Mistä on huippumoderni tiepalveluauto tehty? Esittelyssä Autoliiton upouusi Ford Transit Custom: "Yksi mies rakentaa auton alusta loppuun"

Autoliiton 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi myös uusin tiepalveluauto sai rekisteritunnuksekseen AL-100. Auto varusteltiin suomalaista käsityötä hyödyntäen Pohjois-Suomen haasteellisiin olosuhteisiin.

Tiepalveluauton kaltaisen erikoisajoneuvon hankinta on pitkä ja aikaa vievä prosessi. Ennen tilauspäätöksen tekoa pitää kartoittaa tarkasti tulevien käyttäjien tarpeita oikean raaka-auton ja parhaan mahdollisen varustelijan löytämiseksi.

Keskeisimmiksi tarpeiksi nousivat auton hyvä havaittavuus, Pohjois-Pohjanmaan ajoittain kylmät olosuhteet ja virranantomahdollisuus myös raskaalle kalustolle (24 V järjestelmät). Auton tulevalla sijoituspaikkakunnalla, Oulussa, tiepalvelumiehet tekevät myös paljon liikenteenohjauskeikkoja, joten erilaisten liikenteenohjaus- ja pelastustarvikkeiden kuljettamiseen kiinnitettiin erityistä huomiota.

Pitkällisen pohdinnan jälkeen Autoliitto hankki Ford Transit Customin 2,0 TDCi -moottorilla, L2H1-koossa. Auton varustelijaksi valikoitui Autoliiton mukaan luotettavaksi, innovatiiviseksi ja yhteistyökykyiseksi jo aiemmissa projekteissa osoittautunut porilainen Auto-Kirmola Oy.

– Kirmolassa on hyvä tekemisen meininki ja siellä pääasiassa yksi mies rakentaa auton alusta loppuun, mikä helpottaa projektin koordinointia ja mahdollistaa tarvittavat muutokset joustavasti, asiakkaan tarpeet huomioiden, Autoliiton yleisestä tiepalvelusta vastaava koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Tehdasvarusteet

Lähtökohtana auton varustelussa oli, että kaikki, mitä on saatavana tehdasvarusteena, otetaan tehtaalta. Näitä olivat muun muassa vetokoukku, peruutuskamera sekä Bluetooth-handsfree.

Koska suunnitteluvaiheessa päädyttiin siihen, että käyttäjän tarpeiden kannalta paras ratkaisu on osastoida tavaratila kolmeen osaan, otettiin autoon tehtaalta myös liukuovi vasemmalle kyljelle. Tavaratilan taaimmaiseen osaan rakennettavaa vetolaatikkoratkaisua silmällä pitäen korvattiin vakiovarusteena olevat paritakaovet vaihtoehtoisella, ylhäältä saranoidulla, takaluukulla, joka toimii sadesuojana vetolaatikon päällä.

Vesalainen kertoo, että auton toimitusaikaa pidensi jonkin verran tehdastilauksena otettu erikoisväri Traffic Yellow.

Odottaminen kuitenkin kannatti, sillä näin vältettiin auton yliteippaus ja selvittiin edullisemmalla mainosteippauksella. Juhlavuoden auton lopulliseen asuunsa teippasi keravalainen Mainoste Print Oy.

Näkyvyys

Koska tiepalveluautolla työskennellään nimenomaan tiellä sekä autonkorjaus- että liikenteenohjausprojekteissa, ei ole yhdentekevää, miten se havaitaan.

Varustelun yhteydessä autoon asennettiin kaksi neljään suuntaan vilkkuvaa led-kattopaneelia, toinen katon etu- ja toinen takapäähän.

Näkyvyyttä varmisteltiin vielä erillisillä, pienemmillä, varoitusvilkuilla. Auton taakse asennettiin sellaiset paitsi takapuskuriin, myös takaluukun alareunaan niin, että ne näkyvät taaksepäin takaluukun ollessa auki. Tämä on äärettömän tärkeää, koska ylhäällä oleva takaluukku peittää auton katolle asennetut vilkkupaneelit.

Eteenpäin auton näkyvyyttä parannettiin asentamalla sivupeileihin laajan vilkkumiskulman varoitusvilkut. Asennuspaikaksi valittiin sivupeilit, jolloin vilkut näkyvät eteenpäin myös silloin, kun tiepalveluauto on pysäköity avustettavan auton taakse, tien varteen.

– Auton maskiin asennettaessa vilkut jäisivät näkymättömiin, tiepalveluauton eteen pysäköidyn, korjattavan auton taakse, Vesalainen huomauttaa.

Sivupeileistä varoitusvilkut näkyvät laajan vilkkumiskulmansa ansiosta myös sivulle, jolloin ne parantavat auton havaittavuutta sivulta lähestyttäessä, yhdessä kattopaneelien kanssa.

Tältä näyttää mittatilauksena valmistettu tiepalveluauto 0:21
VIDEO: Näin vilkkuu Autoliiton uusi tiepalveluauto.

Osastointi

Tavaratila osastoitiin väliseinillä kolmeen erilliseen tilaan.

Kuljettajan taakse, vasemmalle puolelle, tuli niin sanottu pelastusosasto, josta kuljettaja saa nopeasti napattua mukaansa sammuttimen, ensiapulaukun, defibrilaattorin ja tiettyjä liikenteenohjausvälineitä.

