Lauantai on Suomen MM-rallin pisin päivä, kun ohjelmassa on kahdeksan erikoiskoetta ja 142 ek-kilometriä. MTV Urheilu seuraa päivän tapahtumia tässä artikkelissa.
Lue myös: Ott Tänak ajoi katsastajan päälle – Suomen MM-rallin tuomaristolta iso rangaistus
Lue myös: Oliko tässä rallikauden arvokkain pelastus?
Lue myös: Jari-Matti Latvala ruoski itseään – "Meni vähän tunteisiin"
Tilanne 14/20 ek:n jälkeen:
Sija: | Kuljettaja: | Talli: | Aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 1.36.46,5 |
2. | Thierry Neuville | Hyundai | +14,9 |
3. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +16,4 |
4. | Takamoto Katsuta | Toyota | +28,4 |
5. | Sebastien Ogier | Toyota | +35,2 |
6. | Elfyn Evans | Toyota | +38,5 |
7. | Sami Pajari | Toyota | +46,7 |
8. | Josh McErlean | M-Sport | +2.34,0 |
9. | Gregoire Munster | M-Sport | +3.18,1 |
10. | Martins Sesks | M-Sport | +4.04,5 |
xx. | Ott Tänak | Hyundai | +6.43,2 |
Perjantain ohjelma:
EK16 Västilä 2 – 18,94 km | klo 16.42 |
EK17 Päijälä 2 – 20,19 km | klo 17.36 |
EK18 Leustu 2 – 16,44 km | klo 19.05 |
Seuranta:
EK16 Västilä 2 – 18,94 km
Klo 17.05: Evans alittaa Tänakin ajan 5,3 sekunnilla.
– Tie kuivuu nopeasti. Tein pari virhettä alussa ja oli vähän tilannettakin, kun löin vahingossa vapaan vaihdelaatikosta päälle.
Klo 17.03: Väliajoissa Pajari on 4,4 km kohdalla 0,5 sekuntia Ogieria nopeampi.
Klo 17.00: Sesks suhtautuu edellisen pätkän murheisiin huumorilla. Tänakista latvialainen jää 8,3 sekuntia.
– Oli kiva ajaa, kun näki eteensä ja muutakin kuin vain tien reunat.
Klo 16.58: Väliajoissa Ogier on tulossa kovinta vauhtia. Ensimmäiseen väliaikaan ranskalainen on 0,2 sekuntia Evansia ja 0,8 Tänakia edellä.
Klo 16.53: Tänak maalissa. Pohjat tauluun 17,6 sekunnin erolla Munsteriin.
– Jokainen pätkä on olosuhteiltaan erilainen. Täällä oli täysin kuivaa. Nautiskellaan ajamisesta.
Klo 16.45: Sitten saadaan todellista vauhtimittaria kehiin, kun Ott Tänak ampuu pätkälle.
Klo 16.42: Munster reitillä. Aurinko paistaa ja ainakin erikoiskokeen alku näyttää kuivalta.
Klo 16.30: Sitten karavaani suuntaa kohti Västilää, jossa aamupäivällä nopein oli Rovanperä peräti 3,7 sekunnin erolla Neuvilleen. Nähdäänkö nyt samanlainen hyökkäys?
EK15 Parkkola 2 – 15,51 km
Klo 15.47: Alla ek:n tulokset Rally1-kuskien osalta:
Sija: | Kuljettaja: | Talli: | Aika/ero: |
1. | Sebastien Ogier | Toyota | 7.41,3 |
2. | Ott Tänak | Hyundai | +0,4 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +1,0 |
4. | Kalle Rovanperä | Toyota | +1,2 |
5. | Thierry Neuville | Hyundai | +1,4 |
6. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +2,6 |
7. | Takamoto Katsuta | Toyota | +3,7 |
8. | Sami Pajari | Toyota | +10,6 |
9. | Gregoire Munster | M-Sport | +16,0 |
10. | Josh McErlean | M-Sport | +18,7 |
11. | Martins Sesks | M-Sport | +2:19,4 |
Klo 15.39: Rovanperä peittoaa Neuvillen 0,2 sekunnilla, mutta taipuu Ogierille 1,2 sekuntia.
