Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.
Tällä viikolla vastaajana on Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Voiko liikenteessä hyödyntää kilvanajon oppeja, kuten ajolinjoja?
Vastaus: Autokilpailu ja normaali liikenne ovat kaksi eri maailmaa, joita ei pääsääntöisesti pidä sotkea keskenään. Tietyistä kilpa-ajajien käyttämistä toimintatavoista voi kuitenkin ammentaa oppia myös arkiliikenteeseen.
Autokilpailuissa ei ole ulkopuolista liikennettä
Autokilpailuissa ajetaan radalla tai suljetuilla tieosuuksilla. Esimerkiksi rallissa kuljettajan ei tarvitse pelätä, että erikoiskokeella tulisi vastaan muuta liikennettä. Tämä sekä huolellinen nuotitus mahdollistavat sen, että kuljettaja voi ajaa mäennyppylälle hurjalla tilannenopeudella, vaikkei hän todellisuudessa näe nyppylän taakse. Tosielämän liikenteessä tämä ei ole mahdollista.
Vastaavasti kaarreajolinjan vetäminen suoraksi, saattaa normaalielämässä kostautua hyvinkin äkkiä, jos joku tulee vastaan tai sattuu ohittamaan samanaikaisesti.
Kilvanajosta tuttujen nopeuksien tai ajolinjojen käyttö normaaliliikenteessä on kuin pelaisi venäläistä rulettia. Hyvä tuuri loppuu ennemmin tai myöhemmin ja lopulta noutaja tulee varmasti.
Kilpa- ja vakioautojen rakenteelliset erot
Kilvanajossa käytetyt autot eroavat vakioautoista myös rakenteellisesti. Vaikka autojen korit muistuttavatkin ulkoisesti toisiaan, ei niillä ole keskenään juuri mitään tekemistä. Kilpa-autojen koreja vahvistetaan erilaisin turvakaarin. Kuljettaja ja kartturi köytetään istuimiinsa huomattavasti normaaleja kolmepistevöitä järeämmin kuusipisteturvavöin, minkä lisäksi he molemmat käyttävät kypärää ja niskatukea. Näin ollen ralliautosta saatetaan nousta ulos hurjankin ulosajon jälkeen, kun taas vastaavassa tilanteessa vakiorakenteisen auton katto olisi saattanut painua jo kuolettavasti kasaan.