Samaiseen tilaan, välipohjan alle, tuli auton tekninen keskus, jonne mahdutettiin akut, laturi, polttoainetoiminen ilmalämmitin, ilmakanavat, sulakkeet ja releet. Invertterilaturi jätettiin samaiselle ovelle, varsinaisen pelastusosaston puolelle.

Auton oikealle liukuovelle tuli välipohjan alle kaksi pitkää Modul-System-vetolaatikkoa, jotka on suunniteltu käynnistyskaapelien, tunkin yms. säilyttämiseen. Laatikkojen vasemmalla puolella on virranantopistokkeet erikseen 12 V:n ja 24 V:n järjestelmille. Virranantojärjestelmä rakennettiin niin, ettei tiepalveluauton oma sähköjärjestelmä pääse vahingoittumaan, vaikka virranannossa tapahtuisikin jotain odottamatonta. Autoon asennettua jännitemittaria pystytään hyödyntämään avustettavan auton akku- ja latausjännitteiden mittaamiseen.

Oikealta liukuovelta on vedettävissä esiin myös 10 metriä paineilmaletkua. Letku kulkee mukana siististi kelalla. Paineilma tuotetaan tavaratilan taaimmaiseen osastoon sijoitetulla kompressorilla, joka saa virtansa 2000 watin Victron Multiplus 12V/2000VA -siniaaltoinvertterilaturilta. Invertteriltä on lisäksi vedetty johdot myös kaikkiin muihin tavaratilan osastoihin sekä ohjaamoon ja sitä pystytään ohjaamaan kojelautaan rakennetusta katkaisinpaneelista käsin. Auton ollessa pysäköitynä se voidaan kytkeä verkkovirtaan, jolloin akut latautuvat tehokkaammin ja maasähkö tulee suoraan auton pistorasioihin.

Lisäksi liukuovien yhteyteen tehtiin läpilastattava liikennemerkkiteline, jonne voidaan laittaa kummalta puolelta tahansa kokoontaitettavia, liikenteenohjaustilanteissa käytettäviä liikennemerkkejä. Lokeron ovet pitävät merkit tukevasti paikallaan myös sivusuunnassa, minkä ansiosta niiden kuljettaminen tapahtuu turvallisesti.

Taaimmaiseen tavaratilan osastoon rakennettiin välipohjan alle ulosvedettävä omavalmisteinen laatikko liukualustan päälle. Välipohjan yläpuolelle asennettiin Modul-System-hyllyjä lokerikkoineen – samanlaisia hyllyratkaisuja tuli myös tavaratilan oikeanpuoleiseen osastoon.

Takaluukun avaamalla käytettävissä on myös ulosvedettävä ruuvipenkki ja salkkutuki. Pitkän tavaran satunnaista kuljettamista varten tavaratilan poikittain osastoivaan väliseinään tehtiin avattava pitkän tavaran luukku.

Lämmitys ja ilmanvaihto

Pohjois-Pohjanmaan talvikauden kovat pakkaset oli huomioitava tavaratilan eristyksessä ja lämmityksessä. Tekniseen tilaan asennettu polttoainetoiminen Eberspächer-ilmalämmitin puhaltaa lämmintä tavaratilan kaikkiin osastoihin sekä ohjaamoon. Ilmanvirtausta saadaan säädettyä kuljettajan paikalta tavaratilan ja ohjaamon välillä.

– Kun tavaratilaan saadaan lämmintä, on työkaluihin inhimillisempää tarttua – arktisissakin olosuhteissa. Myöskään tietyt ensiapuvälineet ja defibrilaattori eivät tykkää kylmästä, Vesalainen toteaa.

KUVA

Tavaratilan ilmanvaihtoa tehostamaan asennettiin kattoon poistoilmapuhallin.

Valot

Syksyn ja talven pimeyteen varauduttiin asentamalla tavaratilan eri osastoihin tehokkaat led-valokiskot. Lisäksi vastaava kisko asennettiin myös takaluukun sisäpintaan, josta se valaisee välipohjan alta ulos vedetyn laatikon luukun ollessa auki. Lisäksi takaluukulle ja oikealle sivuovelle tuli tehokkaat ja säädettävissä olevat työvalot.

– Sekä sisä- että työvalot toteutettiin vaihtokytkintekniikalla. Valot saa siis sytytettyä ja sammutettua paitsi kyseiseltä ovelta, myös ohjaamosta, Vesalainen kertoo.

Kattoon tulleen katkaisinpaneelin lisäksi ohjaamoon asennettiin kaksi VHF-puhelinta sekä lukuisia USB- ja virtapistokkeita.

Sijoitus tulevaisuuteen

Varustelun jälkeen uusi tiepalveluauto käytettiin vielä alustasuojauksessa Nurmijärven ruosteenestossa.

– Tällainen auto kattavine varusteluineen on todella iso investointi, jonka on tarkoitus palvella pitkään. Ruostesuojauksen hyödyt tulevat esiin auton elinkaaren loppupäässä antaen korille lisää käyttövuosia. Myös auton kolariturvallisuus säilyy parempana, kun ruoste ei pääse tekemään tepposiaan keskeisissä rakenteissa, Vesalainen toteaa.

tiepalveluauto (1)

AL-100-tiepalveluauto lähtee töihin uudelle kotiseudulleen reilun viikon kuluttua. Siihen on kuitenkin mahdollista tutustua Auton Päivän päätapahtumassa Lempäälän Ideaparkissa lauantaina 7. syyskuuta.

Lue myös:

    Uusimmat