– Todella vaikeaa. En ole varmaan ikinä ajanut täällä näin vaikeissa olosuhteissa. En ottanut isoja riskejä. Hyvä että ollaan täällä. Toivotaan, että iltapäivällä olosuhteet paranevat. Tuo ei ollut yhtään kivaa.
Klo 15.36: Neuville taipuu Ogierille 1,4 sekuntia. Sama virsi olosuhteista jatkuu. Sen lisäksi belgialaisella on lista auton ongelmista. Niihin lukeutuvat tuulilasi, jarrut ja periaatteessa koko auton säädöt.
– Liukasta. Ainakin olemme täällä ja voimme keskittyä seuraavaan pätkään.
Klo 15.34: Fourmaux aloittaa iltapäivän hyvin. Hän jää Ogierista 2,6 sekuntia. Ero Katsutaan kasvaa 12 sekuntiin kokonaiskilpailussa.
– Paljon mutaa kaikkialla. Yritin pitää ajolinjan tiukkana, koska uran ulkopuolella ei ole yhtään pitoa.
Klo 15.31: Katsuta kiilaa neljänneksi. Tappiota tulee Ogierille 3,7 sekuntia.
– Pitoa on todella vaikea arvioida. Ensin sitä on todella paljon ja seuraavassa hetkessä on mutaa keskellä mutkaa.
Klo 15.28: Pajari taipuu Ogierille 10,6 sekuntia.
– Aika pelottavaa. Todella nopeita osuuksia ja yhtäkkiä on mutaa ja liidät tavallaan siinä päällä. Ei ollut todellakaan helppoa.
Klo 15.24: Ogier alittaa Tänakin ajan 0,4 sekunnilla.
– Vaikea arvioida pitoa. Yritin olla varovainen, mutta se on hankalaa.
Klo 15.20: Sesks maalissa. Tappiota tulee reilu pari minuuttia.
– En tiedä, mitä tapahtui. Lämmityslaite oli päällä, mutta silti tuulilasi meni huuruun. Kartturilla pitäisi olla pidemmät jalat, jotta lasi olisi saatu kuivaksi ilman pysähtymistä.
1:31Sesks ongelmissa.
Klo 15.19: Toyota-kuskeilla on tiukkaa taistelua. Ogier on väliajoissa 0,7 sekuntian Evansia edellä 3,5 km kohdalla.
Klo 15.16: McErlean tulee pätkän alussa tasatahtia Munsterin kanssa, mutta lopussa tulee eroa 2,6 sekuntia.
– Todella vaikeaa. Lätäköitä on joka paikassa ja pitoa on vaikea ennustaa.
Klo 15.13: Tänak tekee pohjat. Samalla Sesks on suurissa ongelmissa, auton tuulilasi on aivan huurussa ja kaksikko joutuu pysähtymään erikoiskokeelle pyyhintähommiin.
Klo 15.10: Munster maalissa.
– Todella haastavat olosuhteet. Paljon vesilätäköitä, hän toteaa.
Klo 15.06: Väliajoissa Tänak tulee todella kovaa kyytiä verrattuna Munsteriin, aivan kuten pitääkin. Kolmen kilometrin kohdalla eroa on jo seitsemän sekuntia.
Klo 15.01: Ja sitten on iltapäivän lenkki vauhdissa. Gregoire Munster on reitillä ja tie näyttää todella liukkaalta.
Klo 14.43: Ralli jatkuu hetken kuluttua, ja Jyväskylässä tulee taivaan täydeltä vettä. Keski-Suomen yli on mennyt erittäin raju sadealue, joka on osunut lenkin ensimmäiselle ja viimeiselle pätkälle.
– Nyt on taas uhkia ja mahdollisuuksia isolla kädellä. En maalaa piruja seinälle, mutta on mahdollisuuksia, MTV Urheilun asiantuntija Janne Ferm sanoo.
