Autoilija, varo ikävää yllätystä! Korona-ajan liikenteessä korostuu erityisesti yksi avuntarve

Poliisin uudet Mersu-maijat jo tien päällä 0:23
Tältä näyttävät poliisin uudet Mersu-maijat!

Kun autoilla ajetaan vähän ja tavallista lyhyempiä matkoja, voivat käynnistysongelmat päästä yllättämään. Tähän kiinnitti huomiota myös Autoliiton vapaaehtoinen tiepalvelu pääsiäisen tavallista hiljaisemmassa liikenteessä.

Kerroimme aiemmin Autoliiton peruuttaneen vapaaehtoisen tiepalvelunsa perinteisen Operaatio Pajunkissan ensimmäistä kertaa sen 50-vuotisen historian aikana.

– Tulevana pääsiäisenä tien päällä on varmasti todella vähän liikennettä ja siten myös avuntarvitsijoita. Tämän takia emme nähneet tarvetta järjestää myöskään Autoliiton yleisen tiepalvelun tehostettua pääsiäisajan päivystystä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoi huhtikuun alussa.

Avustuskeikkojen määrä putosi puoleen

Ilman apua ei kukaan tien päällä kuitenkaan pääsiäisenäkään jäänyt. Kuten Autoliitto etukäteen arvioikin, ei tiepalvelussa jouduttu pyhinä varsinaisesti rehkimään. Avustuskeskukseen tuli noin puolet vähemmän puheluita kuin viime vuoden pääsiäisenä. 

Trendi oli myös samanlainen kuin viime vuosinakin. Kiirastorstai oli pyhäpäiviä vilkkaampi ja pääsiäistä seuranneena tiistaina avustusmäärät kasvoivat selkeästi.

– Pyhien jälkeinen päivä tekee aina piikin, sillä ihmiset eivät ala hoitaa asioitaan pyhinä, vaan usein odottavat seuraavaan arkipäivään, jos autolla ei ole pakko liikkua. Tänä vuonna tuo piikki oli terävämpi varmastikin, koska monet olivat olleet kotona koko pääsiäisen ja vasta tiistaina piti päästä autolla töihin tai muille asioille, Autoliiton operatiivinen päällikkö Lauri Oksanen toteaa tiedotteessa.

Virtaa tarvittiin

Yleisin syy avuntarpeeseen oli tavalliseen tapaan moottorin tekninen vika. Tielle jättäneet autot muodostivat noin neljänneksen kaikista pääsiäisen avustuskeikoista.

Poikkeukselliset ajat näkyivät kuitenkin selkeästi apuvirran tarpeessa.

– Se, että autoilla ajetaan vähemmän, näkyy selkeimmin siinä, että apuvirtaa tarvittiin suhteessa huomattavasti useammin. Useampi kuin joka viides keikka oli apuvirta-avustuksia, kun viime vuonna niiden osuus oli 15 prosenttia, Oksanen kertoo.

Kun autot seisovat käyttämättöminä pitkiä aikoja ja niillä ajetaan normaalia lyhyempiä matkoja, akut eivät ehdi latautua. Oksanen muistuttaa, että tämä aiheuttaa ongelmia ennemmin tai myöhemmin.

Lähde: Autoliitto

Lue myös:

    Uusimmat