Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
4:24Miten Beirutin räjähdys pääsi tapahtumaan? Räjähdeasiantuntija kertoo, millainen aine on ammoniumnitraattiMiten Beirutin räjähdys pääsi tapahtumaan? Räjähdeasiantuntija kertoo, millainen aine on ammoniumnitraatti
Julkaistu 12.08.2020 06:48
Toimittajan kuva
Janne Hopsu

janne.hopsu@mtv.fi

Libanon suree yhä viime viikon massiivista räjähdeonnettomuutta Beirutin satamassa, ja maa on yhä pahemmin tuuliajolla. Mutta kuka omisti 2 750 tonnin räjähdeherkän ammoniumnitraattilastin?

Näkyvimmin lastiin on yhdistetty Kyproksella asuva venäläinen liikemies Igor Gretshushkin, jota viranomaiset Reutersin mukaan viime viikolla kuulustelivat.

Uutistoimisto Reutersin selvityksen mukaan ammoniumnitraatin omistaja on kuitenkin kaikkea muuta kuin selvää.

Lastiin ja sitä kuljettaneeseen Rhosus-laivaan liittyy myös muita omituisia tai ainakin toistaiseksi hämäräksi jääviä asioita, lastin omistajuudesta sen vakuuttamiseen, ja esimerkiksi siihen, miten alus oli todettu kunnoltaan puutteelliseksi Sevillassa heinäkuussa 2013.

Lue myös: Viranomaiset etsivät venäläistä liikemiestä: Beirutin räjähdyksen aiheutti venäläislaivan kemikaalilasti – viranomaiset varoittelivat "kelluvasta pommista"

Omistaja Panamassa?

Alus kulki Moldovan lipun alla, ja sen omistava yhtiö on Reutersin näkemien dokumenttien mukaan panamalainen Briarwood Corp. Uutistoimisto ei ole saanut tätä kirjoittaessa vahvistusta omistajuudesta yhtiöltä.

Laivan oli vuokrannut käyttöönsä Marshallinsaarilla rekisteröity Teto shipping -osakeyhtiö, joka Reutersin mukaan olisi lakkautettu 2014.

Reutersin haastatteleman laivan kapteenin Boris Prokoshevin mukaan ”Gretshushkin ja Teto ovat sama kokonaisuus”. Teto ei vastannut Reutersin lähettämään sähköpostiin, jonka se sai Prokoshevilta.

Lue lisää: Nyt puhuu Beirutin räjähdyksen aiheuttanutta ammoniumnitraattia kuljettaneen venäläisaluksen kapteeni: palkatta työskennellyt miehistö hylkäsi aluksen, yhtiöllä ei varaa satamamaksuihin

Kuka omisti Beirutiin hylätyn läpimädän laivan ja kohtalokkaan ammoniumnitraattilastin? Vyyhtiin on sotkeutunut vaikenevia liikemiehiä, epämääräisiä tarkastajia ja veroparatiisimaiden yhtiöitä

Rustavi Azot LLC -yhtiön valmistama ammoniumnitraatti lastattiin Rhosusiin Georgiassa syyskuussa 2013.

Päämääränä piti olla Mosambik, minne kemikaalin oli tilannut sikäläinen räjähdeyhtiö Fábrica de Explosivos Moçambique -yhtiö. Rahtialus saapui marraskuussa 2013 Beirutiin, jonka satamaan se huonokuntoisena upposi 2018.

Lasti siirrettiin huonokuntoiseen varastoon

Lasti siirrettiin varastorakennukseen numero 12, joka sekin osoittautui ajan mittaan huonokuntoiseksi.

Viranomaiset ohjeistivat viimein kesäkuussa varastolle vartijat. Rakennuksen yhdessä seinässä oli reikä ja yksi ovista oli pois sijoiltaan.