EK14 Leustu 1 – 16,44 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 7.15,9 |
2. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +0,6 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +1,1 |
4. | Sebastien Ogier | Toyota | +4,9 |
5. | Takamoto Katsuta | Toyota | +5,0 |
6. | Thierry Neuville | Hyundai | +5,4 |
7. | Sami Pajari | Toyota | +6,0 |
8. | Ott Tänak | Hyundai | +6,9 |
9. | Martins Sesks | M-Sport | +10,2 |
10. | Josh McErlean | M-Sport | +17,3 |
11. | Gregoire Munster | M-Sport | +23,3 |
Klo 14.08: Ja lisää pukkaa:
1:37Kalle Rovanperä havahtui ei-toivottuun viestiin – varoitus säikäytti
1:05Adrien Fourmaux ahdistaa Thierry Neuvillea tosissaan: ”Mahtava aamu”
1:31Jari-Matti Latvala selvitti kaksi hurjaa läheltä piti -tilannetta: ”Ihan kahdella pyörällä”
Klo 13.57: Tästä päivähuollon ensimmäisiä kommentteja:
0:56Sebastien Ogier ihmeissään hurjassa sekuntitaistelussa: “Kyyti ei riitä”
1:09Elfyn Evans varoitteli vaaran paikasta iltapäivään: ”Siinä ei voi kuin toivoa parasta”
2:07Sami Pajari tiukassa taistelussa kahdeksankertaisen maailmanmestarin kanssa: "Haaste ei ole ainakaan helppo"
Klo 13.10: Sitten ohjelmassa päivähuolto. Kuskikommentteja alkaa olla tarjolla tuota pikaa. Paviljongin huoltoalueella aikaa voi kuluttaa kaiken muun lisäksi vaikkapa runkihommissa.
2:48MTV Urheilun Juho Kokko ja Jari Ketomaa runkihommissa: "Puhelin pois, ja tule auttamaan!"
Klo 12.52: Jari-Matti Latvala on taas WRC2:n nopein. Roope Korhonen jää 0,3 sekuntia, ja kokonaistilanteessa Korhosen johto on nyt 7,7 sekuntia. Suomalaisilla siis kaksoisjohto.
2:13Jari-Matti Latvala voittotaistelussa – taas pohja-aika: "Nuoret puskevat aika kovaa"
Klo 12.45: MTV Urheilun asiantuntija Janne Ferm kommentoi Rovanperän lausuntoa seuraavasti:
– Tätä pikkutietä on nyt eiliseen verrattuna. Sinne tulee isoja uria Päijälässä, ja Päijälän lopputie on pikkutietä. Mäkeläntie Parkkolassa ja Parkkolan loppu varsinkin varmasti menee urille. Kallelta järkevää, että jotain keksitään, ja kyllähän siellä on sellainen osasto, joka osaa keksiä siihenkin lääkkeet. Hyvä siitä tulee.
– Sinne vielä vesisateen ennustetaan kasvavan. Ei tämä tylsän puolella ole vieläkään, eikä varmana voi pitää tätä voittoa.
Klo 12.42: Rovanperä päättää aamupäivän lenkin pohja-aikaan. Hän on 0,6 sekuntia nopeampi kuin Fourmaux, ja johtomarginaali kasvaa Neuvillen ongelmien myötä jo 14,7 sekuntiin. Se on aamun kolmas pohja-aika.
– Ihan ok. Aika lailla tullaan se, mitä päästään koko ajan. Iltapäivän lenkillä pitäisi keksiä kyllä autoon jotain, kun tänään on vähän pehmeämpää. Tällaisella ei kyllä pysty ajamaan hirveän varmasti. On vähän vaikeaa pikkutiellä ja urissa. Kokeillaan keksiä siihen jotain.
Klo 12.39: Olihan kova veto Fourmaux'lta! Neuville jää 4,8 sekuntia ja on kokonaistilanteessa enää 0,3 sekuntia tallikaveriaan edellä.
– Minulla oli ison ongelma. Menetin jarrut kahden kilometrin jälkeen. Kesti kauan ennen kuin ne alkoivat taas toimia.
Väliajoissa Neuville oli kylläkin vielä neljässä kilometrissä tasoissa Fourmaux'n kanssa.Valtaosa erosta tuli vasta pätkän puolivälin jälkeen.
Klo 12.36: Fourmaux nipistää 0,5 sekunnilla alle Evansin ajan.
– Ajoin todella hyvin ja puhtaasti. Kuuntelin tarkasti nuottia ja yritin pitää vauhtia yllä.
Klo 12.33: Katsuta tuli alun kovempaa kuin kukaan, mutta maalissa ero kasvaa 3,9 sekuntiin.
