HMD Globalin markkinointijohtajan Pekka Rantalan vastuulla on luoda kiinnostusta uusiin Nokia-puhelimiin.
Nokia-puhelimia nykyisin jo myyvä sekä pian Nokia-älypuhelimet täydellä voimalla markkinoille tuova HMD Global on pitkälti entisten nokialaisten käsissä. Lähes koko HMD:n johdolta sekä valtaosalta työntekijöitä löytyy Nokia-taustaa. Niin myös Pekka Rantalalta, joka liittyi HMD Globalin joukkoihin viime kesänä.
Haastattelimme HMD:n markkinointijohtajaa Pekka Rantalaa Nokia-puhelinten paluusta.
”Kertaakaan sitten viime kesän ei ole vielä tullut déjà vu -tunnetta, että olisin ollut tässä tilanteessa aiemmin. Henkilökohtaisella tasolla tämä on tietenkin kiva juttu”, kommentoi Rantala HMD-aikojen erilaisuutta verrattuna aiempiin Nokia-aikoihin. ”Toki työssä auttaa, että on aiemmin ollut rakentamassa Nokia-brändiä ja myymässä sitä. Kyse on kuitenkin uudesta retkestä, jossa asiat tehdään uudella tavalla.”
Pekka Rantala toimi Nokialla 17 vuoden ajan useissa eri myynnin ja markkinoinnin tehtävissä erityisesti Euroopassa vuoteen 2011 asti. Tämän jälkeen oli vuorossa hyppy Fazer Brandsin vetäjäksi pariksi vuodeksi, jota seurasivat lyhyemmät pestit Hartwallin ja Rovion toimitusjohtajana ennen paluuta nyt HMD:llä jälleen puhelinten pariin.
HMD-aika on ollut varsin erilaista kuin Nokialla. Vaikka mukana on samoja ihmisiä ja ala on sama, ovat monet asiat kuitenkin muuttuneet muutamassa vuodessa. Lisäksi organisaatio on pienempi.
Nokia on solminut HMD Globalin kanssa tavaramerkin lisensointisopimuksen, joka antaa HMD Globalille kymmenen vuoden yksinoikeuden Nokia-merkkisiin Android-älypuhelimiin sekä -tabletteihin.
Nokia-puhelinten palauttamista markkinoille Rantala kuvaa suureksi, mutta myös arvokkaaksi tehtäväksi. ”Meillä on suuri vastuu todella upeasta Nokia-brändistä.”

