Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Älä usko kuulopuheita: Sähköauto käynnistyy kovallakin pakkasella polttomoottoriautoa varmemmin

9:33Uusi selvitys lyö jauhot suuhun väärää tietoa sähköautoista levittävilleViime vuonna tehty selvitys lyö jauhot suuhun väärää tietoa sähköautoista levittäville. Katso videolta, millaisin keinoin väärää tietoa yritetään tuputtaa totuutena.
Julkaistu 15.12.2022 06:31

Ville Järveläinen

Sähköauton toimintavarmuus talvikeleillä mietityttää suomalaisia. Vaihtoautoketju Kamux haluaa hälventää ennakkoluuloja ja oikaista tiukassa istuvia virheellisiä käsityksiä. Se muistuttaa sähköautojen esimerkiksi käynnistyvän pakkasella polttomoottoriautoja paremmin, minkä lisäksi sähköauto lämpenee huomattavasti bensa- tai dieselverrokkia nopeammin.

Pakkanen on rasite autoille käyttövoimasta riippumatta, sillä osa autoiluun tarvittavasta energiasta kuluu auton lämmittämiseen. Myös huono ajokeli lumisohjoisine teineen vie enemmän energiaa verrattuna kuivalla tiellä ajamiseen – jälleen riippumatta siitä, kulkeeko auto palavien nesteiden vai ladatun sähkön voimin.

Suomen teillä liikkuu jo yli 130 000 ladattavaa autoa, joista täyssähköautoja on noin 40 000. Sähkön sopivuudesta Suomen talveen on siis jo runsaasti tietoa.

– Sähköauton talvikäyttöä ei tarvitse arastella, sillä kovalla pakkasella sähköauto käynnistyy jopa varmemmin kuin polttomoottoriauto. Sen akku ei jäädy eikä moottoriöljy jähmety. Ajoneuvo myös käynnistetään eri tavalla, kun starttimoottoria ei tarvita käynnistämiseen, Kamuxin maajohtaja Jani Koivu kertoo yhtiön tiedotteessa.

Lue myös: Dieselmies unohti ennakkoluulonsa ja antoi sähköautolle mahdollisuuden – kertoo, mistä ensikertalainen voi yllättyä: "Lihasmuisti saattaa tehdä tepposet"

Talvikeleillä sähköautoilijan on kuitenkin varauduttava lataamaan useammin kuin kesällä. Tosin samalla tavoin myös polttomoottoriautoissa kulutus lisääntyy talvella. Sähköautoissa toimintamatka lyhenee, koska osa akun virrasta menee ajoneuvon lämmittämiseen. Sähköauton etuna kuitenkin on, että se lämpiää heti käynnistettäessä, vaikka esilämmitystä ei olisi. 

Kun lämpötila laskee, niin sähköautojen toimintamatka lyhenee senkin vuoksi, että talvikelit lisäävät kulutusta myös ajossa – lumi, sohjo, kylmän ilman suurempi ilmanvastus sekä pakkasen kangistava vaikutus autoon lisäävät ajovastusta.

– Sähköautoilijan kannattaa olla latauksessa tarkkaavaisempi ja suunnitelmallisempi kuin kesäaikaan. On tärkeä varmistaa, ettei akku pääse liian tyhjäksi silloin, kun jättää auton seisomaan kylmään ilman että tarjolla on latausmahdollisuutta, Koivu huomauttaa.

– Käynnistäminen vie aina virtaa ja siksi tulee muistaa, että sähköä on riitettävä myös ajamiseen lähimmälle latauspisteelle. Kyse on kuitenkin normaalista talviautoiluun liittyvästä suunnitelmallisuudesta, jota kaikkien autoilijoiden olisi hyvä omaksua osaksi turvallista liikennekäytöstä, hän jatkaa.

Lue myös: Jos sähköauto simahtaa kesken ajon, on varottava kallista munausta – "Kannattaa olla tarkkana"

Lähde: Kamux

Lisää aiheesta:

Tämä laite auttaa välttämään auton pakkasongelmiaAuton esilämmitystä ei kannata unohtaa: Vältä näitä virheitä pakkasella!Sähköautoilija, muista nämä asiat pakkasella: "Kulutusta pienentää, jos..."Talviajo sähköautolla vaatii totuttelua – tee näin, jos laturi jäätyy autoon kiinniSähköautoilu talvella voi vaatia ensikertalaiselta totuttelua – vakuutusyhtiö: Toimi näin, jos laturi jäätyy autoon kiinniNorjassa on niin paljon sähköautoja, että vakuutusyhtiön data antaa hyvän kuvan niiden hinaustarpeesta: "Näyttää yllättävän osan kuskeista"
SähköautotAuton toimintaAuton lataaminenTalviLumiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 27.11.18:58
    Viiden jälkeen

    Tämä on sähköautojen "Akilleen kantapää" talvisin – "Tulee aika monelle yllätyksenä"

  • 26.11.16:45
    Talvi

    Miten estää sähköauton latausluukun jäätyminen? Asiantuntija vinkkaa kaksi kikkaa

  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö