Mainos

Kuinka paljon on sopivasti? Liiallisella tai liian vähäisellä liikunnalla huomattavia terveysriskejä

Pitäisikö liikkua joka päivä? Kuinka pitkä juoksulenkki riittää? Ravitsemusfysiologi kertoo, mikä liikuntamäärä olisi kaikkein optimaalisin.

Vaikka liikuntaa pidetään yleisesti terveellisenä asiana, voi liiallisella liikunnalla olla yhtä vakavia seurauksia kuin liikkumattomuudellakin. Tutkimusten mukaan nämä molemmat ääripäät ovat yhteydessä muun muassa kohonneeseen syöpäriskiin.

Oman terveyden kannalta liikunta tuleekin pitää kohtuudessa ja ruokavalio tasapainossa. 

Elimistön tulisi olla tasapainossa

Liikunnan haitallisuus syntyy vapaiden radikaalien seurauksena. Liikkuessa elimistö kuluttaa energiaa, jolloin syntyy myös elimistölle haitallisia vapaita radikaaleja, jotka johtavat soluvaurioihin.

Vapaat radikaalit ovat elämälle välttämättömiä, mutta niiden liiallinen esiintyminen elimistössä aiheuttaa merkittäviä terveysongelmia, kuten syöpää ja aivoverenkiertohäiriöitä. Voimme suojautua näiltä ongelmilta antioksidanttien avulla.

Antioksidantteja saa monista ruoista, kuten kasvikunnan tuotteista. Myös liikunta lisää antioksidanttien määrää elimistössämme.

– Vapaat radikaalit saavat aikaan sen, että tunnemme itsemme väsyneeksi treenin jälkeen. Sama ilmiö tapahtuu myös flunssan aikana. Väsymys on viesti, että meidän tulisi levätä, ruotsalainen ravitsemusfysiologi Fredrik Paulúnin kertoo.

Ei pidä kuitenkaan ajatella, että liikunta olisi vaarallista. Kohtuullinen liikunta nimittäin tuottaa elimistössämme myös antioksidantteja, jotka kumoavat liikuntasuorituksessa syntyneiden vapaiden radikaalien haitat.

Liikunnan haitallisuus syntyy silloin, jos liikkuu enemmänkin kuin olisi tarpeen. 

– Ei tule liikkua liikaa, sillä vaikka liikunta tuottaakin antioksidantteja, se tuottaa yhä enemmän vapaita radikaaleja. Näiden kahden asian tulisi olla tasapainossa.

Jokainen meistä on paras henkilö arvioimaan oloaan

Liiallinen vapaiden radikaalien määrä elimistössä voi johtaa helposti muun muassa erilaisiin tulehduksiin ja aiheuttaa huomattavaa väsymystä. Paulúnin mukaan jokainen meistä on itse paras henkilö arvioimaan sitä, liikkuuko liikaa. Jos esimerkiksi tunnet itsesi erityisen väsyneeksi, kannattaa omia liikuntatottumuksia pohtia.

– Lyhyet treenit, viiden kilometrin juoksu tai 40 minuuttia salilla useamman kerran viikossa pitävät antioksidanttitason hyvänä, Paulún toteaa. 

Hän suositteleekin, että jos haluat pysyä terveenä, suojautua sairauksilta ja palautua hyvin, kannattaa liikkua useamman kerran viikossa pieniä määriä kerrallaan, hyvää ruokavaliota unohtamatta.

Muista aloittaa liikunta maltilla

Kohtuullisuus kannattaa muistaa myös liikuntaharrastusta aloittaessa. Hyvässä kunnossa olevien ja terveellisesti syövien keho taistelee jo valmiiksi liikuntasuorituksen aiheuttamaa hapetusta vastaan, mutta pitkän tauon liikunnasta pitäneillä henkilöillä antioksidanttitaso voi olla alhainen.

Erityisen alhainen tämä on silloin, jos ruokavaliossa on puutteita antioksidanttipitoisista ruoista, kuten hedelmistä ja täysjyvästä. 

– Kun aloittaa liikunnan pitkän tauon jälkeen, tulisi liikunta aloittaa todella maltillisesti, Paulún muistuttaa.

Vaikka liikuntakärpänen olisikin puraissut pitkän tauon jälkeen, runsas liikunta voi tehdä elimistöllesi hallaa, jolloin myös riski liikunnan loppumiseen kasvaa. 

Kaipaatko treenivinkkejä? Katso vinkit videoilta:

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.