Varastoa saapui remontoimaan joukko syyrialaisia työntekijöitä ilman ohjausta. Miehet suorittivat hitsausta, mistä lähtenyt kipinä sytytti tulipalon, joka levisi rakennuksessa olleisiin ilotulitteisiin. Palosta syntynyt kuumuus lopulta räjäytti 2 750 tonnia ammoniumnitraattia.

Beirut räjähdys 4.8.2020 1Näky satama-alueella oli pysäyttävä räjähdyksen jälkeen.imago images/Xinhua/ All Over Press

Lue myös: Satelliittikuvista paljastuu Beirutin räjähdyksen tuhojen laajuus – satamasta kirjaimellisesti puuttuu osa

Lue myös: Pysäyttävää dronekuvaa - tältä Beirutissa näyttää tuhoisan räjähdyksen jälkeen

Mutta palataan Rhosuksen aiempiin vaiheisiin.

Alus pysäytettiin Sevillassa huonon kunnon takia

Alus oli jo kesällä 2013 pysäytetty 13 päiväksi Sevillassa. Muun muassa aluksen kannella todettiin olevan syöpymiä, sen ovissa oli toimintavikoja, ja apumoottoreissa puutteita.

Reutersin mukaan laiva oli vakuuttamaton, vaikka kansainvälisten sopimusten mukaan kaupalliset alukset on aina vakuutettava. Sotshissa asuva kapteeni Prokoshev sanoi nähneensä laivan vakuutustodistuksen, mutta ei ole varma näkemänsä aitoudesta.

Laiva pääsi jatkamaan matkaa Sevillasta, kun sen tarkastukseen ehkä oli osallistunut georgialainen tarkastusyhtiö Maritime Lloyd. Yhtiö oli ainakin antanut sertifikaatin laivasta.

Yhtiön yksi tarkastaja Teimuraz Kavtaradze sanoo, ettei hän voi vahvistaa, antoiko yhtiö Sevillan satamaviranomaisille tarkastusdokumentteja. Kavtaradze työskenteli Maritime Lloydissa jo 2013, mutta muu henkilökunta ja johto on sen jälkeen vaihtunut.  

Reutersin mukaan yhtiö ei kuulu kaikkein laajimmin käytettyihin ja nimekkäimpiin alan toimijoihin.

Kenelle lasti kuului?

Ottaja ei ole huudellut nimeänsä julkisuudessa, ja syy on selvä.

Beirutiin saapuessaan alus oli yhä kaikkea muuta kuin hohtavan hyvässä kunnossa. Oli myös erimielisyyttä satamamaksujen maksajasta.

Rhosuksen kapteenin ja kahden laivan miehistön jäsenen mukaan laivan de facto -omistaja oli Greshutshkin, joka antoi ohjeen pysähtyä ennakolta suunnittelematta Beirutiin, jotta aluksen otettaisiin lisää rahtia.

Reutersin mukaan lastin luotottajat syyttivät aluksen laillista omistajaa, panamalaista yhtiötä, aluksen ja rahdin hylkäämisestä. Luotottajien edustaja, beirutilainen lakitoimisto Baroudi & Associates ei vastannut uutistoimiston kysymykseen laivan laillisesta omistajasta.

Lastin arvo vuoden 2013 hinnoilla oli noin 700 000 Yhdysvaltain dollaria.

Ammoniumnitraattia Georgiassa valmistanutta Rustavi Azot LLC -yhtiötä ei enää ole. Sen aiemmin omistamaa tehdasta pyörittää nyt JSC Rustavi Azot -yhtiö, joka ei halua kommentoida lastin omistajuudesta mitään.

Mosambikilaisyhtiö maksaa vasta vastaanottaessaan

Mosambikilainen FEM-räjähdeyhtiö puolestaan sanoo, ettei se ollut lastin omistaja. Yhtiön edustajan Antonio Cunha Vazin mukaan FEM oli sopinut maksavansa vasta, kun rahti oli perillä.  

