Uusien Nokia-puhelinten markkinointi on tämän miehen käsissä

HMD Globalin markkinointijohtajan Pekka Rantalan vastuulla on luoda kiinnostusta uusiin Nokia-puhelimiin.

Nokia-puhelimia nykyisin jo myyvä sekä pian Nokia-älypuhelimet täydellä voimalla markkinoille tuova HMD Global on pitkälti entisten nokialaisten käsissä. Lähes koko HMD:n johdolta sekä valtaosalta työntekijöitä löytyy Nokia-taustaa. Niin myös Pekka Rantalalta, joka liittyi HMD Globalin joukkoihin viime kesänä.

Haastattelimme HMD:n markkinointijohtajaa Pekka Rantalaa Nokia-puhelinten paluusta.

”Kertaakaan sitten viime kesän ei ole vielä tullut déjà vu -tunnetta, että olisin ollut tässä tilanteessa aiemmin. Henkilökohtaisella tasolla tämä on tietenkin kiva juttu”, kommentoi Rantala HMD-aikojen erilaisuutta verrattuna aiempiin Nokia-aikoihin. ”Toki työssä auttaa, että on aiemmin ollut rakentamassa Nokia-brändiä ja myymässä sitä. Kyse on kuitenkin uudesta retkestä, jossa asiat tehdään uudella tavalla.”

Pekka Rantala toimi Nokialla 17 vuoden ajan useissa eri myynnin ja markkinoinnin tehtävissä erityisesti Euroopassa vuoteen 2011 asti. Tämän jälkeen oli vuorossa hyppy Fazer Brandsin vetäjäksi pariksi vuodeksi, jota seurasivat lyhyemmät pestit Hartwallin ja Rovion toimitusjohtajana ennen paluuta nyt HMD:llä jälleen puhelinten pariin.

HMD-aika on ollut varsin erilaista kuin Nokialla. Vaikka mukana on samoja ihmisiä ja ala on sama, ovat monet asiat kuitenkin muuttuneet muutamassa vuodessa. Lisäksi organisaatio on pienempi.

Nokia on solminut HMD Globalin kanssa tavaramerkin lisensointisopimuksen, joka antaa HMD Globalille kymmenen vuoden yksinoikeuden Nokia-merkkisiin Android-älypuhelimiin sekä -tabletteihin.

Nokia-puhelinten palauttamista markkinoille Rantala kuvaa suureksi, mutta myös arvokkaaksi tehtäväksi. ”Meillä on suuri vastuu todella upeasta Nokia-brändistä.”

Menneistä ajoista poiketen Nokia-älypuhelimet tulevat nyt markkinoille, jotka eivät juuri globaalisti kasva mutta muuttuvat silti edelleen erittäin nopeasti. ”Jo 20 vuotta sitten tämä ala nähtiin nopeaksi, mutta kellotaajuus on nyt vain tiivistynyt. Kyse on äärimmäisen nopeatempoisesta liiketoiminnasta. Vauhti on tänä päivänä aivan toinen.”

Erityisen mukavaa on Rantalalle on ollut huomata yhä säilynyt kiinnostus ja innostus Nokiaa kohtaan.

”Meidät on otettu todella lämpimästi vastaan kaikkialla”, toteaa Rantala. ”Ei vain voittopuolisesti, vaan vain pelkästään on ollut hyviä tapaamisia.” HMD Globalin väki on kiertänyt ahkerasti operaattoreita, vähittäis- ja tukkukauppiaita jo useamman kuukauden ajan pitkälti viime vuoden puolelta alkaen. ”Olemme kertoneet, mihin pyrimme ja minkälaisia tuotteita aiomme tehdä. Mikä on Nokia-brändin rooli ja miten tuotteitamme aiotaan markkinoida ja jaella.”

HMD Global aloitti toimintansa vasta viime vuonna, mutta sillä on jo satoja työntekijöitä. Yhtiö ei ole kertonut tarkkaa työntekijämääräänsä, mutta esimerkiksi LinkedIn-palvelussa jo 226 henkilöä on merkinnyt HMD Globalin julkisesti työpaikakseen. Henkilöstömäärä kasvoi luonnollisesti peruspuhelimiin liittyvän henkilöstön siirtyessä Microsoftilta HMD:n ostaessa tämän liiketoiminnan itselleen.

HMD Global -nimi on myös aiheuttanut ihmetystä. Mistä nimi on oikein keksitty? Mitään varsinaista selitystä nimelle ei kuitenkaan ole annettu. ”HMD on yhtä kuin home of Nokia mobile phones”, toteaa Rantala. ”HMD on meille hyvä kolmikirjaiminen nimi, eikä lyhenne mistään. HMD on alkanut tuntua nopeasti jo luonnolliselta, ainoalta oikealta nimeltä.”

Nokia-puhelinten jo pitkään historiaan HMD on kirjoittamassa uutta tuoreinta lukua. Parhaat Nokia-puhelimet ovat vasta ja vielä tulossa.

Rantalalla ei ole vanhoista Nokia-puhelimista yhtä tiettyä suosikkia, rakkaita ovat kuitenkin erityisesti puhelimet, joita on itse päässyt myymään tai markkinoimaan,

Nyt HMD:n alla Nokia-myyntityö jatkuu – ja Nokia-suosikkipuhelinten määrä jatkaa kasvua uutuus kerrallaan.

Lue myös:

    Uusimmat