– Menin aika leveäksi risteyksessä. Menetin siinä aikaa. Ajoin vähän liian aggressiivisesti. Enää en ole vihainen, mutta en ole tyytyväinenkään.
Klo 12.30: Pajarille tulee loppua kohden yhä enemmän eroa, ja hän on lopulta hitaampi kuin Ogier, joka nousee nyt 0,9 sekunnilla Pajarin edelle viidenneksi.
– Tiukkaa on. Hieno pätkä. Ajaminen oli ihan hyvää, mutta pitäisi olla nopeampi. Tämä on kilpailu, ja aina sitä haluaisi voittaa.
Ogier, Pajari ja Evans mahtuvat nyt siis 2,3 sekunnin sisään sijoilla viisi, kuusi ja seitsemän.
Klo 12.27: Ogier jää Evansista 3,8 sekuntia, ja kokonaistilanteessa Evans nousee jo 2,3 sekunnin päähän.
– Tuntui ihan hyvältä. En pysty sitoutumaan uusilla osuuksilla kovassa vauhdissa.
Tästä seuraa jatkokysymys: Miksi?
– Olen ehkä liian vanha.
Klo 12.24: Evans on 5,8 sekuntia nopeampi kuin Tänak, ja väliakojen perusteella hän on nousemassa yleiskilpailussa jo aivan Ogierin kantaan – ellei jopa edelle.
– En ollut varma, miten tämä tuli. Edellinen tuntui ihan hyvältä, mutta muut tulivat kovempaa. Ehkä vauhtia oli joissain paikoissa vähän liikaakin.
Klo 12.21: McErlean jää Tänakista reilut kymmenen sekuntia Sesks pääsee paljon lähemmäs. Tappiota tulee vain 3,3 sekuntia.
– Meillä oli yksi tosi iso tilanne. Ehdin jo ajatella, että tämä oli tässä. Se oli nopea vasemmalle kääntyvä mutka, jota seurasi nopea oikealle kääntyvä mutka, joka on pitkä ja kirraava. Olimme jo ojassa. Näissä vauhdeissa siinä ei voi tehdä muuta kuin painaa kaasua ja odottaa, mitä tapahtuu.
Klo 12.15: Tänak lyö Munsterin 16,4 sekunnilla. Pientä tihkua tulee, mutta ainakaan Munsterin mukaan se ei vaikuta ajamiseen.
– Taas yksi hieno pätkä. Teen pieniä kokeiluja, ja kunhan ajan vain, Tänak sanoo.
Klo 12.05: Munster liikkeellä.
Klo 12.00: Ja sitten. Aamupäivän viimeinen erikoiskoe on Leustu, joka on ajettu omana pätkänään viimeksi 2019. Keski-Suomessa liikkuu tällä hetkellä kaksikin erittäin voimakasta sadealuetta, mutta tämä pätkä on sadetutkan perusteella jäämässä juuri niiden väliin.
EK13 Päijälä 1 – 20,19 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Thierry Neuville | Hyundai | 9.35,3 |
2. | Takamoto Katsuta | Toyota | +0,9 |
3. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +1,4 |
4. | Kalle Rovanperä | Toyota | +2,7 |
5. | Sebastien Ogier | Toyota | +5,2 |
6. | Sami Pajari | Toyota | +5,6 |
7. | Elfyn Evans | Toyota | +6,8 |
8. | Ott Tänak | Hyundai | +13,4 |
9. | Josh McErlean | M-Sport | +17,3 |
10. | Martins Sesks | M-Sport | +19,8 |
11. | Gregoire Munster | M-Sport | +33,1 |
Klo 11.29: Roope Korhonen teki WRC2-luokassa pohja-ajan. Jari-Matti Latvala pääsi lähimmäs eli 0,9 sekunnin päähän. Korhosen luokkajohto nyt 8,0 sekuntia Latvalaan, joka nousi virolaisten Virvesin ja Linnamäen ohi nelossijalta toiseksi.
Klo 11.15: Rovanperä jää 2,7 sekuntia Neuvillseta. Tv-kuviin saadana rengaspainevaroitus oikeasta takarenkaasta. Ero kokonaistilanteessa kutistuu 9,3 sekuntiin.
Rovanperällä on tuuria, että rengasrikko sattuu näin lähellä maalia. Edellisellä pätkällä saavutetut sekunnit ovat kuitenkin mennyttä.