FEM:n mukaan se oli tilannut lastin kauppayhtiö Savaro Ltd:n kautta. Sillä on rekisteröityä toimintaa Lontoossa ja Ukrainassa, mutta yhtiön nettisivu ei ole toiminnassa.

Reuters kävi kolkuttelemassa yhtiön ilmoittaman osoitteen salvattua ovea Lontoon muodikkaassa Shoreditchissa, tuloksetta. Savaron Lontoon yhtiön liettualainen, Kyproksella asuva johtaja Greta Bieliene ei vastannut Reutersin kysymyksiin.

Savaron Ukrainan-johtajaa Vladimir Verbonolia Reuters ei tavoittanut.

Kauppaa ex-Neuvostoliitosta Afrikkaan

Reutersin tavoittaman, nimettömänä pysyttelevän alan asiantuntijan mukaan Savaro muun muassa on kaupannut entisissä Neuvostoliiton sosialistisissa tasavalloissa valmistettuja lannoitteita Afrikkaan.

Omistaja kiinnostaa paitsi Libanonissa, myös muualla maailmalla.

Merillä kulkenee aluksia, joiden kunto kaipaa kohennusta, laivan lastin tilaaja tai omistaja on piilotettu, ja joiden rahti voi osoittautua hengenvaaralliseksi leväperäisyyden takia tai väärissä käsissä tai väärässä paikassa.

Katso myös: Uskomaton video 10 kilometriä Beirutin räjähdyspaikalta: Kummituksen näköinen savupallo aiheuttaa hetkessä valtaisan paineaallon

Räjähdeasiantuntija: Beirutin "maailmanloppu" vastasi pientä ydinasetta, sienipilven väri kertoo, ettei kyse ollut vain ammoniumnitraatista

Beirut yhä kaaoksen vallassa räjähdyksen jäljiltä – vesi ja ruoka on lopussa, samalla koronatartunnat nousevat vauhdilla: "Tilanne on katastrofaalinen"

Lisää aiheesta:

Vaarallinen rahtialus ajelehtii kohti Ruotsia – tällä taholla vastuu, jos jotain käyLibanonin presidentti ei halua räjähdyksestä kansainvälistä tutkintaa – valtavat viljasiilot tuhoutuivat ja maata uhkaa pula leivästäNyt puhuu Beirutin räjähdyksen aiheuttanutta ammoniumnitraattia kuljettaneen venäläisaluksen kapteeni: palkatta työskennellyt miehistö hylkäsi aluksen, yhtiöllä ei varaa satamamaksuihinViranomaiset etsivät venäläistä liikemiestä: Beirutin räjähdyksen aiheutti venäläislaivan kemikaalilasti – viranomaiset varoittelivat "kelluvasta pommista"Beirutin jättiräjähdyksen aiheuttanut ammoniumnitraatti makasi vuosikausia satamavarastossa – tulli pyysi toistuvasti sen poistamistaBeirutissa räjähtänyt lannoiteaine oli lojunut satamassa jo 6 vuotta – venäläisliikemies hylkäsi rahtilaivan ja miehistön mentyään konkurssiin
BeirutUlkomaatOnnettomuudetKyprosVenäjä

Tuoreimmat aiheesta

Beirut
  • 5.6.23:45
    Israelin ja Hizbollahin sota

    Israel iski Hizbollahin tukikohtiin Beirutissa

  • 26.11.202416:08
    Israel

    Libanonissa hyökkäystään jatkanut Israel aloitti laajat iskut Beirutin eteläpuolella

  • 23.11.202421:16
    Lähi-itä

    Israel iski ohjuksilla Beirutin keskustaan, toistakymmentä kuoli

  • 17.11.202415:04
    Israelin ja Hizbollahin sota

    Israel surmasi Hizbollahin tiedottajan

  • 24.10.202407:29
    Israelin ja Hizbollahin sota

    "Koko kaupunki tärisi" – Israel iski maailmanperintökohteeseen Libanonissa