Sähköauton toimintavarmuus talvikeleillä mietityttää suomalaisia. Vaihtoautoketju Kamux haluaa hälventää ennakkoluuloja ja oikaista tiukassa istuvia virheellisiä käsityksiä. Se muistuttaa sähköautojen esimerkiksi käynnistyvän pakkasella polttomoottoriautoja paremmin, minkä lisäksi sähköauto lämpenee huomattavasti bensa- tai dieselverrokkia nopeammin.
Pakkanen on rasite autoille käyttövoimasta riippumatta, sillä osa autoiluun tarvittavasta energiasta kuluu auton lämmittämiseen. Myös huono ajokeli lumisohjoisine teineen vie enemmän energiaa verrattuna kuivalla tiellä ajamiseen – jälleen riippumatta siitä, kulkeeko auto palavien nesteiden vai ladatun sähkön voimin.
Suomen teillä liikkuu jo yli 130 000 ladattavaa autoa, joista täyssähköautoja on noin 40 000. Sähkön sopivuudesta Suomen talveen on siis jo runsaasti tietoa.
– Sähköauton talvikäyttöä ei tarvitse arastella, sillä kovalla pakkasella sähköauto käynnistyy jopa varmemmin kuin polttomoottoriauto. Sen akku ei jäädy eikä moottoriöljy jähmety. Ajoneuvo myös käynnistetään eri tavalla, kun starttimoottoria ei tarvita käynnistämiseen, Kamuxin maajohtaja Jani Koivu kertoo yhtiön tiedotteessa.
Lue myös: Dieselmies unohti ennakkoluulonsa ja antoi sähköautolle mahdollisuuden – kertoo, mistä ensikertalainen voi yllättyä: "Lihasmuisti saattaa tehdä tepposet"
Talvikeleillä sähköautoilijan on kuitenkin varauduttava lataamaan useammin kuin kesällä. Tosin samalla tavoin myös polttomoottoriautoissa kulutus lisääntyy talvella. Sähköautoissa toimintamatka lyhenee, koska osa akun virrasta menee ajoneuvon lämmittämiseen. Sähköauton etuna kuitenkin on, että se lämpiää heti käynnistettäessä, vaikka esilämmitystä ei olisi.