koska meillä oli renkaita riittävästi.

Lue myös:

    Uusimmat