Walt Disney tuo markkinoille interaktiivisen julisteen – lukee ihmisten tunteita

Tässä ovat vuoden 2018 huonoimmat elokuvat 3:41
Vuoden huonoimpien elokuvien palkinnot, elli Razziet jaettiin alkuvuodesta. Vuoden 2018 huonoimmaksi elokuvaksi valittiin Holmes & Watson. Myös Donald Trump sai suorituksistaan kaksi pystiä.

Walt Disney Studios ja Accenture Interactive ovat kehittäneet elokuva-alalle uutta teknologiaa, joka voi mullistaa alaa jo lähitulevaisuudessa. 

Kuvittele, että näet vihaisen Dumbo-norsun, kun katsot Disney-elokuvan julistetta ärtyneessä mielentilassa. Tai että Dumbo olisikin iloinen, kun olet todella hyvällä tuulella.

Tämä oli itseasiassa lähtökohta vastikään debyyttinsä tehneelle, vuorovaikutteiselle julisteelle, joka oletettavasti pystyy lukemaan katsojansa tunnetilaa.

Perustuu olemassa olevaan teknologiaan

Kyseessä on Walt Disney Studiosin ja Accenture Interactiven kehittämä konsepti, jolla halutaan tehostaa tarinankerrontaa uuden teknologian avulla. Julisteessa on kasvojentunnistusohjelmisto, jota nykyisin hyödynnetään monissa teknisissä laitteissa, kuten puhelimissa ja tietokoneissa.

– Oli kyseessä sitten kulmakarvoja nostattava yllättyminen tai pelkästä ilosta hymyileminen, juliste lukee tunteen, jonka katsoja sille näyttää. Vastaamme tuohon tunteeseen elokuvakohtauksella, joka reflektoi tunteen kanssa, Accenture Interactive -yhtiön Patrick Kennedy kertoo.

Interaktiivinen juliste esiteltiin ensimmäistä kertaa julkisesti SXSW-konferenssitapahtumassa maaliskuun alkupuoliskolla. Disney tai Accenture eivät kuitenkaan toistaiseksi ota kantaa siihen, paljonko julisteet maksavat tai missä ja milloin ne ovat saatavilla.

Keksinnön toivotaan houkuttelevan ihmisiä elokuviin

Ihmisten oli mahdollista testata Dumbo-julisteen prototyyppiä SXSW-konferenssin aikana. Kohenkilöiden mukaan juliste lähinnä muistutti ruutua, jonka sivussa on kamera.

Kun koehenkilö hymyili, teknologia tunnisti hymyn onnellisuudeksi. Tämän jälkeen koehenkilö näki ruudulla elokuvan, jonka kohtaukset ilmensivät samaa tunnetta. Koehenkilö, joka taas rypisti otsaansa, näki elokuvakohtauksia, joiden tunnetilana oli viha.

– On aika siistiä, että voi olla vuorovaikutuksessa julisteen kanssa, eräs konferenssissa vieraillut nainen kuvaili kokemaansa.

Accenture Interactive -yhtiöllä on suuret odotukset uuden innovaation suhteen. Yritys toivoo, että uusi teknologia houkuttelisi ihmiset elokuvateattereihin intensiivisemmän kokemuksen perässä.

– Toivomme, että kun ihmiset näkevät elokuvateatterissa vasta tulossa olevan elokuvan julisteen, he saavat vuorovaikutuksen avulla luotua erityislaatuisen siteen elokuvaan jo ennen kuin se pyörii elokuvateattereissa, Kennedy kertoo.

Julkistivat myös elokuva-alan mullistavan innovaation

Dumbo-demojuliste ei ollut ainoa tuote, jonka Disney ja Accenture esittelivät innovatiivisen SXSW-konferenssin aikana. He näyttivät konferenssiyleisölle, miten fotogrammetrian avulla voi säästää merkittävästi aikaa, joka kuluu TV-sarjojen ja elokuvien kuvauspaikkojen etsintään.

Laite mahdollistaa sen, että elokuvaohjaaja voi tutkia kuvauspaikkoja omasta sijainnistaan riippumatta. Hän voi katsoa kuvauslokaatioita iPadiin asennettavan sovelluksen kautta ilman, että käy fyysisesti paikan päällä. Sen toiminta perustuu drone-, 3D- ja fotogrammetriatekniikkaan.

– Tämän tekniikan avulla tehdään tunnissa se, johon aiemmin käytettiin kolme viikkoa, Kennedy sanoo.

Hänen aikeissaan on luoda elokuvakirjasto, jolla saadaan tulevaisuudessa vähennettyä tuotantokustannuksia. Fotogrammetria ja vuorovaikutteiset elokuvajulisteet siirtyvät tänä vuonna seuraavaan kehitysvaiheeseen ja niiden kehittäminen jatkuu edelleen lähitulevaisuudessa.

Lähde: Fox News

Lue kaikki uusimmat lifestyle-aiheiset artikkelit!

Lue myös:

    Uusimmat