– Se tapahtui juuri ennen lopun pikkutietä. Onneksi tämä ei kestänyt turhan pitkään. Valitettavaa, mutta emme voi sille mitään.
Käytännössä rengas siis petti noin kaksi kilometriä ennen maalia. MTV Urheilun asiantuntija Janne Ferm sanoo, että renkaassa olleiden jälkien perusteella renkaaseen on osunut kivi.
Klo 11.12: Neuville nappaa kiinnityksen pohja-aikaan. Hän on 0,9 sekuntia nopeampi kuin Katsuta.
– Ero Kalleen on liian iso, mutta meidän täytyy yrittää. Ajoimme hyvin. Luotin vähän enemmän auton takapäähän. Tein keulaan muutoksia, jotta sain perää aktiivisemmaksi. Se ei ole vielä sitä, mitä tarvitsemme, mutta menemme oikeaan suuntaan. Yritän löytää hyvän tasapainon sen kanssa, että keula olisi hyvin voimakas mutkan sisääntulossa ja perä olisi vakaa mutkassa ja sen ulostulossa.
Klo 11.09: Myös Fourmaux tulee komeasti pätkän läpi. Hän jää Katsutan pohjista 0,5 sekuntia.
– Olen kiinnostuneempi kakkossijasta kuin Takasta, Fourmaux kuittaa.
Klo 11.06: Katsuta tulee hurjaa kyytiä. Hän lyö Ogierin 4,3 sekunnilla ja saa kokonaistilanteessa hieman lisää happea.
– Olin sitoutunut. Kahdella ensimmäisellä pätkällä en ollut tyytyväinen. Olin aika vihainen. Nyt päätin puskea. Alussa en tuntenut oloa hyväksi mudalla.
Klo 11.03: Pajarin loppu ei tule parhaalla mahdollisella tavalla. Hän hävisi viiimeisellä kahden kilometrin pikkutiellä Ogierille sekunnin ja taipuu pätkäajoissa 0,4 sekunnilla.
– Ajoin hyvin. Ei ole helppoa. Olosuhde ei ole aina johdonmukainen. Todella lähellä Sebiä, mutta sen pitäisi olla toisin päin. On ihan normaalia, että haluaisin voittaa 8-kertaisen maailmanmestarin. Niin sen pitäisi olla.
Klo 11.00: Ogier alittaa Evansin ajan. Evans tuli lopun hyvin, sillä Ogier menetti siinä puoli sekuntia. Pätkäajassa Ogier silti 1,6 sekuntia nopeampi.
– Taistelen kaikkein eniten itseäni vastaan. Tunne paranee, katsotaan, pystynkö parantamaan vähitellen rytmiäkin. En ole riittävän lähellä äärirajoja.
Klo 10.57: Evansilta verrokkiaika tauluun. Hän on 6,6 sekuntia nopeampi kuin Tänak. Väliajoissa sekä Ogier että Pajari ovat Evansia edellä.
– Ei paras tunne loppua kohden.
Klo 10.53: McErleanilta hyvä veto. Hän jää Tänakista vain 3,9 sekuntia. McErlean ylistää Päijälän pätkää upeaksi tieksi ja antaa myös täyden tunnustuksen omalle kartturilleen Eoin Treacylle.
Klo 10.51: Tommi Mäkinen piipahti MTV Urheilun haastattelussa. Nelinkertainen mestari kertoi arvovieraistaan ja veisteli myös hauskasti Latvalan menestyksestä WRC2-luokassa.
1:14Tommi Mäkisellä arvovieras Paraguaysta – "Ajettin pressan kanssa"
Klo 10.50: Tänak on 19,7 sekuntia nopeampi kuin Munster. Puhdas veto, kuulemma.
Klo 10.47: Munster maalissa ilman ongelmia. Tappiota Tänakille tulee kuitenkin parikymmentä sekuntia. Tuulilasinpyyhkijät ovat käytössä, mutta sade ei ole kovin voimakasta.
Klo 10.36: Seuraava pätkä liikkeelle.
