Mainos

Suomalaiset kertoivat, mitkä ominaisuudet tekevät ihmisestä seksikkään – naisten ja miesten vastauksissa selkeitä eroja

0:26
Videolla naiset kertovat, kuinka kauan unelmien yhdyntä kestää.

Ulkoisten piirteiden sijaan Kaalimato.com selvitti, mitä ominaisuuksia suomalaiset pitävät seksikkäitä. Kyselytutkimuksesta selvisi, että lähes puolet suomalaisista liputtaa seksikkään katseen puolesta. Naisilla ja miehillä seksikkäimpien ominaisuuksien kärkikahinoissa kilpailevat varsin erilaiset asiat. Perinteiset seksikkyyden symbolit, kuten maine ja mammona, ovat monien mielestä jo menneen talven lumia.

Kaalimadon tuoreen kyselyn mukaan joka kolmas suomalainen arvioi säännöllisesti muiden ihmisten seksikyyttä. Kolme seksikkäintä ominaisuutta ihmisessä ovat suomalaisten mielestä katse, hymy sekä luotettavuus.

Naisiin katse vetoaa selvästi paremmin kuin miehiin, mutta miehet pitävät sen sijaan hymyä seksikkäimpänä ominaisuutena.

– Syy siihen, miksi hymy ja katse nousevat kaikilla ihmisillä seksikkäiden ominaisuuksien kärkeen, on hyvin luonnollinen. Hymystä välittyy ystävällisyyttä, empaattisuutta ja positiivista elämän asennetta, ja katseesta puolestaan läsnäoloa, yhteyttä ja turvallisuutta. Kaikki nämä asiat ovat tärkeäitä ihmisten välisessä kanssakäymisessä ja siksi ne ovat yleismaailmallisesti vetovoimaa ja kiinnostusta herättäviä ominaisuuksia, Kaalimato.comin seksuaaliterapeutti Annukka Lavikainen sanoo tiedotteessa.

Suomalaisiin vetoaa erityisesti:

  • katse (45 prosenttia vastaajista)
  • hymy (39 prosenttia vastaajista)
  • luotettavuus (37 prosenttia vastaajista

Suomalaisiin naisiin erityisesti vetoaa:

  • katse (51 prosenttia vastaajista)
  • luotettavuus (44 prosenttia vastaajista)
  • läsnäolo (43 prosenttia vastaajista)
  • huumorintaju (41 prosenttia vastaajista)
  • itsevarmuus (37 prosenttia vastaajista)

Suomalaisiin miehiin erityisesti vetoaa:

  • hymy (42 prosenttia vastaajista)
  • suloisuus (24 prosenttia vastaajista)
  • omaa silmää miellyttävä tyyli (24 prosenttia vastaajista)

Maine ja mammona eivät kiinnosta

Stereotyyppisesti varallisuutta, menestystä, kapinahenkisyyttä ja vaikutusvaltaista asemaa on pidetty vetovoimaa herättävinä tekijöinä. Kaalimadon tutkimuksen mukaan suomalaiset syttyvät kuitenkin aivan toisenlaisista ominaisuuksista.

Suomalaisiin naisiin vetoaa erityisesti luotettavuus, läsnäolo, huumorintaju ja itsevarmuus. Vajaa kolmannes naisista pitää myös uskollisuutta seksikkäänä ja yli neljännes kertoo syttyvänsä äänestä.

Vain alle 10 prosenttia naisista pitää suloisuutta vetovoimaisena ominaisuutena. Miehiin suloisuus kuitenkin tepsii suuremmalla todennäköisyydellä. Lähes joka neljäs mies arvioi myös omaa silmää miellyttävän tyylin seksikkääksi.

– Naiset hakevat yleensä miehiä monimutkaisempia merkityksiä kiinnostuessaan toisesta henkilöstä, joten pelkät ulkoiset ominaisuudet eivät välttämättä riitä herättämään naisen kiinnostusta. Tutkimustulokset kertovat ennen kaikkea tämän hetkisestä arvomaailman muutoksesta, jossa parisuhdetta ylläpitävät syvemmät arvot, kuten pysyvyys ja luotettavuus, ovat yhä ihaillumpia ominaisuuksia toisessa ihmisessä. Nykypäivänä naiset tulevat myös toimeen omillaan, joten kumppaniehdokkaan varakkuus ei merkitse naisille samalla tavalla kuin joskus ennen, Lavikainen kertoo.

Vanhemmilla sukupolvilla korostuu erilainen arvopohja

Vaikka kaikenikäiset suomalaiset ovatkin hyvin samaa mieltä katseen ja hymyn vetovoimasta, eri ikäryhmissä korostuu tietyt seksikkyyttä henkivät ominaisuudet. Empatiakyvyn, rehellisyyden ja uskollisuuden mieltävät seksikkääksi eritysesti 55–70-vuotiaat suomalaiset. Itsevarmuudesta pitävät sen sijaan erityisesti 18–44-vuotiaat suomalaiset.

– Vanhempien ihmisten arvomaailma heijastelee elettyä elämää, jossa esimerkiksi pitkiä parisuhteita on aina pidetty arvossaan. Itsevarmuus saatetaan puolestaan mieltää eri ikäisten keskuudessa hieman eri tavalla – nuorille se saattaa henkiä ennen kaikkea sinut itsensä kanssa olemisesta, Lavikainen arvioi.

Tutkimustiedot perustuvat Kaalimato.comin tilaamaan ja Pohjoisranta BCW:n analysoimaan kyselytutkimukseen. Tutkimusaineisto koottiin verkkotutkimusyhtiö Bilendin kansalaispaneelissa toukokuussa 2019. Tutkimukseen vastasi 1 000 iältään yli 18-vuotiasta suomalaista, ja lähtöotos on kansallisesti edustava. 

Lähde: Kaalimato

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja