Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Joitakin rallioppeja kannattaa hyödyntää myös liikenteessä

Julkaistu 30.09.2016 17:56

MTV LIFESTYLE

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Tällä viikolla vastaajana on Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Voiko liikenteessä hyödyntää kilvanajon oppeja, kuten ajolinjoja?

Vastaus: Autokilpailu ja normaali liikenne ovat kaksi eri maailmaa, joita ei pääsääntöisesti pidä sotkea keskenään. Tietyistä kilpa-ajajien käyttämistä toimintatavoista voi kuitenkin ammentaa oppia myös arkiliikenteeseen.

Autokilpailuissa ei ole ulkopuolista liikennettä

Autokilpailuissa ajetaan radalla tai suljetuilla tieosuuksilla. Esimerkiksi rallissa kuljettajan ei tarvitse pelätä, että erikoiskokeella tulisi vastaan muuta liikennettä. Tämä sekä huolellinen nuotitus mahdollistavat sen, että kuljettaja voi ajaa mäennyppylälle hurjalla tilannenopeudella, vaikkei hän todellisuudessa näe nyppylän taakse. Tosielämän liikenteessä tämä ei ole mahdollista.

Vastaavasti kaarreajolinjan vetäminen suoraksi, saattaa normaalielämässä kostautua hyvinkin äkkiä, jos joku tulee vastaan tai sattuu ohittamaan samanaikaisesti.

Kilvanajosta tuttujen nopeuksien tai ajolinjojen käyttö normaaliliikenteessä on kuin pelaisi venäläistä rulettia. Hyvä tuuri loppuu ennemmin tai myöhemmin ja lopulta noutaja tulee varmasti.

Kilpa- ja vakioautojen rakenteelliset erot

Kilvanajossa käytetyt autot eroavat vakioautoista myös rakenteellisesti. Vaikka autojen korit muistuttavatkin ulkoisesti toisiaan, ei niillä ole keskenään juuri mitään tekemistä. Kilpa-autojen koreja vahvistetaan erilaisin turvakaarin. Kuljettaja ja kartturi köytetään istuimiinsa huomattavasti normaaleja kolmepistevöitä järeämmin kuusipisteturvavöin, minkä lisäksi he molemmat käyttävät kypärää ja niskatukea. Näin ollen ralliautosta saatetaan nousta ulos hurjankin ulosajon jälkeen, kun taas vastaavassa tilanteessa vakiorakenteisen auton katto olisi saattanut painua jo kuolettavasti kasaan.

Myös rakenteelliset erot siis puoltavat alhaisempien ajonopeuksien ja sovittujen ajolinjojen käyttöä vakioautolla liikenteen joukossa ajettaessa.

Näitä oppeja sen sijaan on syytä soveltaa myös normaaliliikenteessä

Kilvanajossa on kuitenkin myös tiettyjä asioita, joista kannattaa ammentaa oppia normaaliliikenteeseen. Päällimmäisenä tulevat mieleen ajoasento ja ohjauspyörän käsittely.

Valitettavan usein näkee erityisesti nuorten mieskuljettajien syyllistyvän lähes makuuasennossa ajamiseen. Tämä on käsittämätön trendi, mikä tuntuu jatkuvan vuodesta toiseen.

Katsellessani näiden nuorten testosteronikranaattien lippalakkien lippoja takasivuikkunasta en voi olla ihmettelemättä muutamaa asiaa:

  • Miten kuljettaja näkee autosta ulos?
  • Miten kuljettaja pystyy ohjaamaan autoa?
  • Miten kuljettaja pystyy hätäjarruttamaan tarvittaessa?
  • Miten kuljettaja pysyy turvavöissä mahdollisessa törmäystilanteessa?

Suosittelenkin, että jokainen ratin takana makaaja katsoo hetken incar-kuvaa ralliautosta ja kiinnittää huomioita seuraaviin asioihin:

  • Missä asennossa on ralliauton kuljettajan selkänoja?
  • Millainen ote ralliauton kuljettajalla on ohjauspyörästä?
  • Millaisessa kulmassa ovat ralliauton kuljettajan käsivarret?