EK12 Västilä 1 – 18,94 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 8.16,3 |
2. | Thierry Neuville | Hyundai | +3,7 |
3. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +4,3 |
4. | Elfyn Evans | Toyota | +4,6 |
5. | Sebastien Ogier | Toyota | +4,7 |
6. | Takamoto Katsuta | Toyota | +7,1 |
7. | Sami Pajari | Toyota | +7,7 |
8. | Ott Tänak | Hyundai | +13,7 |
9. | Martins Sesks | M-Sport | +22,8 |
10. | Josh McErlean | M-Sport | +25,5 |
11. | Gregoire Munster | M-Sport | +31,1 |
Klo 10.34: Eilen MTV Urheilun selostamossa vieraillut Tommi Mäkinen on hänkin vaikuttunut Latvalan menosta.
– Jari-Matti, hei! Mietin, että pitääköhän munkin lähteä takaisin ajelemaan, nelinkertainen maailmanmestari nauroi MTV Urheilun haastattelussa.
– Voin lähteä viereen, niin saadaan yhteisikä yli sadan, MTV Urheilun Tomi Tuominen heitti.
Mäkisen mukaan Rovanperä on löytänyt lisää luottoa ajamiseensa.
– Ymmärsin, että oli tehnyt pikkuisen muutoksia. Se näyttää nyt hyvältä kyllä, mutta nyt ollaan vasta ensimmäisellä lenkillä. Ralli on vielä pitkä.
Mäkisellä on pitänyt viikonloppuna kiirettä, sillä hän on isännöinyt muun muassa Paraguayn presidenttiä Santiago Peñaa ja tämän delegaatiota. Syynä on se, että kuun lopussa ajetaan historian ensimmäinen Paraguayn MM-ralli ja vieraat ovat Jyväskylässä mitä ilmeisimmin tutustumassa lajin metkuihin.
– Oli koko eilinen päivä ohjelmaa. Kun Harjun pätkä oli, niin istuin Toyotan WRC:ssä ja ajettiin pressan kanssa tuolla Puuppolassa.
Klo 10.29: WRC2:ssa Latvala on nopein myös päivän toisella pätkällä. Hän ottaa luokkaa johtavalta Korhoselta taas 3,7 sekuntia pois ja on nyt 7,1 sekunnin päässä kärjestä. Suomalaisten väliin mahtuvat lisäksi virolaiset Virves ja Linnamäe. Tiukkaa on.
Klo 10.20: Rovanperä lyö tauluun 3,7 sekunnin pohjat! Ero kasvaa yli kymmeneen sekuntiin.
– Huimaa temppua tekee Kalle, Ferm sanoo.
Ero on 0,20 sekuntia kilometrillä. Se on Suomessa todella paljon, varsinkin pätkällä, jonka metkut kaikki kyllä tuntevat. Kuvaavaa on, että pätkäajoissa sijat 2–5 mahtuvat sekunnin sisään.
Ek-haastattelija kysyy Rovanperältä, mitä on tapahtunut Viron jälkeen.
– Teimme aika paljon työtä optimoidaksemme kaiken. Sillää tavalla opin ehkä itsekin jotain. En voi sanoa olevani koko ajan superluottavainen. Aikamoista vikurointia on paikoitellen, mutta en voi valittaa. Nyt vain ajetaan.
Klo 10.17: Neuville nappaa Fourmaux'n ajasta vielä 0,6 sekuntia pois.
– Todella hyvä pätkä. Perä ei seuraa. Emme pysty tekemään mitään. Olemme aika maksimeissa tällä hetkellä. Niin kauan kuin perä ei seuraa paremmin, emme voi tehdä mitään.
– Eilen mentiin vain kaasu pohjassa. Tämä päivä on teknisempää ja paljon nautinnollisempaa.
Ja nyt on saatu Katsutallekin aika. Hän on 3,4 sekuntia hitaampi kuin Neuville.
Rovanperä puolestaan tulee sekunteja kovempaa kuin Neuville väliajoissa.
Klo 10.14: Fourmaux'lle saadaan ek-aika. Hän on 0,3 sekuntia nopeampi kuin Evans.
Klo 10.11: Tulospalvelussa on häikkää. Ek-ajat viipyvät. Katsuta on jo maalissa, mutta tulospalvelussa näkyy vain viimeinen väliaika, joka on Evansiin nähden +2,6 sekuntia.
Klo 10.08: Pajarin hävisi Evansille 3,1 sekuntia, Ogierille tasan kolme sekuntia. Hän siis pysyy vielä Ogierin edellä 0,6 sekunnilla.
– Yritän ajatella niin, ettei sillä ole väliä, kuka on perässä. Teen vain parhaani.
Klo 10.06: Pajarin konepellillä on jokin epämääräinen möykky. Tv-kuvien perusteella näyttäisi siltä, että Pajari on ajanut variksen päälle ja se olisi jäänyt kiinni konepeltiin.
Klo 10.05: Ogier löytää aamun avauspätkää paremman vauhdin. Hän jää Evansista vain kymmenyksen.
– En ole täydellisessä rytmissä kovissa vauhdeissa. Nyt tuntui paremmalta. Toivottavasti pystymme jatkamaan. Sade oli alussa kovinta.
Klo 10.02: Evans tulee vielä 9,1 sekuntia kovempaa kuin Tänak.
– Ajoin ihan riittävän puhtaasti, mutta en ollut kaikissa paikoissa riittävän rohkea. Vielä olisi varaa tulla vähän kovempaakin, mutta se on häilyvä raja, mikä on liikaa.
Klo 10.00: Sesks on M-Sport-kuskeista nopein. Hänkin jää Tänakista lähes kymmenen sekuntia.
– Tämä oli paikoitellen hermoja raastavaa. Uskomattoman nopeaa. Autoa täytyy viedä niin täsmällisesti, että se on ihan hullua. Tunsin sydämenlyöntinikin joissain paikoissa.
Klo 9.54: Tänakilta verokkiaika tauluun. Eroa Munsteriin 17,4 sekuntia. Sitten katsotaan, miten muut vastaavat.
– Helppoahan minulla on. Saan ajaa suomalaisia teitä ja viettää päivän metsässä, Tänak sanoo, kun haastattelija kysyy, miten vaikeaa on ajaa "ei mistään".
Klo 9.51: Munster maalissa. Tänak tulee perässä 15 sekuntia kovempaa.
Klo 9.50: Tänakin tuulilasiin tulee pisaroita pätkän alkupäässä, ja pätkän loppupäässä vettä tulee jo enemmänkin.
Klo 9.42: Pätkä käyntiin, Munster liikkeellä. Tällä hetkellä ei tule vettä, mutta tien pinta on kostea. Hieman myöhemmin pitäisi kuitenkin sata ihan kunnolla.
Klo 9.28: Sitten käännetään katseet eteenpäin. Seuraavaksi ohjelmassa on Västilän pätkä, joka oli viime vuonna keskinopeudeltaan koko kisan vauhdikkain pikataival.
– Luulen, että nyt keli rupeaa näyttelemään jonkinlaista roolia. Nythän on kyseessä tutut pätkät. Mutta vaikeita, hienoja, legendaarisia suomipätkiä, MTV Urheilun asiantuntija Janne Ferm sanoo Västilään ja sitä seuraavaan Päijälään viitaten.
– Tampereen-lenkillä Västilässä ja Päijälässä sataa. Erot ovat niin minimaaliset, että mitä tahansa voi tapahtua.
EK11 Parkkola 1 – 15,51 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 7.22,2 |
2. | Elfyn Evans | Toyota | +2,9 |
3. | Thierry Neuville | Hyundai | +3,4 |
4. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +3,7 |
5. | Sami Pajari | Toyota | +5,0 |
6. | Ott Tänak | Hyundai | +5,5 |
7. | Sebastien Ogier | Toyota | +6,7 |
8. | Takamoto Katsuta | Toyota | +7,5 |
9. | Josh McErlean | M-Sport | +13,1 |
10. | Martins Sesks | M-Sport | +15,7 |
11. | Gregoire Munster | M-Sport | +19,1 |
Klo 9.25: Kerrotaan WRC2-luokasta myös se, että Tuukka Kauppista ei tänään pätkillä nähdä. Hänen kisansa päättyi lopullisesti eilen ennen Harjun erikoiskoetta tekniseen vikaan.
Lue lisää: Suomalaislupauksen kisa päättyi Jyväskylässä tylyllä tavalla
Klo 8.52: Tässä videomuodossa tilanne, josta Ogier puhui haastattelussaan:
0:30Sebastien Ogier selvisi säikähdyksellä, kun perä roikkui ojassa: "On se jo tilanne"
Klo 8.48: WRC2:ssa Latvala nappasi taas pohja-ajan. Ero luokkaa johtavaan Roope Korhoseen kutistuu 10,8 sekuntiin.
