Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Täyteen ladattu auton akku kestää jopa 70 pakkasastetta, mutta tyhjä hyytyy helposti – tiedä tämä, jos välttelet ajamista kovilla pakkasilla

1:32Uuden ajan ongelma: Miten päästä autoon, jos avaimesta loppuu patteriUusien autojen hienot avaimettomat järjestelmät voivat takkuilla pakkasella. Kokenut tiepalvelumies Reijo Häkkinen kertoo, miten silloin tulee toimia.
Julkaistu 11.12.2021 10:57
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Voiko auton akulle tapahtua jotain, jos autolla ei aja kovien pakkasten aikaan ollenkaan?

Vastaus: Kun lämpötila huitelee –20 asteen alapuolella, kannattaa oikeasti miettiä, onko autolla tosiaan pakko lähteä liikenteeseen. Pitkiä seisontajaksoja kannattaa kuitenkin välttää. 

Nykyaikaisissa autoissa on erittäin paljon sähköisiä varusteita, jotka vaativat akulta paljon – erityisesti olosuhteiden muuttuessa kylmiksi. Jos akku on oireillut jo hyvillä keleillä, on ongelmia varsin todennäköisesti luvassa pakkasten kiristyessä.

Lue myös: Ammattimies kehottaa tarkistamaan nämä asiat, kun haet auton määräaikaishuollosta – "Valitettavasti täyttä totta"

Akun keskimääräinen käyttöikä on noin viitisen vuotta eli jos itsellä on vanhempi akku, kannattaa sen uusimista harkita vakavasti. Kokonaisvaltaisesti tarkasteltuna akun uusiminen tulee varmasti edullisemmaksi, jos sen tekee hyvissä ajoin ja silloin kun itselle sopii, eikä vasta pakon edessä kovana pakkasaamuna, kun auto ei enää käynnisty.

Jos uusimista lykkää ja joutuu sitten olosuhteiden muuttuessa haasteellisemmiksi turvautumaan ammattiapuun, on avuntarvitsijoita yleensä muitakin. Tämä näkyy pitkinä jonotusaikoina sekä puhelinpalvelussa että varsinaista apua odotettaessa.

Kovien pakkasjaksojen kohdalla kannattaa vakavasti miettiä, onko autolla välttämätöntä lähteä liikkeelle ollenkaan. Vaikka auto lähtisikin käymään, säästää etätyöpäivän tekemällä itseä, autoa ja ympäristöä. Varsinkin eteläisessä Suomessa kovat pakkasjaksot harvoin kestävät muutamaa päivää pidempään.

auton akkuAkun uusiminen tulee asiantuntijan mukaan edullisemmaksi, jos sen tekee hyvissä ajoin ja silloin kun itselle sopii, eikä vasta pakon edessä kovana pakkasaamuna, kun auto ei enää käynnisty.Shutterstock

Varaustilan ylläpitäminen on tärkeää 

Mikäli autoa on tarve seisottaa käyttämättömänä pidempään, on erityisen tärkeää, että sen akun varaustila olisi seisomaan jätettäessä mahdollisimman korkea. Vajaalla varauksella oleva akku voi vaurioitua pysyvästi muun muassa sulfatoitumisen seurauksena.

Lisäksi on huomionarvoista, että täyteen ladattu akku kestää pakkasta noin –70 astetta, mutta tyhjä akku jäätyy jo muutamassa pakkasasteessa. Ylläpitolataus akkulaturilla kovalle pakkaskaudelle ajoittuvalla seisontakaudella ei välttämättä yksistään ole tae akun varaustilan pitämisestä riittävänä, sillä kylmänä akku ottaa virtaa vastaan varsin huonosti.

Ongelma on helposti selätettävissä asennuttamalla autoon akkulämmitin, joka lämmittää akkua samalla, kun sitä ladataan.

Oikeanlaisesta akkulämmittimestä on apua myös autolla ajettaessa: Uusikaan akku ei kovilla pakkasilla – varsinkaan lyhyillä matkoilla – ehdi latautua riittävästi, koska kylmä akku ottaa erittäin huonosti – jos ollenkaan – laturin tuottamaa virtaa vastaan.

Ongelma korostuu, jos autossa on polttoainetoiminen lisälämmitin, joka käyttää virtaa auton akusta. Lämpö puhalletaan sisälle matkustamoon hyödyntäen auton omaa lämmityslaitteen puhallinta, joka luonnollisesti myös lisää virrankulutusta.

Jos polttoainekäyttöistä lisälämmitintä käytetään toistuvasti ilman, että akku ehtii lämmitysten välissä kunnolla latautumaan, tyhjenee akku vähitellen siihen pisteeseen, ettei auto enää käynnisty.

Ja vaikka auto käynnistyisikin, huonosti latautuneen akun jännite putoaa käynnistyshetkellä matalalle ja aiheuttaa herkästi myös vikakoodeja auton järjestelmään.

Lue myös: Jos auton ikkunat huurtuvat kesken ajon, tee puhaltimille näin

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Hybridikuski, tiedätkö tämän asian töpseliautosi toiminnasta? – "Vaikka auto on ollut latauksessa..."Tämä voi tulla hybridillä ajavalle yllätyksenä: "Vaikka auto on ollut latauksessa..."Autoilija, tunnista varoitusmerkit! Kun yksi toiminto menee itsestään pois päältä, voi akku olla tiensä päässäTässä tärkeimmät pakkastemput, jotka autolle kannattaa tehdä nyt – "Lupailtu hyytävän kylmää helmikuuta"Miten pitää auton akku kunnossa talvella? Tässä vinkit, joiden noudattaminen onnistuu jokaiselta autoilevaltaMistä tietää, että autoon pitäisi ostaa uusi akku? Tällaiset autot kuuluvat riskiryhmään
AutotAuton toimintaAuton viatLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 22.11.14:16
    Ruotsi

    Suomalaisen matkanjärjestäjän bussi suistui tieltä Ruotsissa – kymmenen sairaalaan

  • 22.11.12:15
    Liikenneturvallisuus

    Autoilija! Älä anna talvimyräkän yllättää, vaan toimi näin

  • 21.11.19:28
    Liikenneturvallisuus

    Kun rekankuljettaja Tarutuuli näki pientareella savuavan auton, hän ei epäröinyt: "Totesin, että nyt on tosi kyseessä"

  • 21.11.16:05
    Liikennevalvonta

    Nuori kuski ajoi poliisipartion ohi Vantaalla – tämä näky sai poliisin pysäyttämään ajoneuvon

  • 21.11.09:32
    Katsastus

    Liikenteessä kymmeniä tuhansia laittomia henkilöautoja – ei kai omasi ole joukossa?