Paras mahdollinen näkeminen autosta ulos on tilanteiden ennakoinnin kannalta erityisen tärkeää. Ajoasennolla on näkemisen kannalta olennainen merkitys. Makaavassa asennossa ajavan kuljettajan näkökenttään jää huomattavasti enemmän katveita kuin pää pystyssä ajavalle kuljettajalle.

Kuljettajan istuin välittää auton liikkeet kuljettajalle perstuntuman kautta. Jos kuljettaja makaa autossa, tämä perstuntuma jää sangen ohueksi tai sitä ei ole ollenkaan. Näin kuljettaja ei tunnista esimerkiksi auton luistoja riittävän ajoissa eikä hän näin ollen ehdi reagoida niihin riittävän nopeasti.

Jotta nopea reagointi tuottaisi toivotun lopputuloksen, pitää kuljettajan käskyjen välittyä auton kautta tien pintaan juuri oikeanlaisina, määrätietoisesti ja tarkasti. Tämän edellytyksenä on oikeanlainen ote ohjauspyörästä. En muista nähneeni kilvanajajan pitävän ratista kiinni yhden käden kämmenpohjalla. Heillä ei ole varaa otteen lipeämiseen ja sen aiheuttamaan luiskahdukseen ajolinjalta. Mielestäni tähän ei ole kyllä varaa normaaliliikenteessäkään, vaikka kämmenpohjalla rattia leipovien kuljettajien määrästä voisi hyvinkin muuta päätellä.

Pystyssä oleva selkänoja mahdollistaa ohjauspyörän helpon, nopean, tarkan ja määrätietoisen käsittelyn käsivarsien jäädessä koukkuun. Tämän lisäksi, mahdollisessa hätäjarrutuksessa pystyssä oleva selkänoja toimii kuljettajalle tukena ja antaa hänelle mahdollisuuden painaa jarrupoljinta nopeammin ja voimakkaammin. Näin saadaan aikaan paras mahdollinen hidastuvuus. Makaava kuljettaja vain liukuu taaksepäin ”sängyllään” jarrupoljinta tavoitellessaan ja tehokas jarrutus jää tekemättä.

Myöskään turvalaitteista ei saada suunniteltua turvallisuushyötyä, jos kuljettaja istuu eri tavalla kuin on tarkoitettu.teppoboxi

4:00Toimittaja ralliauton kartanlukijana

Lisää aiheesta:

Uusien autojen varusteiden aatelia: "Soisi yleistyvän"Toimi näin, jos joudut hirvikolariin – omilla valinnoillakin voi välttää onnettomuudenMiksi mopoauto on liikenteessä niin turvaton?Liukkaat kelit tulevat taas – mistä huomaa, ettei auto ole enää hanskassa ja miten kannattaa toimia? Voiko varautua jotenkin?Miten kuljettaja selviää talvesta hengissä?Voiko "luun ulkona"-pitämisestä tai käden lepuuttamisesta auton katolla saada sakkoja? Entäpä jalat, saako niitä roikuttaa ikkunasta?
Teppo VesalainenLiikenneturvallisuusRalliAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Teppo Vesalainen
  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 6.9.11:55
    Auton toiminta

    Miten kaukovaloja käytetään moottoritiellä? Toimi ohitustilanteessa näin

  • 30.8.11:55
    Auton toiminta

    Tiedätkö, milloin takavalot palavat? Tämä auton valoista pitää tietää

  • 23.8.11:55
    Hirvikolarit

    Pitääkö hirvi väistää aina peräpuolelta? "Kuljettaja saattaa tehdä hölmön ja kohtalokkaan virheen"

  • 20.8.20:06
    Sähköautot

    Miten painavan sähköauton turvallisuusriskit on huomioitu mahdollisessa törmäyksessä?