Kylmäkäynnistäminen on auton akulle tuskaisaa. Kovilla pakkasilla moottoria tulisikin aina esilämmittää.
Kovilla pakkasasteilla parkkipaikoilta saattaa kuulua yskintää. Kylmäkäynnistys tarkoittaa nimensä mukaisesti moottorin käynnistämistä kylmänä. Se kuluttaa paljon polttoainetta, minkä lisäksi kylmäkäynnistys on autolle monella tavalla rankka kokemus.
Mikäli auto on seissyt vailla lämpöä pitkään, kylmäkäynnistystä ei pitäisi edes yrittää. Se voi rikkoa moottorin.
Lue myös: Kovat pakkaset aiheuttaneet ongelmia autoilijoille – näin varaudut kylmiin talvisäihin
Moottorin käynnistäminen pakkasella vaatii ennakointia
Lämpötilan laskettua nollaan moottoria tulisi esilämmittää. Esilämmityksen tärkeydestä muistutti aiemmin myös Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen STT:lle.
Esilämmittää voi joko lohkolämmittimellä, jolloin kovalla pakkasella lämmitykseen kannattaa varata ainakin kaksi tuntia, tai polttoainetta käyttävällä lisälämmittimellä, joka lämmittää jonkin verran nopeammin.