Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Palkittu Almada Label perustettiin keskellä koronaa – näin kivinen oli alku

Alexa Dagmar perusti liikekumppaninsa kanssa muotiyritys Almada Label viisi vuotta sitten.
Alexa Dagmar perusti liikekumppaninsa kanssa muotiyritys Almada Label viisi vuotta sitten.MTV
Julkaistu 10.11.2025 19:51
Toimittajan kuva
Valtteri Kykkänen

valtteri.kykkanen@mtv.fi

Toimittajan kuva

Inka Korhonen

inka.korhonen@mtv.fi

Lopettaneiden vaateyritysten määrä on ollut kasvussa viime vuosina Suomessa. Etujärjestön mukaan taustalla vaikuttaa varsinkin pikamuodin suosio. Korona-aikana aloittanut suomalaisbrändi luottaa markkinoinnissa sosiaaliseen mediaan.

Alexa Dagmarin ja Linda Juholan perustama Almada Label on ollut yksi 2020-luvun menestystarinoista Suomen muotialalla. Äskettäin yritys palkittiin 10 000 euron suuruisella Textile & Fashion Awardilla, joka on alan suurin yksittäinen tunnustuspalkinto Suomessa.

Olosuhteet yrityksen perustamiselle viisi vuotta sitten olivat vähintäänkin haastavat koronapandemian keskellä. 

Kiirettä oli myös henkilökohtaisessa elämässä.

– Minä ja liikekumppanini olimme molemmat raskaana samaan aikaan. Olin itse synnyttämässä, kun yritykselle oli tulossa ensimmäinen kuorma. 

– Ensimmäisen vuoden aikana tuli useaan otteeseen tunne, että mitä tästä tulee. Luotto omaan tekemiseen oli kuitenkin kova ja uskoimme sen kantavan hedelmää pitkällä tähtäimellä, Alexa Dagmar muistelee MTV Uutisille.

Tuotteet huipputavarataloihin

Yksi alkuvaiheen haasteista oli löytää tehdas, jonka työnjälkeen perustajat olisivat olleet tyytyväisiä. 

Lopulta sellainen löytyi Portugalista. Myös jälleenmyynnissä tarvittavia agentteja löytyy alalta ”laidasta laitaan”, kertoo Dagmar.

Sittemmin Almada Labelin tuotteet ovat päässeet muun muassa Harrodsin, Le Bon Marchén ja Printempsin kaltaisten liikkeiden hyllyille. 

Dagmarin mukaan yksi käännekohta oli ilmiöksi noussut pooloneule, joka myytiin aina loppuun muutamassa minuutissa sen jälkeen, kun sitä oli tullut varastoon lisää.

– Silloin tuli ensimmäisen kerran tunne, että ehkä tässä onkin jotain järkeä. Että ihmiset tykkäävät siitä, mitä me teemme.

Some keskiössä markkinoinnissa

Sekä Dagmarin että Juholan tausta on digitaalisessa markkinoinnissa ja sosiaalisen median vaikuttamisessa. Heti alusta alkaen oli selvää, että yritys tavoittelee menestystä ulkomailta.

Huomion saaminen ja uusien asiakkaiden hankkiminen ei enää vaadi samalla tavalla massiivista omaa osastoa alan suurimmilla messuilla, kuten vielä parikymmentä vuotta sitten.

– Ajat ovat muuttuneet myös positiiviselta kannalta, että mahdollisuuksia on paljon enemmän. 

– Jos ketterästi osaa käyttää esimerkiksi sosiaalista mediaa, tai voi palkata jonkun, joka sen taitaa, niin pystyy tosi hyvin löytämään asiakaskuntaa ja yleisöä Suomen rajojen ulkopuoleltakin.

Tunnettuja brändejä kaatunut

Ivalo, Papu, Samuji. Siinä vain muutama suomalainen vaatebrändi, jotka ovat tämän vuoden aikana laittaneet lapun luukulle. Lisäksi julkisuudessa on kerrottu muun muassa Billebeinon hakeutumisesta yrityssaneeraukseen.

Alan etujärjestö Suomen Tekstiili & Muoti ry:n mukaan viime vuonna vaatteita valmistavia yrityksiä lopetti Suomessa kaikkiaan 330. 

Lopettaneiden yritysten määrä kasvoi selvästi edellisvuodesta, jolloin niitä oli 186. Heikko kotimainen kysyntä on tällä hetkellä suurin este kasvulle.

Asiantuntija Ville Salonen Suomen Tekstiili & Muoti ry:stä sanoo rahankäyttötilastojen kuitenkin osoittavan, että rahaa käytetään yhä enemmän muotiin.

– Selkeänä yhtenä syynä nousee se, että viime vuonna tekstiili- ja muotialan osalta ultrapikamuotia tilattiin 10 miljoonaa pakettia Suomeen ja ennuste tälle vuodelle näyttää, että se saattaa jopa kaksinkertaistua.

Lisää aiheesta:

Curly Girl -metodi räjäytti Ilpon, 56, yrityksen liikevaihdon: ”Yhtäkkiä kaupat alkoivat huutaa, että valmistakaa tätä lisää"Erehdys kirjanpidossa toi 15 000 euron maksurästin, järkyttävä lasku oli sulkea pienyrityksen ovet lopullisesti – sitten Paula keksi selviytymiskeinon: "Ymmärsin, että konkurssia on vältettävä kaikin keinoin""Minulta usein kysytään, jääkö niistä tikkuja" – ennakkoluuloja herättänyt suomalainen puudildo lähtee maailmanvalloitukseenJoonas, 26, pääsi Forbesin arvostetulle listalle – miehen perustaman nettisivuston läpi liikkuu jo kymmeniä miljoonia eurojaLettileggingsit tekivät suomalaisesta autotallifirmasta vanhempien kulttisuosikinVaatekauppa siirtyy mobiiliin - oma stylisti pian pikaviestin päässä
MuotimaailmaVaatteetPikamuotiKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Muotimaailma
  • 5.11.18:10
    Verkkokauppa

    Sheinin nettikauppa suljetaan Ranskassa – mielenosoittajat tunkeutuivat kaupan avajaisiin

  • 28.10.12:52
    Kauneus ja tyyli

    Sami Sykkö nimeää suomalaisten muotimerkkien helmasynnin

  • 9.10.09:05
    Muotinäytökset

    Suomalainen keppistelijä Ada säteili Adidaksen näytöksessä: "Nouseva tähti uudessa urheilulajissa"

  • 10.9.09:15
    Vaatteet

    Heidi kertoo, miten kahdeksasta vaatteesta saa jopa 20 eri asua

  • 5.9.15:22
    Muotisuunnittelijat

    Donatella Versacelta koskettavat sanat edesmenneelle Giorgio Armanille