Bobin ja Dougin matka avaruuteen alkaa tämän auton takapenkiltä: Nasan astronauttimobiili on myynnissä myös Suomessa

4:08
Suomen ensimmäinen Tesla Model X luovutettiin omistajalleen syyskuussa 2016.

Yhdysvalloissa laukaistaan tulevana maanantaina ensimmäinen miehitetty avaruuslento liki kymmeneen vuoteen.

Ensi maanantaina avaruuteen laukaistavat amerikkalaiset astronautit Bob Behnken ja Doug Hurley kulkevat lähtölaskentaa edeltävät maanpäälliset kilometrinsä sähköautolla, Carscoops-sivusto kertoo.

Matka avaruusaluksen lähtöalustalle taittuu nimittäin täyssähköisen Tesla Model X:n takapenkillä. Nasan tunnuksin varustettu vitivalkoinen Tesla toimii virallisena astronauttiautona.

Valinta on herättänyt innostusta Yhdysvaltain avaruushallinnossa.

– Seuraavaksi tarjolla Tesla-uutisia, joista luulisi kaikkien tykkäävän. Tsekatkaas tämä Model X, joka kuljettaa Bob Behnkenin ja Doug Hurleyn Demo-2-lennon laukaisupaikalle! Nasan johtaja Jim Bridenstine hehkutti äskettäin Twitter-tilillään.

Teslan uudesta virasta kielivät auton etuoviin liimatut Nasan sinipunavalkoiset tunnukset. Takaikkunaan on kiinnitetty isoin punaisin kirjaimin niin ikään avaruushallinnon nimi.

Katso Bridenstinen julkaisemat kuvat alta.

Jos twiitti ei näy, katso se täältä.

Juhlan tuntua lisää se, että Behnken ja Hurley ovat ensimmäiset Yhdysvaltain maaperältä avaruuteen laukaistavat astronautit lähes kymmeneen vuoteen. Edellisen kerran lähdettiin miehissä avaruusmatkaan vuonna 2011.

H-hetki koittaa keskiviikkona 27. toukokuuta kello 16.33 paikallista aikaa.

Yhdysvaltain avaruushallinto on kelpuuttanut Model X:n myös tulevien avaruusmatkojen esikuljettimeksi. Valinta on tuskin sattumalta osunut juuri Model X:n kohdalle.

Samainen X-kirjain esiintyy nimittäin myös avaruusaluksen valmistaneen SpaceX-yhtiön nimestä. Eivätkä yhtäläisyydet tähän lopu: Sekä Teslan että SpaceX:n takana on yksi ja sama mies, monimiljardööri Elon Musk.

Teslalla työpaikalle

Tulevan avaruustapahtuman protokolla menee suurin piirtein seuraavasti: Puettuaan päälleen avaruusasunsa astronautit astuvat ulos edesmenneen Neil Armstrongin mukaan nimetystä Nasan rakennuksesta Floridassa.

Kun miehet ovat käyneet haukansiipiovien alta Model X:n takapenkille, alkaa 14 kilometrin matka Kennedyn avaruuskeskuksesta avaruusaluksen laukaisupaikalle.

Perillä astronautit siirtyvät laukaisualustan siltaa pitkin Falcon 9 kantoraketilla varustettuun Crew Dragon -alukseen.

Raketeille mentiin ennen traktorin kyydissä

Avaruuteen matkaavat amerikkalaiset astronautit saavat nyt ensi kertaa autokyydin rakettimoottorein varustetulle työpaikalleen.

Esimerkiksi 1960-luvun alussa käynnistyneen Mercury-avaruusohjelman astronautit kuljetettiin lähtöruutuun traktorin vetämässä perävaunussa. Myöhemmin Gemini-ohjelman avaruusmatkailijat pukeutuivat laukaisupaikan lähistöllä sijaitsevassa matkavaunussa, jonka jälkeen heidät siirrettiin pakettiautolla Titan-rakettiensa luo.

Apollo-ohjelman myötä astronauttien käyttöön otettiin ”Astrovan”, Nasan lihapulla-logoilla varustettu erikoisvalmisteinen matkailuauto. Astrovan palveli Apollo-ohjelmaa vuosina 1968–1972, minkä jälkeen sillä oli vielä käyttöä Skylab-, Apollo-Sojuz- sekä avaruussukkulaohjelmissa.

Vuonna 1983 sukkulaohjelman käyttöön otettiin uusi, hopeanhohtoinen ja sukkulamainen matkailuauto. Tähtilipun värein varusteltu Airstream Excella oli riittävän iso majoittamaan lähtöä odottelevan sukkulamiehistön kokonaisuudessaan suojiinsa.

Tesla mukana jo aiemmin

Teslan Model X yhdistettiin SpaceX-avaruusohjelmaan ensimmäisen kerran kuluvan vuoden tammikuussa. Auto oli mukana varsinaista laukaisupäivää edeltäneessä kenraaliharjoituksessa, tuolloin vielä ilman Nasan perinteikkäitä teippauksia.

Behnkenin ja Hurleyn Demo-2 avaruuslento on SpaceX-projektin viimeinen testilento ennen kansainväliselle avaruusasemalle tehtävien säännöllisten huoltolentojen aloittamista. Lennoilla kuljetetaan miehistöjä ja tarvikkeita maan ja avaruusaseman välillä.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja