Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autoliitto: Talvi voi lyhentää sähköauton matkaa kolmanneksella – näin voit pidentää toimintasädettä omalla toiminnalla

2:42Kurja yllätys! Sähköautojen toimintasäde lyhenee talvella 30 prosenttiaKatso vinkit: Näin voit pidentää sähköauton toimintasädettä toimimalla oikein.
Julkaistu 06.01.2023 08:39
Toimittajan kuva

Raija Kantomaa

raija.kantomaa@mtv.fi

@RaijaKantomaa

Autoliiton mukaan Suomen talviset olosuhteet pakkanen, lumi ja auton lämmitys sähkollä lisäävät kulutusta ja lyhentävät sähköautojen toimintamatkaa jopa kolmanneksella. 

Kuljettaja voi omalla toiminnalla pidentää toimintasädettä merkittävästi.

– Esilämmitetään auton sisätilat ja akusto niin, että auto on laturissa kiinni sen lämmityksen aikana,  puhdistetaan huolellisesti lumet ja jäät pois auton päältä ja sitten kun lähdetään ajamaan käytetään maltillisia ajonopeuksia, opastaa koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen Autoliitosta.

Suomessa on jo 40 000 täyssähköautoa ja 100 000 ladattavaa hybridiä.

Teppo Vesalainen koulutuspäällikkö AutoliittoVesalainen sanoo ajaneensa lähes parillakymmenellä sähköautolla, joissa on isot erot verrattuna polttomoottoriautoihin.

Latauspaikat voivat ruuhkautua sesonkiaikoina.

– Tilanne on parantunut jo viimeisen vuoden aikana paljon, mutta toki parannettavaa vielä on eli aikataulu kannattaa rakentaa väljäksi, kun liikkuu sesonkiaikaan eli voi olla, että joutuu jonottelemaan.

Vesalaisen mukaan hinausautoilla voi olla laturi mukana, mutta pääsääntöisesti ilman virtaa jääneet sähköautot kuljetetaan latauspisteille.

Autoliiton latausvinkit:

  • Kun auton esilämmittää sen ollessa kiinni laturissa, ei esilämmitys lohkaise osaansa toimintasäteestä. Usein samalla esilämmitetään myös auton akkua, jolloin akku kykenee paremmin luovuttamaan virta. Osassa autoja saa kytkettyä akun esilämmityksen syöttämällä julkisen latauspisteen päämääräksi auton navigaattoria
  • Akkua ei kannata ajaa pakkasella aivan tyhjäksi ennen auton jättämistä seisomaan. Jos auto on ajettu lähes virrattomaksi ja sen jättää pakkaseen seisomaan ilman latausmahdollisuutta, voi olla, ettei toimintamatka enää riitä latausasemalle.
  • Ajonopeuden nostolla on olennainen vaikutus kulutukseen ja näin myös toimintasäteeseen. Kannattaakin miettiä, saavuttaako esimerkiksi ohittamisella olennaista ajansäästöä vai olisiko viisaampaa jäädä ajelemaan hyvällä turvavälillä ja tasaisella nopeudella

Autoliiton turvallisuusvinkit: 

  • Sähköautojen ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmät toimivat äärimmäisen hyvin eri olosuhteissa, ja ne antavat kuljettajalle anteeksi pahojakin virheitä. Liikaa näihin järjestelmiin ei kuitenkaan pidä luottaa.
  • Sähköautot ovat poikkeuksellisen tehokkaita verrattuna moneen polttomoottoriautoon ja usein takavetoisia, joten jos ulosmittaa ajonvakautuksen turvallisuushyödyt nopeudella tai rajulla kiihdytyksellä, voi käydä huonosti.
  • Sähköautoissa voi säätää jarrutusenergian talteenottoa eli rekuperaatiota. Kun kuljettaja nostaa jalan kaasulta, auto jarruttaa voimakkaasti. Takavetoiset autot jarruttavat tällöin takapyörillä, jolloin auto voi liukkaalla tiellä lähteä luistoon. Myös nelivetoisessa sähköautossa jarrutus saattaa olla takapainotteinen. Auton järjestelmät pyrkivät estämään vaaratilanteen syntymisen, mutta jos ollaan valmiiksi pidon äärirajoilla, vahingon mahdollisuus on olemassa. Pidon murtuessa takapyöristä perä irtoaa tiestä ja auto lähtee sivuluisuun. Ilmiö on verrattavissa siihen, että takapyöriin vaikuttava seisontajarru nykäistäisiin vauhdissa päälle. Rekuperaatioasetusta kannattaakin mahdollisuuksien mukaan säätää vähemmän voimakkaaksi tai ottaa toiminto kokonaan pois päältä , jos kelit ovat tosi liukkaat.

Lisää aiheesta:

Tämä laite auttaa välttämään auton pakkasongelmiaVinkit sähköauton lataamiseen talvella: Muista tämä, jos auto on pitkään parkissaTalvi voi yllättää sähköautoilijan, varoittaa vakuutusyhtiö – tiedätkö, mitä tarkoittaa rekuperaatio?Sähköautoilija, muista nämä asiat pakkasella: "Kulutusta pienentää, jos..."Onko sähköauto hyvä talviauto? Huomioi nämä seikatDieselmies unohti ennakkoluulonsa ja antoi sähköautolle mahdollisuuden – kertoo, mistä ensikertalainen voi yllättyä: "Lihasmuisti saattaa tehdä tepposet"
Auton lataaminenLomaKotimaaLiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Auton lataaminen
  • 23.6.13:53
    Huoltoasemat

    Autoilun sähköistyminen on huoltoasemille sekä uhka että mahdollisuus

  • 19.6.13:29
    Takaisinvedot

    Onko sinulla tämä sähköauton latauslaite? Poista käytöstä välittömästi!

  • 16.1.16:15
    Sähköautot

    Unohda ihmeelliset viritykset: Poimi vinkit sähköauton turvalliseen talvilataukseen

  • 12.1.14:45
    Talvi

    Tämä laite auttaa välttämään auton pakkasongelmia

  • 28.11.202309:48
    Sähköautot

    Tiina selätti sähköautoilijoiden talvisen ongelman yksinkertaisella kikalla: "Pääsisiköhän sitä autotehtaalle suunnitteluhommiin"