Klo 8.39: Rovanperä on 2,9 sekuntia nopeampi kuin Evans, ja hän kasvattaa johtomarginaalinsa 8,3 sekuntiin. Hieno aloitus päivään.
– Riippuu siitä, kuka oli toinen, Rovanperä sanoo kuullessaan 2,9 sekunnin pohjista.
– Se on hyvä, hän kuittaa kuullessaan, että toiseksi nopein oli Eans.
– Menetimme tuulilasista teipit, ja se häiritsi pikkutiellä. Muutama nuotti ei ollut kovin hyvä. Muutama ylimääräinen liuku. Muuten hyvä pätkä.
Klo 8.36: Neuville jää puoli sekuntia Evansista.
– Jokin häiritsi minua istuimen alla. Jotain on irrallaan. Ensimmäinen mutka meni leveäksi.
Rovanperä tulee perässä koko joukon parasta kyytiä.
Klo 8.33: Fourmaux jää Evansista 0,8 sekuntia, ja Neuvillekin on Evansia perässä väliajoissa
– Auton tasapaino ei ollut samanlainen kuin eilen. Ei mitään dramaattista. Kaksi seuraavaa pätkää saattavat olla vaikeita sateen vuoksi, joten katsotaan.
Klo 8.29: Katsuta jää loppua kohden yhä enemmän. Maalissa eroa tulee 4,6 sekuntia Evansiin.
– Isoa aliohjausta. En ole tyytyväinen autoon.
Klo 8.26: Pajari maalissa. 2,1 sekuntia takkiin Evansilta.
– Olisi pitänyt olla enemmän rajoilla. Yhä muutamia paikkoja, jotka eivät tulleet täydellisesti. Näin ajolinjat, jotka olivat aika kaukana normaalista ajolinjasta. Tiesin, että jollekin on tapahtunut jotain, Pajari sanoo ja viittaa tällä viimeisellä Ogierin virheeseen.
Klo 8.23: Ogierilla ei ole mitään asiaa Evansin kyytiin. Tappiota tulee peräti 3,8 sekuntia.
– Ei hyvä alku päivään. Tein virheen. Ajoin yhdessä mutkassa ojaan, ja menetin aikaa. Siinä oltiin rajoilla.
Klo 8.20: McErlean ja Sesks taipuvat Tänakille selkeästi, mutta Evans tulee 2,6 sekutia kovempaa.
Klo 8.12: Tänak maalissa. Hän on 13,6 sekuntia nopeampi kuin Munster. Myös perässä tulevat muut M-Sport-kuskit Sesks ja McErlean ovat jäämässä Tänakille.
– Puhdas veto. Hieno suomalainen pätkä, Tänak sanoo.
Klo 8.10: Munster maalissa. Tie oli kuulemma odotettua kuivempi, ja irtosoraakin oli enemmän.
Klo 8.01: Päivän ensimmäinen pätkä lähtee käyntiin. Munster ensimmäisenä matkaan.
Parkkolan ek palasi kisaohjelmaan 20 vuoden tauon jälkeen, eli kyseessä on nykykuskeille uusi haaste. Jos veikata pitää, tämä saatttaa tietää hyvä ainakin Rovanperälle.
Klo 7.55: Hyvää huomenta ja tervetuloa seuraamaan huippumielenkiintoista rallipäivä! Siihen lähdetään suomalaisittain loistavista lähtökohdista, kun Rovanperä keikkuu kisan kärkipaikalla. Tilanne on kuitenkin tiukka, sillä kärkinelikko on alle kymmenen sekunnin sisällä.
Oman lisämausteensa kärkitaisteluun tuo takuuvarmasti sää, sillä Keski-Suomeen on ennustettu tälle päivälle sateita.
WRC2:ssa kärkipaikalta päivään lähtee Roope Korhonen. Perässä on pari virolaista ja sitten Jari-Matti Latvala reilun kymmenen sekunnin päässä. Katsojien kannalta parasta on se, että tänään Latvalan lausuntoja kuullaan jo tv-lähetyksissäkin.