Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Dieselin hinta kurittaa ankarasti Suomen kuljetusalaa – ammattidieselistä toivotaan yritysten kannattavuuden pelastajaa

2:03Dieselin hinta romuttaa kuljetusalan kannattavuuden, varoittaa alan etujärjestöVideolla kuljetusalan etujärjestö havainnollistaa, miten dieselin hinnan nousu uhkaa alan kannattavuutta.
Julkaistu 11.01.2022 19:48
Toimittajan kuva

Keimo Lehtiniemi

keimo.lehtiniemi@mtv.fi

Dieselin raju kallistuminen merkitsee yhdelle ajoneuvoyhdistelmälle jopa useiden kymmenien tuhansien eurojen lisäkulua vuodessa. Hinta nousi vuoden 2021 aikana 29 senttiä ja vuodenvaihteessa rapsahti vielä noin 10 senttiä lisää biopolttoaineen sekoitusvelvollisuuden kiristyksestä.

– Aiemmin puhuttiin, että sekoitusvelvoitteesta johtuen hinta nousisi pikkuhiljaa. Nyt se nousi mielestäni liian paljon, tuskailee joensuulainen kuljetusyrittäjä Markku Huovinen.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL kertoo, että vielä marraskuun lopussa kolmen ministeriön tilaamassa selvityksessä arvioitiin huomattavasti hitaampaa korotusaikataulua.

– Jakeluvelvoitteen 30 prosentin tason arvioitiin nostavan dieselin pumppuhintaa 12–22 senttiä litralta vuoteen 2030 mennessä. Nyt velvoite on 19,5 prosenttia ja jo nyt tuo ennustettu hinnannousu toteutui, huomauttaa SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.

Sekoitevelvoitteen kiristyminen, maailmanmarkkinahintojen nousu ja kotimaiset veronkorotukset osuivat nyt samaan aikaan.

– On selvää, että tässä tilanteessa ei tule tehdä uusia päätöksiä jakeluvelvoitteen kiristämisestä 34 prosenttiin.

Kansallinen lisärasitus

Kiristynyt jakeluvelvoite edellyttää polttoaineyhtiöitä lisäämään aiempaa enemmän kalliimpaa uusiutuvaa raaka-ainetta liikennepolttoaineisiin. 

Vaikutukset kuljetusalalle ovat etujärjestön mukaan huolestuttavat. Noin 4300 kuljetusyritystä edustava SKAL laskee, että lisäkustannuksia syntyy jopa 500 miljoonaa euroa.

– Poliittisilla päätöksillä kerättävien lisäverojen tai veroluonteisten maksujen kerääminen liikenteeltä ei ole enää missään suhteessa alan maksukyvyn kanssa, Kujala tiivistää.

Jakeluvelvoite ei ole varsinainen vero, mutta sen vaikutukset ovat etujärjestön mukaan rinnasteisia veronkorotukselle.

– Kyse on kansallisesta lisävaatimuksesta, joka kohdistuu vain suomalaisiin toimijoihin heikentäen suhteellista kilpailukykyämme, Kujala toteaa.

Ammattidiesel olisi helpotus

Alan toimintamahdollisuuksien turvaamiseksi kuljetusyrittäjät esittävät, että valtiovarainministeriö valmistelee hallitusohjelmassa mainitun ammattidieselin käyttömahdollisuuden. Se olisi ratkaisu käsillä olevaan hintakriisiin ja kuljetuskustannusten pidempiaikaiseen hillitsemiseen.

Järjestelmässä EU:n energiaverodirektiivissä säädetyn mekanismin mukaisesti kuorma- ja linja-autoissa käytettävää dieseliä verotetaan muissa ajoneuvoissa käytettävää kevyemmin.

– Kuljetusyritykset saavat tankkaamansa dieselin polttoaineverosta palautusta. Järjestelmä on käytössä yhdeksässä EU-maassa. Se on siellä koeponnistettu eikä ole olemassa esteitä sen käyttöönotolle, Kujala muistuttaa.

Elintarvikekuljettajien edunvalvonnassa mukana oleva yrittäjä Markku Huovinen arvioi, että ammattidieselillä olisi iso merkitys yritysten maksukyvyn ja kannattavuuden parantamiseksi.

– Saan huolestuneita puheluita yrittäjiltä. Siellä alkaa monella olla rahat lopussa. Vain pieni osa yrittäjistä pystyy siirtämään kohonneet kustannukset heti kuljetushintoihin, Huovinen huomauttaa.

Sähkörekat eivät ole ratkaisu

SKAL:n tuoreimman kuljetusbarometrin mukaan alan kannattavuus on merkittävästi heikentymässä. Yritykset arvioivat, että kuljetusmäärät, ajosuoritteet, liikevaihto ja jopa henkilöstön määrä kasvavat, mutta kannattavuus ja kalustoinvestoinnit ovat selvässä laskussa.

– Kuljetusbarometrin ennakkotiedot kertovat hätkähdyttävän huonosta kannattavuudesta, se on laskenut viisi yksikköä vuoden takaisesta, Kujala kertoo.

Kujalan mielestä heikko kannattavuus hidastaa alan yritysten mahdollisuuksia investoida vähempipäästöiseen kalustoon.

– Pitää lisäksi muistaa, että sähkö ei tule olemaan pitkien etäisyyksien Suomessa vielä lähiaikoina ratkaisu raskaan liikenteen päästövähennyksiin.

Lisää aiheesta:

Kuljetusalan etujärjestö vaatii Marinin hallitusta perumaan dieselin veronkorotuksenLaskeeko hallituksen päätös jakeluvelvoitteen keventämisestä polttoaineiden hintoja? Asiantuntijoilla täysin eri näkemyksetKuljetusyrittäjät varoittavat: Kallis diesel voi näkyä tyhjinä hyllyinä kaupoissa – "Näillä kustannuksilla ei pystytä toimittamaan tavaraa"Dieselin ennätyskorkea hinta uhkaa lähes jokaisen kuljetusyrittäjän tulevaisuutta – "Järkevämpää jättää ajamatta"Näin rajusti dieselin hinnan nousu näkyy kuljetusyrittäjän kukkarossa: "Sopimusliikennettä ajetaan tappiolla"Polttoaineiden hinnat uhkaavat karata uusiin korkeuksiin – Autoliitto ei vakuutu EU:n laskelmista: "Todellista vaikutusta ei tiedä kukaan"
Raskas liikennePolttoaineSeitsemän uutisetKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Raskas liikenne
  • 14.10.20:45
    Liikenne

    Uhkaava vaaratilanne Helsingissä: Rekka suhahti suojatien yli kuin giljotiini

  • 14.10.15:56
    Tasoristeysonnettomuudet

    Roska-auto ajoi junan eteen – vakavasti loukkaantuneelle kuskille tuomio

  • 12.10.06:46
    Liikenne

    Timo nukkuu autossaan makoisasti – tällainen on rekkakuskin liikkuva konttori

  • 3.10.14:26
    Liikenneturvallisuus

    Olet kuljettajalle täysin näkymätön näissä paikoissa – tunnetko kuorma-auton kuolleet kulmat?

  • 3.10.10:04
    Liikenne

    Rekkakuskin täysin edesvastuuton ohitus tallentui kojelautakameraan: "Ei järjen häivää"