Walt Disney tuo markkinoille interaktiivisen julisteen – lukee ihmisten tunteita

Walt Disney Studios ja Accenture Interactive ovat kehittäneet elokuva-alalle uutta teknologiaa, joka voi mullistaa alaa jo lähitulevaisuudessa.
Kuvittele, että näet vihaisen Dumbo-norsun, kun katsot Disney-elokuvan julistetta ärtyneessä mielentilassa. Tai että Dumbo olisikin iloinen, kun olet todella hyvällä tuulella.
Tämä oli itseasiassa lähtökohta vastikään debyyttinsä tehneelle, vuorovaikutteiselle julisteelle, joka oletettavasti pystyy lukemaan katsojansa tunnetilaa.
Perustuu olemassa olevaan teknologiaan
Kyseessä on Walt Disney Studiosin ja Accenture Interactiven kehittämä konsepti, jolla halutaan tehostaa tarinankerrontaa uuden teknologian avulla. Julisteessa on kasvojentunnistusohjelmisto, jota nykyisin hyödynnetään monissa teknisissä laitteissa, kuten puhelimissa ja tietokoneissa.
– Oli kyseessä sitten kulmakarvoja nostattava yllättyminen tai pelkästä ilosta hymyileminen, juliste lukee tunteen, jonka katsoja sille näyttää. Vastaamme tuohon tunteeseen elokuvakohtauksella, joka reflektoi tunteen kanssa, Accenture Interactive -yhtiön Patrick Kennedy kertoo.
Interaktiivinen juliste esiteltiin ensimmäistä kertaa julkisesti SXSW-konferenssitapahtumassa maaliskuun alkupuoliskolla. Disney tai Accenture eivät kuitenkaan toistaiseksi ota kantaa siihen, paljonko julisteet maksavat tai missä ja milloin ne ovat saatavilla.
Keksinnön toivotaan houkuttelevan ihmisiä elokuviin
Ihmisten oli mahdollista testata Dumbo-julisteen prototyyppiä SXSW-konferenssin aikana. Kohenkilöiden mukaan juliste lähinnä muistutti ruutua, jonka sivussa on kamera.
Kun koehenkilö hymyili, teknologia tunnisti hymyn onnellisuudeksi. Tämän jälkeen koehenkilö näki ruudulla elokuvan, jonka kohtaukset ilmensivät samaa tunnetta. Koehenkilö, joka taas rypisti otsaansa, näki elokuvakohtauksia, joiden tunnetilana oli viha.
– On aika siistiä, että voi olla vuorovaikutuksessa julisteen kanssa, eräs konferenssissa vieraillut nainen kuvaili kokemaansa.
Accenture Interactive -yhtiöllä on suuret odotukset uuden innovaation suhteen. Yritys toivoo, että uusi teknologia houkuttelisi ihmiset elokuvateattereihin intensiivisemmän kokemuksen perässä.
– Toivomme, että kun ihmiset näkevät elokuvateatterissa vasta tulossa olevan elokuvan julisteen, he saavat vuorovaikutuksen avulla luotua erityislaatuisen siteen elokuvaan jo ennen kuin se pyörii elokuvateattereissa, Kennedy kertoo.
Julkistivat myös elokuva-alan mullistavan innovaation
Dumbo-demojuliste ei ollut ainoa tuote, jonka Disney ja Accenture esittelivät innovatiivisen SXSW-konferenssin aikana. He näyttivät konferenssiyleisölle, miten fotogrammetrian avulla voi säästää merkittävästi aikaa, joka kuluu TV-sarjojen ja elokuvien kuvauspaikkojen etsintään.
Laite mahdollistaa sen, että elokuvaohjaaja voi tutkia kuvauspaikkoja omasta sijainnistaan riippumatta. Hän voi katsoa kuvauslokaatioita iPadiin asennettavan sovelluksen kautta ilman, että käy fyysisesti paikan päällä. Sen toiminta perustuu drone-, 3D- ja fotogrammetriatekniikkaan.
– Tämän tekniikan avulla tehdään tunnissa se, johon aiemmin käytettiin kolme viikkoa, Kennedy sanoo.
Hänen aikeissaan on luoda elokuvakirjasto, jolla saadaan tulevaisuudessa vähennettyä tuotantokustannuksia. Fotogrammetria ja vuorovaikutteiset elokuvajulisteet siirtyvät tänä vuonna seuraavaan kehitysvaiheeseen ja niiden kehittäminen jatkuu edelleen lähitulevaisuudessa.
Lähde: Fox News
Lue kaikki uusimmat lifestyle-aiheiset artikkelit!
Uusimmat
-
15:56
Ruotsin hiihtotähdeltä tyly temppu – "Halusin vain lähteä pois täältä"
-
15:55
Puupohjaista vaatekuitua valmistava Spinnova avaa kaupallisen mittakaavan tehtaan Jyväskylään – aloittaa yhteistyön H&M:n kanssa
-
15:45
Entinen rikosylikonstaapeli sai sakot luvattomasta tiedonhankinnasta Jari Aarniolle – "Poliisin työlle syntyvää mainehaittaa ei ole pidettävä vähäisenä"
-
15:36
Pekka Haavistoa epäillään kahdesta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta – syyteharkinta käynnissä
-
15:26
Puoluetuki noussut uuteen ennätykseen – viime vuonna puolueet saivat rahaa 4,3 miljoonaa euroa
-
15:23
"Jopa koko uran parasta" – Suomen MM-hiihtojoukkue sai yllättävän piristysruiskeen
-
15:23
Testikammoisten painajainen todeksi: Koronatikku katkesi ja juuttui nenään Rovaniemellä, koko erä testitikkuja pois käytöstä – "Ei mikään kiva juttu"
-
15:23
Mitä ruotsalaishiihtäjä oikein teki? Norjalaistähti sivalsi sprinttifinaalin jälkeen – "Todella outoa"
-
15:05
Oikeutta eläimille lyttää koirayhdistysten reaktion suojelukoirakohuun – "Menetelmät vähintään hiljaisesti hyväksytty"
-
15:02
Korona ja koulu: Hiihtolomalla olevat pk-seudun oppilaat palaavat viikoksi pulpetin ääreen, sitten jälleen etäopetukseen – rehtori näkee asiassa hyviäkin puolia
-
15:02
Luulitko, ettei pysäköinnin alkamisaikaa tarvitse enää ilmoittaa? ParkkiPaten toimitusjohtaja: "Tavoitteeseen ei päästä, jos..."
-
15:02
William ja Catherine ovat tyrmistyneitä Harryn ja Meghanin aikeista astella televisiokameroiden eteen – ajoitus on äärimmäisen huono sairastuneen prinssi Philipin kannalta
-
14:59
Hallituksen lisäbudjetista rahaa rokotehankintoihin, laivaliikenteeseen ja taiteeseen
-
14:40
Hans Välimäki ravintoloiden sulkemisesta: "Jos pitää jotain laittaa säppiin, niin laitetaan kaikki säppiin, jotta päästään tästä p****estä eroon"
-
14:37
Varmin kevään merkki ja päivän hellyttävin video: Korkeasaaren karhut heräsivät talviuniltaan kieriskelemään ja laskemaan mäkeä
-
14:37
Joni Mäki sai tiedon Aleksandr Bolshunovin rangaistuksesta – suomalainen esitti toivomuksen tulevista kurinpitopäätöksistä
-
14:36
Kolmen viikon mittainen sulkutila käyttöön maaliskuussa – näin rajoitukset tiukkenevat
-
14:29
Jussi Halla-aho ymmärtää hallituksen koronatoimia ja poikkeusolopäätöstä: "Lähestymme rakentavassa hengessä" – Harkimo siirtäisi kuntavaaleja
-
14:20
Johanna Matintalo summasi riipaisevaa MM-pettymystään kyyneleet silmissä – "Epäonnistuin"
-
14:16
Johannes Hösflot Kläbo otti omansa – naisten MM-sprintissä mykistävää ruotsalaisjuhlaa
-
Lataa lisää